رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه کودکان دارای اختلال یادگیری در دروس دیکته، فارسی و ریاضی مشکل دارند که در برخی مواقع در کلاس درس توسط معلم کنار گذاشته می‌شوند، موارد ارجاع دانش‌آموزان به مراکز "ال دی" را تشریح کرد.

 کدام دانش‌آموزان باید به مراکز "ال دی" ارجاع داده شوند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، کودکم در کلاس اول ابتدایی درس می‌خواند اما برای یادگیری بعضی از درس‌ها با مشکل مواجه است، به خصوص در "دیکته" مشکل دارد؛ این بخشی از دغدغه خانواده‌هایی است که فرزند کلاس اولی دارند.

مشکل یادگیری در کودکان کلاس اولی به نگرانی‌ مهمی برای برخی خانواده‌ها تبدیل شده است؛ در این رابطه مادری که فرزندش در کلاس اول دبستان تحصیل می‌کند به ما می‌گوید: فرزندم در "دیکته" دارای مشکل است و هنگامی که معلم در کلاس درس "دیکته" می‌گوید عقب می‌ماند، متاسفانه معلم نیز او را در کلاس درس کنار گذاشته است و می‌گوید نمی‌توانم وقت سایر دانش‌آموزان را برای این بچه اختصاص دهم، چند مرکز مشاوره هم به ما معرفی کرده که فرزندم را به آنجا بردیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم و حالا چون برای درس "دیکته" توصیف "نیازمند تلاش بیشتر" می‌گیرد بر خلاف میلمان ناچار شدیم برای تمرکز بیشتر به فرزندم "ریتالین" بدهیم!

برای بررسی مشکل اختلال یادگیری در دانش‌آموزان کلاس اولی به سراغ مجید قدمی؛ معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی رفتیم.

مشکل کودکان دارای اختلال یادگیری در دروس دیکته و فارسی

مجید قدمی با اشاره به اینکه در طرح سنجش کلاس اولی‌ها سالانه 8 تا 9 هزار دانش‌آموز به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شوند، اظهار کرد: این طرح همچنین پیامی به ما می‌دهد مبنی بر اینکه ترکیبی که به مدارس عادی رفتند چه کسانی هستند؟ به عنوان مثال هر سال  65 هزار نفر دانش‌آموز دیرآموز شناسایی می‌شوند که بهره هوشی آنها 15 نمره پایین‌تر از افرد عادی است.

وی افزود: توصیه ما به معلمان کلاس اول دبستان این است که با روانشناسی تفاوت‌های فردی آشنا باشند؛ بچه‌ دیرآموز یا دارای اختلال یادگیری در کلاس درس مدارس عادی حضور دارد، کودکان دارای اختلال یادگیری هوش عادی دارند اما در یک یا دو زمینه مشکل دارد چون سازه‌های یادگیری‌ آنها معیوب است و عمده اختلالات یادگیری به دروسی چون ریاضی، دیکته و فارسی بر می‌گردد؛ هفت روش برای اصلاح سازه‌های یادگیری این کودکان وجود دارد و با کلاس جبرانی هم درست نمی‌شود بلکه باید به متخصصان در مراکز "ال دی یا همان مشکلات ویژه یادگیری" مراجعه کنند.

کودکان دارای اختلال یادگیری به مراکز "ال دی" ارجاع شوند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: اگر معلم کلاس اول احساس کرد کودکی در یادگیری دچار مشکل است او را به مراکز "ال دی" ارجاع دهند که با 12 تا 16 جلسه مشکل آنها رفع می‌شود و اگر این کار انجام نشود، دانش‌آموز در سیستم ارزشیابی توصیفی بالا می‌آید اما وقتی پایه ششم را تمام کرد و به پای هفتم رفت با افت تحصیلی مواجه خواهد شد.

کنار گذاشتن کودکان دارای اختلال یادگیری در کلاس  درس

قدمی بیان کرد: برخی معلمان با کلاس‌های شلوغ و 40 نفره مواجه هستند و متاسفانه کودک دارای اختلال یادگیری را کنار می‌گذارند اما ما برای معلمان تولید محتوا داریم تا بچه دیرآموز و بیش‌فعال یا دارای اختلال یادگیری را شناسایی کنند؛ کودک بیش فعال، قرار ندارد و این به خاطر تربیت بد نیست بلکه سیستم هورمونی او اینگونه است.

وی با اشاره به اینکه دو روش برای کنترل کودکان بیش‌فعال وجود دارد، گفت: روش نخست روانپزشک و دارودرمانی است که ما توصیه نمی‌کنیم چون عارضه دارد و روش دوم آموزشی است و باید با روش‌های خاص انرژی کودک را هدایت کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ادامه داد:‌ برای بچه‌های دیرآموز، بیش فعال و دارای اختلال یادگیری برنامه داریم و باید به مراکز "ال دی" ارجاع داده شوند و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم به این مراکز مراجعه کنند البته مراکز در تهران محدود و فقط 10 مرکز  است و تعداد آن در کل کشور به 550 مرکز رسیده است که دو سوم آن دولتی و یک سوم غیردولتی است.

قدمی بیان کرد: بچه‌ها باید از دوره ابتدایی و در طول سال شناسایی و درمان شوند تا مشکل آنها حل شود و خانواده‌ها و معلمان باید در این زمینه همکاری کنند؛ تست‌هایی داریم که می‌تواند اختلالات یادگیری را مشخص کند اما در بازه زمانی انجام سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان فرصت برای این تست‌ها نداریم اما چک‌لیست‌ها و فهرست‌هایی به معلمان ارائه می‌کنیم تا اگر در دو ماه اول مدرسه دانش‌آموزانی با مشخصات درج شده را شناسایی کردند به مراکز ما ارجاع دهند تا بتوانیم اختلال مربوط را درمان کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.