ائتلاف آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد این بار نیز در شرق فرات با گروه تروریستی داعش به توافق رسیدند و بر این منطقه مسلط شدند.

 پایان حضور داعش در شرق سوریه پس از توافق با آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از شنبه هفته گذشته دامنه عملیات خود را علیه گروه تروریستی داعش در شرق فرات افزایش دادند.

داعش تا روز گذشته در مساحتی بالغ بر یک کیلومتر مربع در استان دیرالزور محاصره شده بود و گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» امروز شنبه ۲۷ بهمن ماه گزارش داد که حضور این گروه در این منطقه از سوریه پایان یافته است.

دیدبان با اشاره به اینکه نیروهای کُرد در حال ادامه عملیات پاکسازی مناطق اطراف شهرک «الباغوز» در شرق دیرالزور هستند، اعلام کرد که این نیروها به دنبال عناصری از داعش هستند که در تونل‌های حفر شده در این منطقه مخفی شده‌اند.

این گروه با اشاره به اینکه حضور داعش در اراضی کرانه شرقی رود فرات به طور کامل پایان یافت، از توافقی بین این گروه و ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا خبر داد.

به گفته دیدبان، حضور داعش در حالی در این منطقه پایان یافت که ۲۰۰ عنصر از این گروه در یک مرحله و در پی یک توافقی که تا کنون علنی نشده به همراه ۲۴۰ نفر دیگر از عناصر داعش در مرحله دوم، تسلیم شدند.

 به گزارش این گروه، ساعت ۱۸ بعدازظهر جمعه (روز گذشته) هفت کامیون سرپوشیده که در جلوی آنها خودروی زرهی آمریکا و یک خودروی حامل دوشکا حرکت می‌کرد و در عقب این کامیونها نیز چنین خودروهایی در حال حرکت بودند، به همراه سه آمبولانس وارد شرق فرات شدند.

منابع موثق اعلام کردند که ورود این کامیونها برای انتقال باقی مانده عناصر و سرکرده‌های داعش به همراه خانواده‌های آنان در مزارع شرق فرات بود و «تا کنون مشخص نیست که آیا این افراد خود را تحویل [نیروهای آمریکایی] داده‌اند یا به یک مکان نامعلوم در راستای اجرای معامله منعقد شده بین داعش و ائتلاف انتقال داده شده‌اند».

دیدبان با بیان اینکه در این کامیونها دستکم ۲۰۰ عنصر خارجی داعش حضور دارند، تأکید کرد که دو بالگرد متعلق به ائتلاف آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ فوریه به سمت شرق فرات رفتند و ساعت ۱۵ از این منطقه بازگشند که منابع آگاه احتمال دادند که فرماندهان داعش که تسلیم نیروهای کُرد و آمریکایی شدند، در این بالگردها حضور داشتند.

این منابع در پایان تصریح کردند، کامیون‌هایی که حامل عناصر داعش بود، با خودروها و تجهیزات نظامی آمریکایی اسکورت می‌شدند و این مسئله برای نخستین بار رخ داده است.

در همین ارتباط، دیدبان ۲۴ بهمن گزارش داد (+) که ائتلاف آمریکا قصد دارد با بمباران سنگین مناطق تحت اشغال داعش، سرکرده‌ها و عناصر این گروه را مجبور به تسلیم کند؛ زیرا داعش ۴۰ تن طلا و دهها میلیون دلار در اختیار دارد که آمریکایی‌ها در پی تصاحب آن هستند.

توافق داعش با ائتلاف آمریکا و کُردها مسبوق به سابقه است؛ زیرا در جریان تسلط نیروهای دموکراتیک بر شهر رقه که پایتخت خلافت خودخوانده داعش بود، کُردها و آمریکا با این گروه به توافق رسیدند.

در جریان توافق مذکور، نیروهای کُرد با همکاری آمریکا، ترتیب خروج چهار هزار عنصر داعش را دادند و راه را برای انتقال آنان به دیرالزور فراهم کرد تا در این منطقه با ارتش سوریه وارد جنگ شوند(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.