منابع عالی رتبه عربی، می‌گویند ارتباط مستقیم رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تقریبا هفتگی شده اما ریاض خواسته که فعلا این روابط پنهان بماند.

"الخلیج اونلاین": تماس‌های ریاض و تل‌آویو تقریبا هفتگی شده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، منابع ارشد عربی از تماس‌های محرمانه تازه‌ای بین مقامات رژیم صهیونیستی با وزارت خارجه عربستان به منظور مطالعه توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور خبر دادند که شاهد پیشرفتی کم‌سابقه و غیر قابل انتظار در دوره محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی بوده است.

این منابع در گفت وگو با «الخلیج اونلاین» تاکید کردند: تماس‌های مستقیم بین دو طرف (اسرائیل و عربستان سعودی) تقریبا هفتگی و در چارچوب دیپلماسی پیشرفته شده است و روابط به سطح برگزاری جلسات در کشورهای عربی و خارجی از طریق واسطه های عربی یا از واشنگتن توسعه یافته است.

این منابع گفتند که مقامات در ریاض می‌خواهند پرونده توسعه روابط با اسرائیل،  حداقل در زمان حال، سری و محرمانه بماند، تا زمانی که روابط به اندازه‌ای پخته شود که بتوان آن را به طور رسمی اعلام کرد، آن هم پس از اینکه جامعه سعودی، عربی و اسلامی برای این اقدام آماده شد.

به گفته منابع عربی چند روز پیش تماس‌های بین مقامات ارشد وزارت امور خارجه عربستان و دیگر مقامات اسرائیلی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر موضوع خارج کردن روابط میان ریاض و تل آویو از شکل محرمانه به آشکار تمرکز داشت.

ریاض از اقدام برخی از رسانه‌های عبری، به ویژه روزنامه هاآرتص و کانال 13 عبری که در چند روز گذشته به شدت و به طور قابل توجهی بر روابط و جلسات و ارتباطات مخفی بین عربستان سعودی و دولت اشغالگر متمرکز شده بود و تلاش کرد تا آنها را به مردم نشان دهد، خشمگین شده است.

این منابع توضیح دادند که ریاض اسرائیل را مطلع کرد که انتشار این اطلاعات در حال حاضر به آنها آسیب رسانده و جوامع عرب و مسلمان را علیه آنها تحریک و فلسطینی‌ها را وحشت زده می‌کند آن هم در شرایطی که مذاکرات صلح پیچیده و به بن بست رسیده  و مسئلۀ فلسطین بشدت تحت تأثیر اسرائیل قرار گرفته است.

به گفته منابع مذکور، عربستان سعودی رسما از اسرائیل خواسته است تا در مقطع کنونی رسانه‌ها و اظهارات مقامات آن را محرمانه حفظ کند هر گونه جلسات یا اطلاعات مربوط به پرونده عربستان و اسرائیل را محرمانه نگاه دارد و از آن به عنوان برگه امتیازی در انتخابات داخلی برای تقویت جبهه نتانیاهو در برابر سایر نامزدها، استفاده نکند.

این منابع اظهار داشتند که مقامات اسرائیلی نقطه نظر عربستان را درک کرده و وعده داده اند که  هر گونه جلسات یا تماس‌هایی که با آنها در حال انجام است، محرمانه بماند تا این روابط به نفع آنها در این دوران طلایی توسعه یابد.

در طول هفته گذشته، رسانه‌های صهیونیستی پوشش خود را از توسعه روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی گسترده کردند و از ارتباطات و جلسات مخفی بین دو طرف خبر دادند، موضوعی که با واکنش عصبانی عربی و فلسطین نسبت به نقش عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی در نزدیک شدن به اسرائیل و عادی سازی با آن روبرو شد چون به زیان مساله فلسطین تمام می‌شود که در حال حاضر با انتشار اخباری مبنی بر ارائه طرح موسوم به معامله قرن آمریکا  پس از انتخابات آوریل آتی رژیم صهیونیستی، خطرناک ترین مرحله را پیش رو دارد.

یک تحقیق گسترده کانال 13 رژیم صهیونیستی که سه شنبه شب دوازدهم فوریه درباره تاریخ توسعه روابط محرمانه بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی منتشر شد، حاکی است، رژیم سعودی و اسرائیل خود را سوار بر مرکب واحدی در برابر گروه‌های مردمی عرب و مقاومت تحت حمایت ایران می‌بینند و باید دست به دست هم دهند تا از خطراتی که بر آنها غلبه می‌کنند، کنار بیفتند.

در گزارش‌های خبری گفته می‌شود، روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از زمان ولی‌عهد شدن بن سلمان در سال 2017 به پیشرفت چشمگیری دست یافته است و روزنامه «وال استریت ژورنال» در ماه دسامبر گذشته خبر داد که نویسندگان و روزنامه نگاران را برای آماده کردن افکار عمومی در مورد رابطه صلح و عادی سازی با رژیم اسرائیل توجیه کرده است.

به طور رسمی رژیم صهیونیستی با اردن و مصر ارتباط دیپلماتیک دارد و همیشه خواهان این بود که اسامی کشورهای عربی را که با آنها روابط، اقتصادی و امنیتی دارند مخفی نگاه دارد؛ زیرا از مواضع خشمگین مردمی واهمه داشت، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی چندین بار اخیرا بر قصد واقعی کشورهای عربی (نام نهاد) برای ورود به روابط رسمی و باز با دولت اشغالگر تاکید کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.