یزد - کارشناس اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت : کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها دارند و این کارشناسان حافظ بهداشت و سلامت صنعت زنبورداری در استان یزدهستند.

کارشناسان دامپزشکی حافظان صنعت زنبورداری در استان یزد

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین به نقل از اداره دامپزشکی استان یزد، حمید پورمیرزایی کارشناس اداره کل دامپزشکی استان اظهارداشت: طبق قانون سازمان دامپزشکی زنبور عسل به عنوان یک فراورده خام تحت پوشش برنامه های کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی قرار دارد کنترل بیماری های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد. به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور داری و محصولات آن در استان هستند.

وی افزود: عسل یکی از هدیه های ارزنده طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان شفا دهنده برای مردم یاد شده و ماده اصلی عسل، شهد گلها و گیاهان معطر و شفا بخش است که توسط زنبور عسل پس از مکیدن، تغلیظ و تغییر شکل یافته و به عنوان یک غذای خوشمزه، کامل و سالم در اختیار انسان قرار می گیرد.

پورمیرزایی با بیان اینکه امروزه زنبورداری و تولید عسل به صورت یک صنعت پرسود و پر رونق در آمده تصریح کرد: بیماری های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می شوند و نوزما و واروا از جمله شایع ترین بیماری های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل است که هر کدام از راه های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده ، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب های شفیره ازکلونی های آلوده به کلونی های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام وارد نمودن بچه کندو به زنبورستان، قابل انتقال و انتشار است.

این کارشناس با اشاره به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران، ناشی از بروز بیماری در کلونی های زنبورعسل گفت: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها داشته و بدین وسیله به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: زنبورداران  با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، می توانند محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.