سالها قبل صفهای طویل نانوایی ها یکی از مشکلات مردم بود، بخاطر همین هم خیلی نمیشد درباره کیفیت نان صحبت کرد، اما این روزها درهر محله چندین نانوایی جدید تاسیس شده به همین دلیل اکنون کیفیت نان است که مشتری را جذب میکند.

آرد سامانه ای، نانواهای آزادپز مشهد بی سامان کرد/تعطیلی وبیکاری نانوایان بخاطر قطع سهمیه آرد

قدس آنلاین - سعید کوشافر: افزایش تعداد نانواییهاطی سالهای اخیر اما خود مشکلی تازه پیش روی مسوولان گذاشته که یکی از آنها تامین آرد مورد نیاز این نانواییها است ، چرا که اکنون بیش از تولید نان این قاچاق آرد است که مقرون به صرفه شده است .

***گلایه یک نانوا

یک نانوایی درحاشیه شهر مشهد است که کیفیت نانش اهالی را جذب میکند ؛ حتی برخی کیلومترها مسافت را طی میکنند تا ازاین نانوایی خرید کنند. اما چند روزی است که تولیدش به حداقل رسیده است و پاسخ بسیاری از مراجعان را با جمله " نان تمام شد" میدهد.

میگوید که مجوز آزاد پزی دارم یعنی باید در رقابت با سایر نانوانها مشتری راجذب کنم آنهم درشرایطی که برخی نانواها آرددولتی میگیرند. کیفیت را تا حدی بالابردم که دراین رقابت پیروز شدم اما اکنون سهمیه آرد من قطع شده است ؛ همان آردی که با قیمت آزاد میفروختند را هم دیگر نمیدهند.

میگوید: درمشهد هرچه گشتم آرد با کیفیتی که برای پخت نان مناسب باشد پیدا نکردم و ناچار از یک شهردرشمال کشور مقداری آرد تهیه کردم که البته هنوز همان هم به دستم نرسیده ومجبورم با اندک آرد باقیمانده پخت کنم تا نانوایی تعطیل نشود.

***آرد گران شد

یک خبرگزاری گزارشی منتشر کرده با این مضمون که : این روزها برخی نانوایی ها از افزایش قیمت آرد گلایه‌ دارند و برخی از فعالان این صنف می‌گویند برای خرید آرد با کیفیت باید به ازای هر کیسه آرد ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان اضافه پرداخت شود.

یکی از اعضای اتحادیه نان سنگکی در باره  افزایش قیمت آرد، گفت: نانوایی‌ها درست می‌گویند که باید بابت خرید آرد قیمت بیشتری بپردازند، اما این افزایش قیمت‌ها توسط دلالان صورت گرفته است و در نرخ‌های رسمی هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نشده است.وی بیان داشت: آرد یارانه‌ای گران نشده و  نانوایی‌های آزاد پز هم که تاکنون آرد مورد نیاز خود را از کارخانه‌ها تهیه می‌کرده‌اند، آرد را با قیمت‌های مصوب قبلی می‌خرند و هیچ‌گونه افزایش در قیمت آرد صورت نگرفته است.

درهمین حال معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر حسب تصمیم سران قوه و دولت سامانه خرید و فروش آرد رونمایی شده است تا جلوی قاچاق گندم را به دلیل یارانه‌ای بودن قیمت نان می‌گیرد.یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، با بیان این‌که پرداخت یارانه به نان در سال‌های گذشته باعث شده که شبهه قاچاق گندم بیشتر شود، گفت: این سامانه اجازه می‌دهد که فروش گندم به کارخانه‌ها تنها متناسب با آردی که آنها به نانوایی‌ها می‌دهند انجام شود.

***توزیع قطره‌چکانی

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به اینکه مشکل کمبود آرد در نانوایی ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه سامانه جامع آرد و نان به تازگی راه اندازی شده است، همچنان نانوایی ها با مشکل کمبود  آرد روبرو هستند چرا که همانند گذشته امکان خرید آرد با کیفیت از کارخانه ها وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون بازرگانی دولتی قطره چکانی گندم را در اختیار کارخانه های آرد سازی قرار می دهد که این امر موجب شده است تا نتوانیم آرد مورد نیاز را تامین کنیم.

کرمی با بیان اینکه در شرایط کنونی امکان انتخاب آرد از کارخانه های منتخب آرد سازی وجود ندارد، گفت:  با وجود آنکه  در سال ۹۳ همزمان با آزادسازی نرخ نان، امکان خرید آرد از هر کارخانه های آرد سازی وجود داشت، اما در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد که انتظار می رود در روزهای آتی مشکل کمبود آرد در واحدهای نانوایی مرتفع شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه بازرگانی دولتی با راه اندازی سامانه جامع آرد و نان در سراسر کشور در نظر دارد که از سودجویی احتمالی جلوگیری کند، اما بروز برخی اشکالات در این سامانه موجب شده است که سهمیه آرد برخی نانوایی ها به طور کامل حذف یا کاهش یابد از اینرو انتظار می رود مشکل سامانه هر چه سریع تر مرتفع شود.

***بازار سیاه آرد

درحالی سرپرست فرمانداری مشهد از تامین آرد مشهد سخن میگوید که رئیس اتحادیه شیرینی‌پزان و شیرینی‌فروشان مشهد اظهار میدارد: در زمینه تهیه آرد با کمبود مواجه هستیم و علت آن نیز سامانه‌ای و سهمیه‌ای شدن آن است که به تبع سبب ایجاد بازار سیاه شده است.

محمد فرزانی ، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار کمبود جنس وجود دارد و وضعیت مواد اولیه نسبت به چند ماه گذشته در وضعیت خوبی قرار ندارد و کمبودها بیشتر شده است.همچنین در زمینه تهیه آرد نیز با کمبود مواجه هستیم و علت آن نیز سامانه‌ای و سهمیه‌ای شدن آن است که به تبع سبب ایجاد بازار سیاه در کنار آن شده است.

***کاهش سهمیه آرد

شاطر یکی از نانوایی‌های مشهد درگفت وگو با قدس ضمن گلایه از طولانی شدن زمان تحویل آرد از درخواست تا تحویل ، می‌گوید: ما پیش از این درخواست را که صادر می‌کردیم بعد از دو یا سه روز آرد به ما تحویل می‌شد، اما همین اواخر که من درخواست دادم بعد از دو هفته آرد به دستم رسید آن هم کمتر از چیزی بود که درخواست داده بودم.

وی در ادامه می‌افزاید: شرایط فعلی آرد برای ما که نانوایی با آرد سهمیه‌ای هستیم، این گونه مشکل شده است آزادپزها که واقعاً شرایطی به مراتب سخت‌تر دارند. مسئول یکی از نانوایی که در همسایگی ما کار می‌کند و آزادپز است در به در دنبال آرد بود و می‌گفت چند روز است که آرد ندارد و ممکن است نانوایی‌اش را تعطیل کند یا اینکه برای هر کیسه آرد ۱۰۰ هزار تومان پول پرداخت کند. آرد را فقط به نانوایی‌هایی می‌دهند که جواز داشته باشند، جواز هم که داشته باشی باید در سامانه نانوایی ثبت شده باشد که آرد به شما تحویل داده شود.او همچنین اظهار داشت: کمبود آرد به گونه‌ای برای برخی از نانوایی‌ها مشکل‌ساز شده است که خیلی از نانوایی‌ها به زور کارشان را ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها فعلاً تعطیل شده‌اند که با تعطیلی هر کدام آن‌ها چندین و چند خانوار از نان خوردن می‌افتند و بیکاری زیاد می‌شود.

*** هم گران شده هم نایاب

مسئول یکی دیگراز نانوایی‌های مشهد هم  با اشاره به مشکلات زیادی که متصدیان این صنف در حال حاضر دارند، می‌گوید: کمبود و در برخی از موارد نبود آرد موجب شده تا نانوایی‌ها مشکلات زیادی داشته باشند که این مشکلات در اوقاتی که مشهد پذیرای زائران است ، بیشتر هم می‌شود، چرا که بیشتر آرد برای نانوایی‌های مناطق زائرپذیر می‌رود و ما بیشتر در مضیقه قرار می‌گیریم.

وی همچنین گفت: در برخی از موارد کیفیت آردی که به ما تحویل می‌شود در حد و اندازه‌های قبلی نیست و هم ما و هم مشتری‌هایمان با این مورد مشکل داریم. از مسئولان خواهش می‌کنیم هم به موضوع کمبود آرد نظارت بهتر و بیشتری داشته باشند و هم اینکه کیفیت را بالا ببرند.

صاحب یک نانوایی آزادپز نیز گفت: از زمانی که آرد گران شده است باور کنید خرج و دخل مغازه ما با هم جور نمی‌شود چه برسد که بخواهیم درآمدی به دست بیاوریم. من در این نانوایی ماهانه تا ۳۰۰ کیسه آرد پخت می‌کردم، الان به زور به ۱۵۰ کیسه می‌رسد، چون آرد به اندازه کافی نیست و قیمت‌ها هم خیلی بالا رفته است. تصور کنید هر کیسه آرد بیش از ۴۰ هزار تومان قیمتش افزایش داشته، من اگر نانوایی را تعطیل کنم جز خودم حداقل ۱۲ نفر دیگر را که همگی خانواده دارند بیکار می‌شوند. آقایان مسئول اگر قرار است سهمیه‌بندی داشته باشند اشکالی ندارد، اما باید طوری باشد که کمبودی به وجود نیاید و مشکلی برای مردم درست نشود.

***مشکل قاچاق

در همین زمینه سرپرست فرمانداری شهرستان مشهد با اشاره به این موضوع که متأسفانه یکی از کالاهایی که به خارج از کشور قاچاق می‌شود، آرد هست، به قدس گفت: دولت و سازمان غله برای اینکه این بحث را ساماندهی کند و نیز موضوع نانوایی‌های آزادپز را برنامه‌ریزی نماید، سامانه‌ای را برای ثبت درخواست آرد نانوایی‌ها راه‌اندازی کرد تا حواله‌های نانوایی‌ها در آن ثبت شود و ضمن جلوگیری از قاچاق، میزان مصرف هر نانوایی نیز مشخص شود.

حیدر خوش نیت افزود: البته مقداری از سهمیه آرد خراسان رضوی و شهر مشهد کم شده است که پیگیر این هستیم تا این موضوع ساماندهی شده و سهمیه شرایط بهتری پیدا کند گرچه که آرد به نانوایی هایی تعلق خواهد گرفت که مجوز دارند و در سامانه نیز ثبت‌نام کردند در غیر این صورت فعلاً آرد به صورت دیگری تحویل نخواهد شد.

مسئول روابط عمومی سازمان غله استان خراسان رضوی هم در این باره گفت: از اول دی ماه گذشته سامانه‌ای در سازمان غله تنظیم شده است که تمامی نانوایی‌ها از جمله آزادپزها سر هر ماه میزان مصرفی که دارند در این سامانه ثبت می‌کنند تا از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری شود و موضوع آرد مدیریت شده و با برنامه جلو برود.

بلوچی با اشاره به زمان سه ماهه‌ای که برای ثبت‌نام نانوایی‌ها در سامانه مورد نظر در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: نانوایی‌هایی که مجوزدار بودند، می‌توانستند با هماهنگی اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت، معدن و تجارت در سامانه ثبت‌نام کنند که در حال حاضر هم مشکلی بابت دریافت آرد مورد نیازشان ندارند. نانوایانی که به مشکل برخورد کرده‌اند بیشتر آزادپز هستند که مجوز ندارند یا اینکه در موقع مقرر اقدام به ثبت‌نام در سامانه نکردند.

***ثبت ۲۲۰۰ مصرف‌کننده آرد

دراین حال مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور از ثبت افزون بر ۲۲۰۰ واحد مصرف‌کننده آرد در سامانه سراسری فروش خبرداد.حمیدرضا نوری با بیان این مطلب، ادامه داد: سامانه فروش آرد ۹۰۰۰ ریالی مورد مصارف صنف و صنعت و آزادپز با هدف نظارت بر مصرف صحیح، شفافیت در توزیع و رعایت حقوق شهروندی و رقابت‌پذیری از ابتدای دی ماه در استان خراسان رضوی و همزمان با سراسر کشور آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.