بن‌سلمان پس از منزوی شدن بین کشورهای اروپایی به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، سعی دارد توجه کشورهای آسیایی را برای برقراری روابط دیپلماتیک جلب کند اما سفرهای او به کشورهای آسیایی فعلا به مدت یک روز به تعویق افتاده است.

سفر بن سلمان به پاکستان به دلایل نامعلوم یک روز به تعویق افتاد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از آن‌که رابطه عربستان‌سعودی و کشورهای اروپایی و آمریکا به‌خاطر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و ایجاد بحران انسانی در یمن به مشکل برخورد، بن سلمان عزم جدیدی برای تقویت روابط «ریاض» با کشورهای آسیایی پیدا کرد. اما سفرهایی که قرار بود با این هدف به مقصد پنج کشور آسیایی انجام شود بدون عنوان شدن هیچ دلیلی به تعویق افتاده است.

به نوشته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، به گفته مشاوران ارشد دولت عربستان سعودی، خشم بن سلمان از انتقادات غربی‌ها وی را بر آن داشته است که به‌دنبال حمایت دیپلماتیک از سوی کشورهای بزرگ آسیایی نظیر چین و هند باشد.

چند روز پیش مجلس آمریکا طرحی را تصویب کرد که طی آن حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن قطع می‌شود. در انگلیس نیز فشارهای زیادی برای قطع صادرات سلاح به دولت سعودی شکل گرفته است.

به گمان بن‌سلمان این سفرها از انزوای سیاسی این کشور می‌کاهد و به او این امکان را می‌دهد که بتواند دوباره در سطح جهانی تاثیرگذار باشد. هریک از پنج کشوری که به آن‌ها سفر خواهد کرد می‌تواند فرصت‌های  استراتژیک و سرمایه‌گذاری را برای سعودی‌ها فراهم کند. این سفرها به مقصد پاکستان، مالزی، اندونزی، چین و هند خواهد بود.

به نوشته روزنامه «استریت تایمز»، روز جمعه «گنگ شانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت دیدار بن‌سلمان و مقامات چینی به‌منظور «تقویت روابط چینی-سعودی» و «تعمیق همکاری» در طرح اقتصادی «یک کمربند و یک جاده» چین خواهد بود. 

پروژه جاده ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در بخش راه‌های ارتباطی است که با مشارکت ۶۰ کشور در سال ۲۰۱۳ از سوی پکن ارائه شده است.

اما به نوشته این روزنامه در روز شنبه، وزیر امور خارجه اندونزی گفت سفر بن‌سلمان به کشورهای اندونزی و مالزی به تعویق افتاده است. تا کنون هیچ توضیحی در خصوص علت این تعویق داده نشده است.

پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز» نیز از تعویق یک روزه سفر بن‌سلمان به پاکستان خبر داد. وزارت امور خارجه پاکستان بدون هیچ توضیحی گفت سفر دو روزه بن‌سلمان به «اسلام‌آباد» روز یکشنبه انجام خواهد شد. 

بن‌سلمان پس سفر به «اسلام‌آباد»، به‌خاطر تنش‌های رخ داده در مرز بین پاکستان و هند، راهی «دهلی‌نو» خواهد شد.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند پاکستان را به‌خاطر بمب‌گذاری روز پنجشنبه در «کشمیر» مورد سرزنش قرار داد اما پاکستان ادعای وی را رد کرد و نسبت به اتهام‌زنی‌های هند اعتراض کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.