خوزستان_ رضا اردکانیان گفت: چشمداشت بالایی نیست که نگاه ما به سهامی آب و برق خوزستان نه تنها حل و فصل مشکلات آبی خوزستان، بلکه مجموعه ای و به عنوان ظرفیت برای سایر مناطق کشور به کار آید.

حل کم آبی دیگر مناطق توسط کارون، چشمداشت بالایی نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در جلسه معارفه مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان و تودیع محمدرضا شمسایی مدیرعامل سابق که در گیت بوستان با حضور وزیر نیرو اردکانیان انجام شد، محمدرضا شمسایی مدیر عامل سابق سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد که در طول بیست و سه سال خدمت با انتقال آب نه فقط به اصفهان به هیچ جایی موافق نبودیم و این عدم رضایت جنبه کارشناسی داشته و اعتقاد به اختلاف بین استان‌ها نداریم، ضمن اینکه تمام کارشناسان و مدیران خوزستان نیز با انتقال آب مخالفند.

۲۳ سال است می گوییم موافق انتقال آب نیستیم

محمدرضا شمسایی در خلاصه عملکرد سازمان، در دوره تصدی خود گفت: برای اصلاح ساختار و سازماندهی مجدد در سازمان آب و برق به خصوص بخش هایی که ضعف داشته و راه اندازی مشارکت مردمی برای ایجاد تشکیلات آب بران از مهمترین عملکردهای این سازمان با مشارکت جهاد کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان آب و برق اولین شرکت در وزارت نیرو با نود هزار هکتار تشکلات است و در سال آینده قرار است به ۲۰۰ هزار هکتار برسد، ضمن اینکه در این سالهاکشاورزان از شبکه‌های آبیاری و زهکشی برخوردار شده‌اند و مانیتورینگ سازمانی ایجاد و راه اندازی شده است.

مدیرعامل سابق آب و برق خوزستان با بیان اینکه دویست دستگاه هواشناسی و آب سنجی راه اندازی کرده عنوان کرد: در دوره سابق به این موارد توجه نشده بود و سازمان، جز ۲۰ ایستگاه صد ایستگاه دیگر نیز راه اندازی کرده که از این ۳۰۰ ایستگاه ۱۸۰ خط  آنلاین شده و حتی وضعیت ۶ استان مجاور را نیز پایش و اندازه گیری میکنیم.

شمسایی با تاکید بر این موضوع که در زمینه سامانه پیش‌بینی هواشناسی در کشور اولین سازمان بودیم که پیش بینی های کوتاه و میان مدت را انجام می‌دهد، اظهار کرد: سامانه می‌تواند در مدل‌های آب و محیط زیست میزان بارش ها در حوزه های مختلف را پیش بینی کند چراکه سازمان هواشناسی استانی است و ما نیاز به پیش‌بینی‌های حوزه ای داریم.

وی افزود: واحدهای برنامه ریزی منابع آب مصرف آب در سدها را از نظر کیفی و کمی که قابل مصرف برای کشاورزی، شرب و صنعت باشند با توجه به مدل های بارش و دورهآب، پیش بینی طول رودخانه از پایین دست و بالادست دارد.

شمسایی از آبیاری و زهکشی بین المللی با همکاری وزارت نیرو خبر داده و تصریح کرد: پروژه های تحقیقاتی در این مورد با آلمان روسیه و کره کره جنوبی انجام شده و گفت: اگر چه ایجاد دیتاسنتر هزینه سنگینی دارد اما اگر می‌خواهیم دولت الکترونیک الکترونیک داشته باشیم باید این کار را انجام دهیم.

این مقام مسئول بخش بعدی عملکردها را راه اندازی و ایجاد واحد رباتیک از ۱۶ سال پیش بیان کرد و اظهار داشت: کار جدید ما استفاده از پهپاد برای نقشه برداری و تصویربرداری نوع کشت هاست که قبلا به طور دستی انجام می‌شد.

شمسایی در رابطه با طرح آبیاری غدیر که بزرگترین پروژه آبرسانی کشور است و تامین آب اهواز، تمام دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان را بر عهده دارد، بیان کرد: ۲۴ سال از روزی که به سازمان آمده ام می گذرد طرح‌های آبرسانی زیادی به ثمر رسیده اما به دلیل عقب افتادگی تاریخی باید سال‌ها اعتبار به خوزستان تعلق گیرد.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی شمال شرق را شروع کردیم اما به دلیل فاینانس پروژه متوقف شده و در زمینه طرح های جنوب و شرق هم منتظر مناقصه هستیم.

مدیرعامل سابق آب و برق درباره آبیاری زهکشی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری خبر از اتمام شبکه های فرعی داد و خاطرنشان کرد: شبکه‌های اصلی با تامین مالی از صندوق حمایت ملی در حال انجام است و در زمینه سدسازی از ساخت ۲ سد تنظیمی و قابل کشتیرانی خبرداد و علاوه بر آریو برزن بالادست بهمنشیر توانستیم شروع به ساخت سد در آبادان و خرمشهر برای جلوگیری از آب شور و در پایین دست از محل اعتبارات صندوق ملی کنیم ۲ سد تراز لالی و خیر آباد هم کلنگ‌زنی شود.
او با اشاره به اینکه در زمینه نیروگاه برق آبی بهینه سازی یکی از واحدهای شهید عباسپور و واحد شماره ۱۴ به مرز ۸۰ درصد رسیده، خبر از مناقصه واحد دوم مارون داد. 

این مقام عالی مطالب و بازنگری برنامه جامع و استراتژیک سازمان آب و برق خوزستان را تهیه برنامه ده ساله جی. آی. اس و مطالعه طرح جامع سازه آبی خواند و خبر داد: بیشترین سازه‌های آبی در کشور در خوزستان است و در دفاع از عملکرد این سازمان تشریح کرد: ظرف دو سال هورالعظیم را در بدترین خشکسالی که دچار بود احیا کردیم و قسمت های خالی این تالاب را نیز با رعایت شرکت نفت و درخواست بعضی از مسئولین باقی مانده است.

شمسایی درباره سد گتوند نیز گفت: در سال ۸۲ به وزارت  اخطارهای درباره سد داده شد اگر توجه می‌شد این فاجعه به بار نمی آمد، اشتباهاتی در کارشناسی های انجام شده پیش می آید و عمدی نیست.
وی در پایان با اشاره به اینکه چهار سال در بازنشستگی اش باقی است، تاکید کرد: ترجیح می دهند این چهار سال را نیز خادم مردم خوزستان باشد.

 لازم به ذکر است محمدرضا شمسایی به مشاور معاون وزیر نیرو در بخش آب منصوب شد.

انتقال آب کاری خارج از قولی که به نمایندگان خوزستان داده شده، نیست 

در ادامه اردکانیان وزیر نیرو عنوان کرد: اهمیت خوزستان بر ما پوشیده نیست، ۵۱ میلیارد متر مکعب مخازن سدی در این استان است و از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در کشور ۴۰۰ هزار هکتار آن در خوزستان است.

اردکان با بیان اینکه از ۱۲ هزار هکتار  نیروی برق آبی ۷ هزار هکتار آن تحت مدیریت سازمان آب و برق خوزستان است،  اضافه کرد: از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد منابع فروش آب ۳۷ درصد مربوط به این سازمان و به طور خلاصه ۴۰ درصد دارایی فیزیکی مختص صنعت آب و برق است و به این لیست منابع انسانی را می توان افزود.

وی با اشاره به اینکه خوزستان نفت خیز دارای منابع زیرزمینی و موقعیت ژئوپولتیک است که همه جز منابع ارزشمند به حساب می آید، تصریح کرد: چشمداشت بالایی نیست که نگاه ما به سهامی آب و برق خوزستان نه تنها حل و فصل مشکلات خوزستان، بلکه مجموعه ای و به عنوان ظرفیت برای سایر مناطق کشور به کار آید.

وزیر نیرو ۴۰ درصد سرمایه کشور را در استان خوزستان دانست و گفت: در بحث انتقال آب کاری خارج از قولی که به نمایندگان خوزستان داده شده صورت نمی گیرد و تشریح کرد: انتقال آب یا عدم انتقال آن مسائل شهرها را حل نمی کند.

در پایان مراسم فرهاد ایزدجو گردش مالی سازمان آب و برق خوزستان را بالا خواند و گفت: ما باید در مقابل روش های اجرایی در این سازمان پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.