قزوین_ عیسی کلانتری گفت: بدون انجام مطالعات زیست محیطی ممکن است خسارت‌های فراوانی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد شود.

انجام پروژه های زیست محیطی بدون پیوست موجب خسارت به محیط زیست می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بعدازظهر روز پنج شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: کشور باید توسعه یابد و درآمد ملی آن افزایش یابد و باید در حوزه محیط زیست شاهد یک بازنگری باشیم چرا که توسعه بدون توجه به این حوزه یک توسعه پایدار و صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار موضوعی است که با داشتن چهار مولفه از جمله محیط زیست سالها در کشورهای توسعه یافته اجرایی شده و نیز باید بازنگری به این مفاهیم داشته باشیم، افزود: زمانی که اصول در محیط زیست درنظرگرفته نمی شود می تواند عملکرد نامناسب را به همراه داشته باشد؛ هیچ پروژه ای نباید بدون مطالعات زیست محیطی دنبال شود وارائه دستور راهسازی بدون مطالعات زیست محیطی خیانت به مردم است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآورشد: اجرای برخی از پروژه های استان قزوین از جمله پروژه جاده های قزوین-الموت-کلاچای و قزوین-الموت-تنکابن و بدون انجام مطالعات زیست محیطی ممکن است خسارت‌های فراوانی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کند.

کلانتری گفت: ضرورت احداث جاده ها باید بررسی شود و وظیفه داریم در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلوگیری کنیم و ما به دنبال آن هستیم که مشکلات مردم در مرحله نخست و مشکلات حاکمیت در مرحله بعد حل شود.

وی تصریح کرد: عواقب بی توجهی به محیط زیست فشار زیادی به محیط زیست وارد کرده و آب و خاک کلان شهر تخریب شده است و مشکلاتی دیگری همچون خشک شدن تالاب ها و ایجاد ریزگرد پیش امده است؛ باید زندگی مردم را از لحاظ زیست محیطی حفظ کنیم و نباید کارشکنی بیهوده باشد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: قانون اذعان دارد هیچ طرحی بدون پیوست محیط زیستی اجرا نشود که به این موضوع توجه نکرده ایم؛ علاوه بر ۲۵۶ پروژه زمین مانده، ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و ۶۸ هزار میلیارد تومان بودجه ملی در نظر گرفته شده اما به دلیل نبود مطالعات زیست محیطی بلاتکلیف مانده است.

کلانتری ادامه داد: در فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا داریم نباید از سوخت مازوت استفاده کنیم و امسال نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین تنها ۳ روز از این سوخت استفاده کرده است و در حال حاضر راندمان تولید سوخت مازوت در کشور بسیار پایین است.

وی یادآورشد: ما موظفیم که راه را برای توسعه کشور باز کنیم و در عین حال موظیم از توسعه نادرست جلوگیری کنیم؛ نباید اجازه دهیم حقوق مردم قربانی شود و حقوق نسل های دیگر از بین برود و باید زیستگاه ها مورد دسترس مردم قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه محیط زیست برای تمام نسل ها و برای نسل های بعدی است، گفت: بعد از روسیه کمترین بازده انرژی را در کشور داریم و حاکمیت باید اصولی پیدا کند تا کشور توسعه یابد؛ برای توسعه در محیط زیست و هر صنعت دیگر باید ضوابط آن رعایت شود.

کلانتری مطرح کرد: نمی توانیم هر محصولی را تولید کنیم و باید اصولی را رعایت کرد که توجه به این موضوعات به معنی توسعه پایدار است؛ در محیط زیست در خدمت مردم هستیم و محیط زیست مربوط به تمام جامعه است.

وی در بخش دیگری به ظرفیت های استان قزوین پرداخت و گفت: جاده های قزوین جزو تمیزترین جاده های کشور است و قزوین این استعداد را دارد که تمیزترین استان در حوزه زیست محیطی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.