سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران به‌شدت با تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو مخالف است.

 ایران قویاً مخالف تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در پنجاه و ششمین نشست کمیته فرعی علمی- فنی کمیته استفاده های صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس)، اظهار داشت ایران به عنوان یکی از 24 عضو موسس این کمیته معتقد است که فضای ماورای جو به عنوان میراث مشترک بشریت، بایستی منحصرا برای اهداف صلح آمیز و در راستای منافع نسل‌های فعلی و آینده همه ملت‌ها باشد.

غریب آبادی افزود: کاوش و استفاده از فضای ماورای جو بایستی در راستای منافع همه کشورها صرف‌نظر از میزان پیشرفت و توسعه اقتصادی یا اجتماعی آنها باشد. در این راستا، تضمین فعالیت های صلح آمیز در فضای ماورای جو، و جلوگیری از تسلیحاتی کردن و مسابقه تسلیحاتی در این محیط، یک اولویت اساسی و فوری است.

سفیر کشورمان با اشاره به این که فضا یکی از زمینه های رشد اقتصادی-اجتماعی  برای کشورها در بسیاری از حوزه هاست، بر نقش مهم فناوری های فضایی در مواجهه با برخی چالش ها از جمله در حوزه تغییر آب و هوا و بلایای طبیعی نظیر سیل، ریزگردها و خشکسالی تصریح کرد و افزود از آنجا که جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه ای قرار گرفته است که با این چالش ها مواجه می باشد، پیگیری فعالیت ها و برنامه های صلح آمیز در فضا، از جمله پرتاب ماهواره ها، در دستورکار جدی آن قرار دارد.

نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی در وین همچنین تاکید کرد که کشورهایی که برنامه فعالیت در فضا دارند، باید از کمک های فنی و ظرفیت سازی در علم فضا، دانش و کاربردهای فناوری در این حوزه بهره مند شوند و این کمیته نیز باید اقدامات قطعی و ملموسی را برای ارتقاء و تسهیل انتقال دانش فنی، فناوری و تجهیزات مورد نیاز، اتخاذ نماید. در این راستا، همکاری های بین المللی باید جزئی ضروری در فعالیت های صلح آمیز فضایی، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه باشد.

غریب آبادی با اشاره به این که علم و فناوری فضایی و کاربردهای آن به توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد، افزود در این میان فعالیت‌های مرتبط با ماهواره‌های کوچک به عنوان گام‌ مقدماتی برای همه کشورهای درحال توسعه در زمینه فعالیت‌های فضایی می‌باشد و بنابراین، نباید ترتیباتی اتخاذ شود که محدودیتی در طراحی، ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها برقرار شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.