خودروی شخصی خیابان‌های شهر را طی می‌کرد و زن جوان بی توجه به ترافیک و انبوه خودروها مشغول خواندن کتابی است.

نسخه الکترونیکی جایگزین دفترچه‌های تأمین اجتماعی


مرد بنا بر عادت ساعت ۱۴ رادیو خودرو را روشن می‌کند. پس از مدتی گوینده خبر به روند حذف دفترچه تأمین اجتماعی اشاره می‌کند. زن سرش را از کتاب بیرون می‌آورد و خطاب به مرد می‌گوید: جالبه! من برای نوبت دندانپزشکی سه روز پیش بیشتر از ۲۰بار با سامانه نوبت دهی تأمین اجتماعی تماس گرفتم اما موفق نشدم، یا می‌گفت به تماس‌های قبل از ۸ صبح جواب نمی‌دهند یا مشغول بود و اگر موفق به ارتباط می‌شدم  بعد از گرفتن مکرر عددهای ۱-۶-۲... می‌شنیدم «ظرفیت تکمیل است». به نظرشما با این وضعیت می‌شود به ارائه خدمات الکترونیکی بیشتر امیدوار بود؟ راننده شانه‌اش را بالا می‌اندازد و خونسرد می‌گوید: این برنامه هنوز در مرحله صحبت است و وقتی به اجرا دربیاید به دنبال کشف ایرادها و رفع نواقص می‌روند.

 ضرورت هوشمند سازی سلامت

بنابر گفته متولیان سازمان تأمین اجتماعی، حذف دفترچه‌های کاغذی از چرخه کار تاکنون در کشور ۷۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی به همراه داشته است.

حسن شرقی، کارشناس اقتصاد سلامت ازموافقان اجرای طرح مزبور درباره مزایای این برنامه اظهار می‌کند: در حالی سازمان تأمین اجتماعی بحث اجرای نسخه الکترونیکی را در دست دارد که گام نخست برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت محسوب می‌شود. چنان که قراراست براساس آن، تمام اقداماتی که به سلامتی مرتبط است همانند وضعیت ابتلا به بیماری‌ها و خدماتی که دریافت کرده‌اند نیز ثبت شود که این امر درکاهش هزینه‌های نظام سلامت و تقاضاهای القایی مؤثر خواهد بود. به طوری که این مقوله می‌تواند منجر به کاهش  خطاهای پزشکی شده و همچنین به دلیل حفظ سابقه پزشکی از تکرار ارائه شرح حال و انجام اقدامات غیر ضروری تشخیصی جلوگیری می‌شود. قضیه جدی‌تر اینکه نسخه الکترونیکی بساط بسیاری از فسادها را درحوزه سلامت برمی چیند؛ بنابراین ضمن کاهش هزینه‌ها کیفیت خدمات را نیز بهبود می‌بخشد.

وی همچنین تأکید می‌کند: اجرای این طرح از سوی سازمان تأمین اجتماعی گرچه دیرهنگام صورت گرفته اما قابل توجه است. زیرا در واقع بنا بر قانون چهارم توسعه کشور؛ تکلیف وزارت بهداشت، درمان وآموزش عالی بوده که پس از چند دهه وقفه میسر نشده است. ناگفته نماند که سایر طرح هایی را نیز که وزارت بهداشت درخصوص هوشمند سازی سلامت نیز مطرح کرده، نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد. چرا که از نکات کلیدی که درتوسعه واجرای طرح نسخه الکترونیکی و پرونده الکترونیک سلامت مورد غفلت قرارگرفته باید به نقش سازمان‌های بیمه و خریداران خدمت اشاره کرد.

چنانکه بنا بر تجربیات سایر جوامع این سازمان‌های بیمه هستند که باید متولی اجرای پرونده‌های الکترونیکی سلامت باشند. چرا که آن‌ها می‌توانند هزینه‌ها را براساس این طرح کاهش دهند. در واقع در صورتی که درهر سامانه الکترونیکی سلامت که مبنای پرداخت قرارنگیرد، هیچ ارزشی نخواهد داشت و شکست خواهد خورد. این درحالی است که در طرح مورد نظر بر مبنای پرداخت خدمات بیمه تأمین اجتماعی تأکید شده است.

شرقی با نگاهی منعطف‌تر درباره ضعف‌های طرح اجرای نسخه الکترونیکی اظهار می‌کند: اطلاعات مراکز ملکی این سازمان شبکه‌ای نیست چنانکه اگر بیماری دریکی از بیمارستان‌های این مجموعه دراستانی خدمت بگیرد در استان دیگری امکان دسترسی به این اطلاعات وجود ندارد. درحالی که مزیت اصلی طرح یاد شده همین مقوله می‌باشد.

 بنابراین درگام بعد باید سازمان تأمین اجتماعی تمامی اطلاعات مراکز ملکی خود به صورت یکپارچه و شبکه‌ای در سراسر کشور قابل دسترسی باشد. البته این موضوع نیز از لحاظ فنی به هیچ وجه غیرممکن وپیچیده نیست. نکته دیگر اینکه سازمان تأمین اجتماعی بخشی از خدمات سلامت بیمه شدگان خود را از طریق مراکز ملکی ارائه می‌کند و برخی امور از سوی دیگر مجموعه‌ها همانند مراکز دانشگاهی وبخش خصوصی ارائه می‌شود. به این ترتیب گرچه اصل هزینه‌ها دراین زمینه صرف می‌شود اما در اجرای طرح جمع آوری دفترچه‌های بیمه؛ هنوز این مراکز به شبکه خدمت رسانی تأمین اجتماعی متصل نشده‌اند. این در حالی است امکانات زیر ساختی و فناوری الکترونیکی برای توسعه این شبکه فراهم است.

 لزوم انسجام بیمه‌ها

مصطفی کمالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز می‌گوید: از مزایای متعدد اجرای این برنامه برای حوزه سلامت می‌توان به مدیریت داروهای مصرفی، پرداخت زودتر و حتی به موقع مطالبات داروخانه ها، صرفه جویی در زمان بیماران، پزشکان و پرسنل، افزایش خوانایی نسخ دارویی، امکان تحقیق و پژوهش در خصوص روند درمان بیماران و امکان انجام دادن کاوی بر روی اطلاعات تجمعی سلامت بیماران اشاره کرد.

همچنین باید توجه داشت این امر زمانی میسر می‌شود که سازمان ها، معاونت‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط همگی با هم همسو باشند و با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند. در جهت بهتر میسر شدن این طرح نیز باید آموزش‌های لازم به پرسنل مرتبط در این طرح داده شود تا طرح با موفقیت بیشتری انجام شود. همچنین جا دارد سایر بیمه‌های موجود نیز از جمله بیمه سلامت، نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی (ره) و... هم به این طرح اضافه شده و افراد بیشتری از مزایای این طرح بهره مند شوند.

 چالش‌های یک طرح اقتصادی

با ناکام ماندن ایده «کارت الکترونیکی سلامت» که چند سال پیش مورد اقبال سازمان تأمین اجتماعی بود؛ فعالان حوزه سلامت اجرای شتابزده طرح حذف دفترچه‌های بیمه را به دور از ایراد نمی‌دانند.

دکتر سازمند، فعال درحوزه دارو نیز ضمن تأیید مزایای این طرح درباره موانع اجرای بهینه آن، خاطرنشان می‌کند: بی شک محدودیت هایی در زیرساخت‌های این امر وجود دارد چنانکه اگر در زمان ویزیت پزشک، برق یا اینترنت یا سیستم سامانه قطع شود، تکلیف بیمار چیست؟ درحالی که در شرایط فعلی بدون اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه هر چند روز با اختلال دراین قضیه مواجه هستیم.

همچنین باید توجه داشت این امر درمطب‌ها زمان بسیاری را از بیماران هدرمی دهد چنانکه برای یک قلم دارو چندین نوع وجود دارد که برای یافتن داروی مورد نظر باید بیمار منتظر بماند. زمانی نیز که این نسخه به داروخانه برسد باید امکان دسترسی به این نسخه توسط عوامل فعال همانند داروساز و نسخه پیچ  وجود داشته باشد که این امر نیازمند فعالیت چند  دستگاه رایانه است. درواقع هزینه هایی نیز به داروسازان تحمیل می‌شود که در شرایط امروزی چندان مورد اقبال فعالان این عرصه نیست.

 چالش‌های صدور امضای الکترونیکی 

 درحالی مسئله حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی با شدت و حدت از سوی متولیان این مجموعه مورد تأکید است که مشکلات گوناگونی دراجرای این طرح وجود دارد که یکی از آن‌ها چالش‌های صدور امضای الکترونیکی  است. چنانکه گفته می‌شود به طورکلی باید ۱۵۰ هزار امضای الکترونیکی برای پزشکان صادرشود درحالی که این رقم درحال حاضر چندان قابل توجه نیست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.