پتنت اپل، طراحی‌های متفاوت و جالبی برای دستگاه انعطاف‌پذیر را نشان می‌دهد. دستگاه تاشدنی اپل چه طراحی و مشخصاتی خواهد داشت؟

پتنت اپل خبر از ایده‌های خلاقانه‌ شرکت برای گوشی هوشمند تاشدنی می‌دهد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، فناوری مربوط‌به نمایشگر انعطاف‌پذیر، به‌سرعت تبدیل به یکی از موضوعات داغ و مورد توجه سال ۲۰۱۹ شده است. شرکت‌های مختلف تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، دستی در آتش دارند و درصدد طراحی و توسعه‌ی دستگاهی تاشدنی و منحصربه‌فرد هستند.

باوجودی که فناوری‌های مربوط‌به تولید دستگاه تاشدنی با محدودیت‌هایی مواجه است، اما شواهد و قراین نشان می‌دهد برندهای مختلف در این حوزه به‌صورت جدی‌تری وارد شده‌اند و فناوری طراحی و توسعه‌ی دستگاه‌های انعطاف‌پذیر به‌سرعت در حال رشد است. 

پتنت اپل

انتظار می‌رود در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹، شرکت‌هایی همچون سامسونگ، هواوی، ال‌جی وشیائومی به موضوع طراحی و تولید گوشی‌های هوشمد تاشدنی و انعطاف‌پذیر خواهند پرداخت و حتی ممکن است دستگاه تاشدنی خود را به‌نمایش بگذارند. از بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، به‌نظر می‌رسد اپل هنوز در حال بررسی و ارزیابی موضوع است. باتوجه به شایعه‌ها و اخباری که پیش‌تر منتشر شده است، ظاهرا اپل قصد دارد اولین گوشی هوشمند تاشدنی خود را با رویکردی متفاوت، در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند. فروردین‌ماه ۱۳۹۷، موضوع امکان ساخت آیفون تاشدنی تا ۲ سال‌ آینده توسط کوپرتینونشین‌ها مطرح شد.

باتوجه به آنچه تاکنون در پتنت‌های مختلف دیده‌ایم و اخبار آن منتشر شده، گوشی‌های هوشمند تاشدنی یا به ‌سمت داخل تا می‌شوند یا به سمت خارج. اما به‌نظر می‌رسد اپل ایده‌های جدیدتری را برای دستگاه تاشدنی خود دنبال می‌کند.

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

براساس آخرین اخبار، ظاهرا در سال ۲۰۱۱ میلادی اپل پتنتی درزمینه‌ی دستگاه‌های تاشدنی خود به ثبت رسانده و در سال ۲۰۱۶ میلادی مستندات آن را به‌روزرسانی کرده است. اطلاعات مربوط‌به این پتنت، طرح‌های جالب‌توجهی را برای گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر نشان می‌دهد. براساس طرح‌های ارائه‌شده در پتنت، نمایشگر انعطاف‌پذیر روی دستگاه نصب می‌شود و به‌صورت مکانیکی کار می‌کند.

برخی از طرح‌های اپل که در پتنت آن‌ها ارائه کرده است، بسیار ساده هستند و دستگاهی را متشکل از دو قسمت مجزای نمایشگر نشان می‌دهد که وقتی دو نمایشگر کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کاربر می‌تواند از نمایشگر بزرگ‌تری استفاده کند. یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن ایجاد شود آن است که وقتی کاربر نمی‌خواهد از دستگاه خود با نمایشگر بزرگ‌تری استفاده کند، دستگاه به‌ چه صورتی بسته می‌شود تا در ابعاد کوچک‌تری قابل‌ حمل‌ونقل باشد. تصاویر دو بعدی جالبی از طرح‌های مختلف دستگاه در هنگامی که نمایشگر به‌صورت گسترده نیست، نمایش داده شده است. هرچند در حال حاضر، فناوری‌های موجود برای تولید نمایشگر تاشدنی، هنوز قادر به تولید نمایشگرهایی نیستند که بتوانند تا این حد و با این زاویه و قطر قابلیت انعطاف‌پذیر و تاشدن را داشته باشند.

پتنت اپل

شکل ۹، طراحی از دستگاه تاشدنی اپل را نشان می‌دهد و باتوجه به تصویر تاحدودی میزان و قابلیت خم شدن نمایشگر به‌تصویر کشیده شده است. چنین طراحی برای دستگاه انعطاف‌پذیر می‌تواند در عمل، چندان جذاب و قابل‌توجه نباشد و بلافاصله به یاد دستگاه‌های سرفیسمایکروسافت می‌افتیم. اما لزوما وجود محدودیت‌هایی مربوط‌به فناوری‌ تولید نمایشگر انعصاف‌پذیر، بدین معنی نیست که دستگاهی تولید شود که قابلیت تا شدن مناسبی نداشته باشد.

پتنت اپل

بی‌شک طراحی دستگاهی که بتواند به‌صورت کامل تا شود و در ابعاد کوچکتری قابل حمل‌و نقل باشد، یکی از اهدافی است که اکثر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به‌دنبال آن هستند و می‌تواند به‌عنوان راهکار مناسبی در طراحی دستگاه انعطاف‌پذیر مورد توجه قرار گیرد. استفاده از لولا، یکی از  راهکارهای پیشنهادی در طراحی دستگاه‌های تاشدنی است. از طریق اتصال لولا، دو صفحه‌ی نمایشگر می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در تصاویر مربوط‌به پتنت اپل، طرح‌هایی به‌نمایش گذاشته شده که استفاده از لولا و چندین محل اتصال را نشان می‌دهد.

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

البته طرح‌های کوپرتینونشین‌ها به‌ همین‌ چند مورد ختم نمی‌شود و اپل برای قسمتی که نمایشگر خم می‌شود، ایده‌های دیگری را نیز ارائه کرده است. همان‌طور که در تصاویر ذیل مشاهده می‌کنید، ضخامت و قابلیت انعطاف‌پذیری در نقاط اتصال دو نمایشگر متفاوت درنظر گرفته شده است. اجرایی‌سازی چنین طراحی، مستلزم انتخاب مواد مناسب و تعیین انحنای دقیق نقطه‌ی اتصال خواهد بود.

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

درنهایت موضوع مهم دیگر، تقارن و تناسب دستگاه است. در یکی از طراحی‌ها، دستگاه به‌صورت نامتقارن تا می‌شود که در تصویر نشان داده شده است. تصاویر ارائه‌شده در پتنت، طراحی‌های مختلفی از محل تاشدن دستگاه را نشان می‌دهد که این محل‌های برای استفاده از دستگاه یا باز کردن و بسته ‌کردن آن درنظر گرفته شده‌اند.

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

اگر در تصاویر مربوط‌به پتنت دقت کنید متوجه می‌شوید که اپل برای طراحی دستگاه انعطاف‌پذیر، خود را محدود نکرده و تنها طراحی دستگاهی با دو نمایشگر مجزا را به‌نمایش نگذاشته است. در برخی از طرح‌ها حتی دستگاه از سه نقطه قابلیت تاشدن دارد. 

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

چنین طراحی‌هایی نه‌تنها برای گوشی‌های هوشمند، بلکه برای دستگاه‌های دیگری همچون آیپدیا مک‌بوک نیز قابلیت پیاده‌سازی و اجرایی‌شدن را خواهند داشت.

  • پتنت اپل
  • پتنت اپل

باید ببینیم درنهایت اپل برای بازار دستگاه‌های انعطاف‌پذیر چه محصولی را با چه مشخصاتی معرفی خواهد کرد. آنچه مسلم است، روزهای خسته‌کننده‌ی طراحی و ایده‌پردازی به پایان خواهد رسید و بالاخره شاهد معرفی دستگاه‌های جالب و متفاوت خواهیم بود. به‌نظر شما اپل کدام طراحی را برای دستگاه تاشدنی خود انتخاب خواهد کرد؟ 

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.