شبکه بی‌بی‌سی در سی‌اُمین سالگرد صدور فتوای قتل سلمان رشدی، در یک مستند رادیویی برای اولین بار جزئیاتی را از زندگی او پس از صدور فتوای امام (ره) منتشر کرده است.

سلمان رشدی پس از فتوای امام خمینی(ره) به کجا فرار کرد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سی سال پس از آنکه امام خمینی (ره) در فتوای تاریخی خود، حکم به ارتداد و مهدورالدم بودن «سلمان رشدی» نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی داد، بی‌بی‌سی در گزارشی برای اولین بار محل اختفای او را پس از صدور فتوای امام فاش کرد.

امام خمینی (ره) در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ با صدور فتوای قتل سلمان رشدی، موج عظیمی را در میان مسلمانان جهان علیه نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی به وجود آورد که باعث شد این نویسنده هندی-انگلیسی از همان لحظه‌ی صدور حکم، مخفی شده و پلیس اسکاتلندیارد راساً مسئولیت حفاظت از او را با صرف هزینه‌های هنگفت بر عهده بگیرد.

اکنون در سی‌اُمین سالگرد این فتوای تاریخی، شبکه بی‌بی‌سی در یک مستند رادیویی ۱۰ قسمتی برای اولین بار جزئیاتی را از زندگی هولناک سلمان رشدی پس از صدور فتوای امام (ره) منتشر کرده است.

طبق مستند بی‌بی‌سی، سلمان رشدی بلافاصله پس از صدور فتوای امام خمینی از خانه و کاشانه خود در لندن فرار کرد و در ۵ ماه اول زندگی خود پس از صدور این فتوا با وجود آنکه تحت مراقبت شبانه‌روزی پلیس قرار داشت، از ترس جانش ۵۷ بار محل سکونت خود را تغییر داد!

سلمان رشدی پس از فتوای امام خمینی به کجا فرار کرد؟
محل اختفای سلمان رشدی پس از فتوای امام

«بیل بافورد» ناشر آمریکایی و از دوستان نزدیک سلمان رشدی که در آن زمان در انتشارات پنگوئن که کتاب آیات شیطانی را منتشر کرد کار می‌کرد، در بخشی از این مستند درباره روز صدور فتوا علیه سلمان رشدی می‌گوید: «من داخل نشستی در دفتر تحریریه بودم که یک نفر وارد اتاق شد و به من گفت که یک تماس از طرف سلمان رشدی دارم. وقتی گوشی را برداشتم از من پرسید که خبر را شنیده‌ام یا نه؟ وقتی پاسخ منفی مرا شنید گفت که علیه او یک فتوا صادر شده است. از او پرسیدم فتوا چیست؟ گفت چیزی شبیه به حکم اعدام. به او گفتم متاسفم که این خبر را می‌شنوم سلمان و او در جوابم گفت این فتوا علیه ناشر کتاب هم صادر شده است!»

بر اساس مستند بی‌بی‌سی، پلیس اسکاتلندیارد پس از صدور فتوای قتل سلمان رشدی تنها وظیفه حفاظت از او را برعهده گرفت و وظیفه پیدا کردن مخفیگاهی برای پنهان شدن برعهده خود او گذاشته شد. 

«بیل بافورد» در ادامه این مستند رادیویی می‌گوید: «او (سلمان رشدی) سپس از من پرسید که آیا می‌توانم محل امنی در انگلیس برای او پیدا کنم و من خانه‌ای برای او در حومه جنوبی شهر «سافرون والدن» در شهرستان اسکس در شرق انگلیس مهیا کردم. بعدها مشخص شد که بسیاری از تبهکاران لندن نیز [برای پنهان شدن از پلیس] در آنجا برای خود مخفیگاه داشتند.»

سلمان رشدی پس از اقامت در این محل باز هم احساس امنیت نکرد و طبق آنچه در مستند بی‌بی‌سی آمده، مجبور شد تنها در عرض ۵ ماه ۵۷ بار مخفیگاه خود را تغییر دهد و سرانجام برای دو دهه به نیویورک نقل مکان کرد.

او که سی سال است زیر سایه مرگ زندگی می‌کند و برای ۱۳ سال نیز مجبور شد از ترس جانش با نام و هویت جعلی زندگی کند، اخیرا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه (AFP) گفته است که دیگر از زندگی مخفیانه خسته شده است.

رشدی زمانی که کتاب موهن آیات شیطانی را نوشت ۴۱ سال داشت و اکنون ۷۱ ساله است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.