طبق اعلام دفتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیدار او با وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، آنها درباره اجرای «برنامه اقدام FATF «صحبت و تبادل نظر کردند.

گفتگوی موگرینی با ظریف درباره اجرای FATF

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دفتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیدار عصر جمعه(دیروز) او با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده که دو طرف در این دیدار درباره برجام، اینستکس، FATF، سوریه، یمن و افغانستان صحبت کردند.

در بیانیه این دفتر آمده است: «آنها (موگرینی و ظریف) درباره وضعیت اجرای برجام صحبت کردند. نماینده عالی (اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی) بر عزم راسخ اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تاکید کرد، (توفقی) که همچنان هم اهدافش در حال تحقق است و برای امنیت منطقه‌ای و جهانی نقشی مهم ایفا می‌کند. او همچنین بر لزوم ادامه اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌های (توافق) تاکید کرد و در این زمینه، موگرینی و ظریف وزیر خارجه درباره ثبت اخیر اینستکس در فرانسه صحبت کردند و تعهدشان را برای همکاری برای اجرایی شدن بیشتر آن اعلام کردند».

در ادامه این بیانیه از رایزنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران درباره اجرای اف‌ای‌تی‌اف خبر داده شده است.

طبق این بیانیه، موگرینی و ظریف درباره «تعدادی دیگر از موضوعات از حقوق بشر گرفته تا اجرای برنامه اقدام FATF ، بحران‌های منطقه شامل سوریه، یمن و افغانستان تبادل نظر کردند».

عصر روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده بود که  ظریف در دیدار با موگرینی درباره «آخرین تحولات برجام، مسائل منطقه ای و دیگر مسائل مورد  علاقه» گفتگو و تبادل نظر کرده است.

پیش از این هم اروپایی‌ها به ویژه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس که ساز و کار موسوم به «اینستکس» را برای ادامه مراودات با ایران پیشنهاد دادند، درباره پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF ) اظهارنظر کرده بودند.

۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ بود که بعد از حدود ۹ ماه و علیرغم وعده‌های داده شده اروپایی‌ها، وزرای خارجه سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) رسما از ثبت کانال ویژه تجارت اروپا و ایران موسوم به «اینستکس»  خبر دادند.

در بخشی از بیانیه این سه کشور همچنین آنها تاکید و تصریح کردند که «انتظار دارند ایران فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام اف‌ای‌تی‌اف را اجرا کند» (جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.