وزیر خارجه روسیه با اشاره به موضوعات مورد مذاکره در نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی، بر لزوم نابودی گروه‌های تروریستی در منطقه ادلب سوریه تاکید و از اتحادیه اروپا به‌دلیل عدم استقلال در تصمیم گیری‌ها بشدت انتقاد کرد.

 لاوروف: اتحادیه اروپا عدم استقلال خود از آمریکا را نشان می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکره با همتای خود از کشور آفریقایی لسوتو، اعلام کرد که مسئله کمیته قانون اساسی سوریه در نشست سه‌جانبه روسای جمهوری کشورهای گروه آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) درباره سوریه که فردا در سوچی برگزار می‌شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 پیش از این کاخ کرملین اعلام کرده بود که در دیدار روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی (۱۴ فوریه/۲۵ بهمن) اقدامات مشترک سه کشور ضامن صلح در سوریه در جهت عادی‌سازی هرچه سریعتر اوضاع در این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لاوروف در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «در رابطه با کمیته قانون اساسی باید بگویم که این مسئله قطعا در نشست سران سوچی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مسئله  امروز نیز موضوع رایزنی‌های سه کشور در سطح  کارشناسان که به منظور فراهم سازی مقدمات نشست روسای جمهوری که فردا برگزار می شود قرار دارد.»

وی تاکید کرد: «رهبران روسیه، ایران و ترکیه فردا باید تصمیم بگیرند که برای پیشبرد ابتکارعملها در زمینه گفت‌وگوهای بین سوری‌ها چه اقداماتی باید انجام شود. من لازم می‌دانم یک بار دیگر تکرار کنم که هیچ کس تاکنون بطور عملی به مسئله مهم سازماندهی گفت‌وگوها بین نیروهای سوری نپرداخته است. در حالیکه کسانی که سعی دارند تلاش‌ها گروه آستانه در جهت برقراری گفت‌وگوهای بین سوری‌ها را متوقف کنند، موفق نخواهند شد.»

به گفته وی، سازمان ملل هم باید به برقراری گفت‌وگوهای بین سوریه کمک کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که هیچ توافقنامه به منزله تایید ادامه حضور گروه‌های تروریستی در استان ادلب سوریه نخواهد بود.

لاوروف توضیح داد: «توافقات صورت گرفته بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه که در ماه دسامبر گذشته درباره برخورد با حل و فصل مشکلات در منطقه کاهش تنش ادلب، توافقی موقت بود. این توافق در نشست‌هایی که بعد از آن صورت گرفت هم مورد تایید قرار گرفت. ولی توافقات قبلی در این زمینه به منزله تایید حضور دائمی گروه‌های تروریستی مسلح در خاک سوریه نیست.»

به گفته وی، در این توافق نامه مسئله انتقال گروه‌های مسلح مخالف، آمادگی آنها برای گفت‌وگو با مقامات دمشق و نابودی گروه‌های تروریستی تندرو در منطقه را نیز مورد توجه قرار داده، در حالیکه برخی کشورهای غربی دقیقا خواستار این مسئله هستند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به خبر روزنامه «فایننشال تایمز» که از آمادگی آمریکا و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در پاسخ به حادثه تنگه کرچ خبر داده، گفت: «اتحادیه اروپا با آماده کردن خود برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو، فقط عدم استقلال رای و ناتوانی خود در مجبور ساختن مقامات کی‌یف برای اجرای توافقنامه مینسک را نشان می دهد.

لاوروف تأکید کرد: «ما پیش از این هم بارها گفته ایم که با هیچکس درباره تحریم‌ها گفتگو نخواهیم کرد، هرچند مایل هستیم که روابط تجاری-اقتصادی خود با شرکای خارجی‌مان را سر و سامان بدهیم. ولی در شرایط کنونی که شرکای غربی به به سخنان خود پایبند نبوده و قادر نیستند دولت کنونی اوکراین را مجبور سازند که تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه مینسک را اجرا کنند، آنها به سمت بسته جدید تحریم‌ها روی آورده‌اند.

وی افزود: «ما می دانیم که تصمیم برای اعمال این تحریم‌ها تحت فشار شدید آمریکا اتخاذ شده که یک بار دیگر گویای عدم استقلال اتحادیه اروپا است و این مسئله بسیار غم انگیز است. البته ما برای گفت و گو آماده هستیم، ولی بر این عقیده هستیم که نباید به افرادی که به تعهدات خویش در چارچوب حل و فصل بحران اوکراین پایبند نبوده‌اند، نمی‌توان اطمینان داشت.»

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که برگزاری نخستین نشست سران روسیه-آفریقا که قرار است در پاییز سال جاری برگزار شود، امکان آن را فراهم خواهد ساخت تا سطح و کیفیت روابط دوجانبه ارتقاء یافته و همکاری‌های روسیه و کشورهای آفریقایی توسعه پیدا کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.