وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست ورشو یک بار دیگر مدعی شد که بدون مقابله با ایران، صلح در خاورمیانه محقق نمی‌شود.

پامپئو: بدون مقابله با ایران، صلح در خاورمیانه محقق نمی‌شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) پیش از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ورشو یک بار دیگر ادعای پیشین واشنگتن و متحدانش را علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد که تحقق صلح در خاورمیانه منوط به «مقابله با ایران» است.

وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در کنفرانس ضدایرانی ورشو به لهستان رفته است، ادعا کرد: «بدون مقابله با ایران، هیچ صلحی در خاورمیانه برقرار نخواهد شد».

آمریکا و لهستان روز پنجشنبه در ورشو میزبانی نشستی درباره مسائل غرب آسیا را بر عهده خواهند داشت که قبلاً اعلام شده بررسی طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی منطقه را در دستور کار دارد.   

با وجود این، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد انتظار می‌رود مسئله ایران که علاوه بر ایجاد تنش در روابط آمریکا و متحدان اروپایی به بروز انشقاق در داخل دولت آمریکا هم منجر شده، اصلی‌ترین محور این نشست باشد. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفته بود تمرکز نشست ورشو روی مسئله ایران خواهد بود. واشنگتن، تنها اندکی بعد که با استقبال اندک کشورهای اروپایی برای حضور در این نشست مواجه شد، از این موضع عقب‌نشینی کرد و گفت که دستور کار نشست را به مسائل گسترده‌تری تغییر داده است. 

وزیر خارجه آمریکا که پیش از آغاز این نشست در ورشو به لهستان سفر کرده بود، روز گذشته با خبرنگار شبکه «پی بی اس» آمریکا مصاحبه کرد و درباره محتوای اصلی این نشست و انتظارات واشنگتن از آن سخن گفت.

وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره انتظارش در خصوص نتیجه این نشست گفت: «ما ۷۰ کشور را در اینجا گرد هم آورده‌ایم تا درباره تحقق ثبات، رفاه و امنیت در خاورمیانه صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید، این منطقه مملو از خطر است و ما انتظار داریم که بخش مهمی از این گفت‌وگوها به چگونگی مقابله با این خطرات و همچنین چگونگی تحقق صلح در خاورمیانه بپردازد. و امیدواریم که ایده‌ها و طرح‌های متعددی از این نشست حاصل شود و نشست‌هایی در آینده به دنبال این نشست برگزار شود که زمینه‌ساز تحقق نیازهای واقعی خاورمیانه و مواردی باشد که جهان حقیقتا از آن نفع خواهد برد».

خبرنگار «پی بی اس» سپس این سوال را مطرح کرد که «با وجود عدم مشارکت شماری از مقامات کشورهای مهم اروپا و خاورمیانه و حضور برخی مقامات سطح پایین دیگر کشورها در این نشست، آمریکا چطور انتظار دارد که این اهداف محقق شود» که پامپئو در پاسخ گفت: «این (نشست) یک رویداد تاریخی خواهد بود چرا که برای نخستین بار طی ۲۵ سال گذشته است که نخست وزیر اسرائیل در یک اتاق با دیگر سران ارشد کشورهای عربی از سراسر خاورمیانه خواهد نشست و از تهدیدات در این منطقه صحبت خواهد کرد».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.