البرز- سید احمدرضا پیش‌بین با بیان اینکه در تولید مدرک جز چند کشور برتر دنیا هستیم، گفت: از نظر مهارت رتبه خوبی نداریم در نتیجه نیاز است که دولت، وزارت علوم و مسئولین استانی به این مسئله اهتمام ‌ویژه ای داشته باشند.

‌از نظر مهارت در دنیا رتبه خوبی نداریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید احمدرضا پیش بین مشاور رئیس و سرپرست اداره کل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور عصر شنبه در نخستین جشن دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز با اشاره به اینکه این مرحله تولدی دیگر برای دانش آموختگان است، ‌گفت۲۷ سال از آغاز فعالیت دانشگاه علمی کاربردی می گذرد و این دانشگاه در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در کشور دارد که ظرفیت بالایی است.

وی افزود: محدودیتی که در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد این است که در حال حاضر مراکز ما در ۶۰۰ نقطه کشور پراکنده است.

پیش بین با یادآوری اینکه این یک فرصت مناسب است و باید با تدابیر لازم سعی کنیم این خانواده بزرگ را به هم نزدیک تر کنیم، گفت: کانون های دانش آموختگی در هر استان ایجاد شده است و دانش آموخته های علمی کاربردی می توانند در این کانون ها فعالیت کنند.

‌این مسئول با بیان اینکه در کشور با پدیده ای مواجه هستیم که باید با آن مقابله کنیم، گفت: امروز تمامی رشته هایی که حتی با کمک دولت به صورت دولتی ایجاد شده است نه تنها برای دولت مشکل گشا نبوده بلکه موجب شده است که تعداد زیادی از جوانان را در پدیده ای به نام مدرک محدود کنیم.

وی ادامه داد: در ۵ سال اخیر تعداد بیکاران دوره تحصیلی p.h.d که از دانشگاه های کشور با هزینه های کلان دولتی دانش آموخته شده اند ۷ برابر افزایش داشته است.

‌پیش بین با اشاره به اینکه بیشتر دانشجوهای ما در دانشگاه های نظری نیز شغلی ندارند و یا شغلی که دارند متناسب با رشته های تحصیلی آنها نیست، ‌گفت: رمز موفقیت و کلید حل مشکلات در نظام آموزش عالی در آموزش های مهارتی است که نیاز به توسعه دارد بر این اساس باید در نظامی هزینه و سرمایه کرد که بیکار تحویل جامعه ندهیم چون اگر اینگونه باشد به بهره وری نمی رسیم.

  وی ادامه داد: البرز مراکز علمی کاربردی عالی دارد و ظرفیت های خوبی نیز دارد که می تواند توسعه یابد.

پیش بین با بیان اینکه در نظام آموزش عالی مهارتی می توانیم فرهنگ سازی کنیم، گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که فرزندان ما در رشته هایی تحصیل کنند که فردا در جامعه برای جذب آنها ظرفیت جذب وجود نداشته باشد.

پیش بین تاکید کرد: در چهل سال اخیر شاخص های توسعه منابع انسانی در کشور ما بالاترین شاخص است به گونه ای که در حال حاضر در رتبه ۶۹ دنیا قرار داریم .

وی افزود: قبل از انقلاب دارای رتبه ۱۱۰ در این زمینه بوده ایم و  یکی از دلایل این رشد بسیار بالای شاخص های انسانی همین آموزش های مهارتی است.

مشاور رئیس و سرپرست اداره کل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی گفت: در تولید مدرک جزو چند کشور برتر دنیا هستیم اما از نظر مهارت رتبه خوبی نداریم در نتیجه نیاز است که دولت، وزارت علوم و مسئولین استانی به این مسئله اهتمام  ‌ویژه ای داشته باشند.

وی بیان کرد: هدف ما در دانشگاه علمی کاربردی استان ها از جمله البرز شناخت ظرفیت ها در این دانشگاه و شناسایی نیازهای البرز است و برای تک تک دانش آموخته های دانشگاه علمی کاربردی برنامه ریزی شده است تا در آینده بتواند شغل مناسب خود را پیدا کنند

پیش بین در پایان با بیان اینکه برنامه های خوبی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم، گفت:  به دانش آموخته هایی که دنبال راه اندازی شرکت های دانش بنیان هستند کمک می کنیم تا در جهت کارآفرینی و تجاری سازی علم گام بردارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.