جایزه سینمایی ققنوس از امروز با «یلدا» و «خون خدا» شروع می‌شود و سوم‌اسفندماه برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

جایزه سینمایی ققنوس از امروز آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «ققنوس» کلیدواژه‌ای است که هفت سال از عمر فعالیت هنری، فرهنگی و رسانه‌ای‌اش می‌گذرد. این عبارت را دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی از آن یادگاری شهید آوینی برداشت کرده‌اند؛ جایی که این شهید بزرگوار گفت: «مجاهدان راه حق همانند ققنوس، خانه‌های خود را بر روی آتشفشان‌ها بنا می‌کنند». هر سال با فاصله‌ای از جشنواره فیلم فجر، جشنواره ققنوس برپا می‌شود، هر سال در سالن‌های مختلفی برگزار شده و امسال سرچشمه میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر خواهد بود. محمد کوچک دبیر هشتمین جشنواره ققنوس در این باره گفت: هیچ اصراری نداشته‌ایم حتماً ققنوس در حوزه هنری یا مکان به خصوص و ثابتی برگزار شود؛ ما همواره دنبال شکستن چارچوب تمرکزگرایی بوده‌ایم.

او در خصوص فعالیت‌های موسسه هنری رسانه‌ای ققنوس تصریح کرد: در سه حوزه مطالعات راهبردی(سندنویسی و پژوهش‌های راهبردی) برای سازمان‌های هنری و رسانه‌ای کشور از جمله صداوسیما، اوج و شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای فعالیت داریم؛ آخرین کاری هم که در این حوزه انجام داده‌ایم به پژوهش یک انیمیشن ایرانی اسلامی به سفارش سازمان اقتصادی و هنری برمی‌گردد. در حوزه دیگر فعالیت‌ها به سراغ بخش تولید پوستر، موشن‌گرافی و برنامه‌های تلویزیونی چون «ققنوس»، «سینما مردم» و «مسیر» رفتیم. البته بخش آخر فعالیت‌هایمان یک کار جامع رسانه‌ای است. قبلاً سایت‌های متنوعی داشتیم ولی به دلیل مسائل مالی، کار رسانه‌ای‌مان در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینستاگرام خلاصه شده است.

دبیر جایزه سینمایی ققنوس در پاسخ به این سوال که قرار است چه اتفاق متمایزی در این جشنواره در مقایسه با جشنواره ملی فجر و حتی جهانی فجر بیفتد، خاطرنشان کرد: ما در «ققنوس» هیچ‌وقت به دنبال برپایی یک جشنواره صرف نبوده‌ایم و نیستیم. ما یک محفل هم‌اندیشی سینما انقلاب برگزار می‌کنیم. جایی که یک جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به برگزیدگان اهداء می‌شود. ما دبیرخانه و هیئت انتخاب نداریم ولی فیلم‌هایی که در «ققنوس» اکران می‌شوند را دقیق‌تر و با یک ساز و کار پژوهشی بررسی می‌کنیم. اعتقاد داریم که موازی‌کاری ایرادی ندارد و دوباره‌کاری رویکرد اشتباهی است.

وی تأکید کرد: در فجر هنری ما یک خلأیی احساس می‌شد که اندیشمندان علوم انسانی در مورد فیلم‌ها یک اندیشه درستی را مطرح کنند. این اتفاق در «ققنوس» هفت سال است افتاده و امسال هم با قوت بیشتری، این رویکرد ادامه پیدا می‌کند. جشنواره فیلم فجر متأسفانه به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور، محیط مناسبی برای طرح بحث‌ها و حرف‌های جدی نبوده است؛ از ساختار اجرایی گرفته تا هژمونی رسانه‌ای. هر روز مخاطبین، صاحب‌نظران، منتقدین، هنرمندان و اصحاب رسانه شاهد اکران ۴ فیلم در زمان فشرده بودند و اجازه نمی‌داد منتقد و متفکر ما درست درباره فیلم‌ها تأمل و تفکر کنند.

کوچک با اشاره به آماده‌سازی بسترهای مناسبی برای پاتوق‌ها، گعده‌ها و بحث‌های آزاد در ققنوس فراهم است، گفت: ما در ققنوس بعد از اکران فیلم، اگر عوامل حضور داشته باشند نشست نقد و بررسی و فضای گفتمانی آزاد را خواهیم داشت مگرنه پاتوق و گعده‌هایی میان حاضرین برگزار می‌شود. وقتی بحث‌های جدی داشته باشیم جلوی سرمایه‌گذاری‌های غلط در سینمای ایران را می‌گیرد و از طرفی به سازندگان آثار خط و خطوط بهتری برای ادامه این راه خواهد داد. اتفاقی که تا الان در فجر کمتر شاهد آن بوده‌ایم؛ البته ما بارها از دست‌اندرکاران فجر خواسته‌ایم سالنی در اختیار ما قرار دهند همزمان با فجر کار محافل هم‌اندیشی انقلاب هم جلو برود. یک سالی این اتفاق افتاد اما این همکاری‌ها تداوم نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاهد اکران همه آثار جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در «ققنوس» خواهیم بود، افزود: تمام تلاش‌مان بر این است که فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را اکران کنیم تا کنون هم اکران ۲۰ فیلم جشنواره فجر قطعی شده است. نام کاندیدای اصلی و ممتاز جشنواره در میان اکران‌های ما هست و فقط ۴ فیلم باقی مانده که ان‌شاالله همچون سنوات قبل با مساعدت تهیه‌کنندگان در «ققنوس» اکران خواهند شد. البته ناگفته نماند هر فیلمی هم تا کنون در ققنوس اکران نشده، تهیه‌کننده و صاحبان آثار تمایل نداشته‌اند که این اکران انجام شود. ما از همه نوع آثاری استقبال کرده‌ایم و فیلترینگ خاصی در گفتمان‌مان وجود ندارد. اینکه بگوییم فلان فیلم باید اکران شود و از اکران فلان فیلم جلوگیری کنیم. در محافل هم‌اندیشی سینما انقلاب به روی تهیه‌کنندگان و کارگردانان محترم آثار فجر انقلاب اسلامی باز است.

دبیر هشتمین جایزه سینمایی ققنوس با اشاره به اینکه رامبد جوان اگر می‌خواهد سوال سختی را جواب بدهد به ققنوس بیاید، تأکید کرد: درخواستی که از همه فیلمسازان داریم که فیلم‌هایشان را به محافل اندیشه‌ای انقلاب اسلامی بیاورند و اکران کنند. چرا که در این جا بحث‌های جدی مطرح می‌شوند؛ مثلاً شنیدم که رامبد جوان در نشست خبری «طلا» گفته بود که سوال سختی را جواب ندادم. شما با «طلا» به ققنوس بیایید حتماً سوال سختی را جواب خواهید داد. فیلمسازانی که نیاز به تغییر و اصلاحات خاصی برای اکران عمومی دارند هم می‌توانند تولیداتشان را به ققنوس بیاورند تا از نکات صاحب‌نظران و اندیشمندان این جشنواره بهره ببرند و ما هم از نظرات این فیلمسازان و تولیدکنندگان بهره ببریم.

 اکران فیلم‌ها امروز تا لحظاتی دیگر از ساعت ۱۳:۳۰ با فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی، ساعت ۱۵:۳۰ «نت‌های مسی یک رویا» و نقد و بررسی این مستند در ساعت ۱۷ و فیلم سینمایی «خون خدا» هم از ساعت ۱۹ با نشست نقد و بررسی آن در مجموعه شهدای سرچشمه شروع می‌شود. فردا(پنج‌شنبه بیست و پنجم بهمن‌ماه) کار با «آشفتگی» فریدون جیرانی و نشست نقد و بررسی این فیلم با حضور خود کارگردان از ساعت ۱۵:۳۰ و ساعت ۱۹ هم شاهد اکران و نقد و بررسی «زهرمار» سیدجواد رضویان خواهیم بود. در روز جمعه(بیست و ششم بهمن‌ماه) همزمان با سومین روز جشنواره ققنوس، «مسخره‌باز» با حضور همایون غنی‌زاده اکران و نقد خواهد شد و ساعت ۲۰  هم «دیدن این فیلم جرم است» با حضور عوامل اکران و نقد خواهد شد.

قرار است هر شب جشنواره سینمایی ققنوس یک سخنران هم داشته باشد. از فردا اندیشمندانی همچون حسن عباسی، رحیم پورازغدی، نصرالله پژمان‌فر، وحید جلیلی، محمدحسین صفارهرندی، عزت‌الله ضرغامی، سیدعباس نبوی، آیت‌الله قائم‌مقامی و افرادی دیگری درباره چهل سالگی انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر و افق سینما بعد از چهل سال صحبت کنند.

این جشنواره داوری هم می‌شود تا روز سوم اسفندماه در جشن ققنوس، به سه تا ۵ برگزیده ققنوس گفتمان انقلاب اسلامی اهداء کند. داوری هشتمین جشنواره ققنوس هم برعهده وحید یامین‌پور، سیدمهدی ناظمی، حسین جودوی، حمید محمدی، سیدمحمد حسینی، پرویز امینی و حسین الهام خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.