نخستین همایش منطقه‌ای آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به میزبانی گناباد و با حضور اساتید برجسته برگزار شد.

نخستین همایش منطقه‌ای آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی در نخستین همایش منطقه‌ای آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی گناباد اظهار داشت: امروز جامعه ما با آسیب‌های اجتماعی مختلفی روبه‌رو است که مهمترین آن اعتیاد است و نمی‌توان آن را انکار کرد و گناباد با دانشگاه‌های مختلفی که دارد باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی قدم‌های بزرگی بردارد.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمک فراوانی داشته باشند که در شهرستان گناباد، ۱۱ سمن مجوز دریافت کرده‌اند که در بحث نابسامانی‌های اعتیاد فعالیت می‌کنند.

فرماندار گناباد تأکید کرد: این شهرستان به دلیل همجواری با کشورهای دیگر و اینکه در مسیرهای مواصلاتی استان‌های جنوبی و شرقی و مرزی قرار گرفته و وجود مسائل اجتماعی نظیر بیکاری، فقر، مهاجرت، بحث اعتیاد نیز به تبع آن وجود داشته که باید راهکارهایی جهت پیشگیری اتخاذ شود.  

قربانی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی عینی به آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم اعتیاد در صدر آنها قرار گرفته که خود عاملی برای ایجاد آسیب‌های ثانویه نیز است. رسانه‌ها و حوزه های علمیه و دانشگاه‌ با توجه به گستردگی و فعالیت می‌توانند به عنوان یک عامل مؤثر در تبیین معضلات اعتیاد اقدام کنند. در سال ۱۳۹۶ نیز در گناباد مقدار ۹۲۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده و تعداد ۲۸۹ نفر نیز در این زمینه دستگیر شده اند.

حجت الاسلام حسن صادقی‌نسب امام جمعه گناباد نیز در این همایش، اعتیاد را منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: اطلاع‌رسانی درست و کافی به خانواده‌ها، نقش بسیاری در پاک‌ماندن و جلوگیری از اعتیاد دارد.

وی با اشاره به ضرورت مراقبت خانواده‌ها و مربیان مدارس در بحث اعتیاد، عنوان کرد: آمار ۷۲ درصد زندانیانی که معتاد هستند از طریق دوستان ناباب به مواد مخدر روی آورده اند که باید با آگاهی‌بخشی لازم، نسل جوان را از آسیب اجتماعی اعتیاد محافظت کرد.

امام جمعه گناباد افزود: اعتقادات دینی نقش بسیار مهمی در پاک ماندن از اعتیاد داشته و لذا کسانی که پای‌بند به اعتقادات و باورهای دینی دارند کمتر به سمت اعتیاد به مواد مخدر رفته‌اند.

جواد باذلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد  نیز گفت: اعتیاد آسیب‌سازترین آسیب اجتماعی است و در کشور ما نیز علی‌رغم همه کنترل‌ها و نظارت‌های دولت به‌دلیل هم‌جواری با کشورهای همسایه میزان آن در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی، آگاهی‌های لازم به مردم داده شود، تصریح کرد: وضعیت کنونی کشور ما فضاهای مجازی بدون واسطه، بسیاری از مسائل عاطفی و غیره پیش‌درآمدی برای انواع آسیب‌های اجتماعی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد مشکل عمده را نگاه ما و جامعه به یک فرد معتاد دانست و افزود: یک فرد معتاد مجرم نبوده و یک بیمار است که باید برگزاری این‌گونه همایش‌ها سبب تغییر نگرش مان شود.

وی پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: وقتی ادارات و سازمان‌ها اقدامات خوب و مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد انجام دهند، عواقب و هزینه‌های کمتری را شاهد هستیم و یقینا بحث پیشگیری در کاهش عوارض مترتب آسیب اجتماعی اعتیاد بسیار مؤثر است.

باذلی با اشاره به اینکه این همایش با همکاری مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد ادامه داد: باید همه افرادی که در معرض آسیب اجتماعی اعتیاد قرار داشته و به نوعی همیشه در تهدید هستند را برای برگزاری این‌گونه همایش‌ها درگیر کرد.

وی به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد اشاره و افزود: رسانه‌ها به دلیل اینکه پای ثابت و عملیاتی برای آگاه‌سازی مردم هستند می‌توانند اطلاعات دقیق، کامل و منصفانه را به همه مردم برسانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد خواستار فعال بودن دائمی دبیرخانه این همایش شد و تأکید کرد: معضل آسیب اجتماعی یک معضل پویا بوده که ما نیز باید همیشه برای مبارزه و بالابردن سطح آگاهی مردم پویا شویم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.