خوزستان- ناصری نژاد گفت: از سال ۸۳ فریاد "العطش" شادگان برای رسیدن به گوش مسئولان بلند است اما هنوز ما به دنبال تانکر برای آبرسانی هستیم.

هنوز "دَبه به دَست" به دنبال آب هستیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو، حجت الاسلام شیخ مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خوزستان پر از افراد متخصصی است که سواد کلاسیک ندارند اما نفت و نیرو را خوب میشناسند، خطاب به وزیر نیرو گفت: مردم خوزستان می‌دانند که به استان خوزستان توجه لازم نشده است.

ناصری نژاد با تاکید بر اینکه ۳۳ درصد آب های سطحی در استان خوزستان است اما نیروهای انسانی این استان در مسئولیت‌های کلان کشور سهمی ندارند، اظهار کرد: توقع داریم از نیروهای خوزستان در سطح وزارت خانه ها استفاده شود و شمسایی یکی از این نیروهاست.

وی افزود: مجمع‌نمایندگان‌خوزستان می‌دانند در مسائل مرتبط با آب و مشکلات انتقال آب و ریزگردها با سوءمدیریت مواجه هستیم و از دوره دهم مجلس نمایندگان خوزستان به مناسبت های مختلف مجبور به واکنش شدند اما باز هم مدیریتی انجام نشد.

نماینده مردم شادگان اضافه کرد: طرح غدیر با حضور معاون اول رئیس جمهور جهانگیری افتتاح شد اما شادگان از مهرماه تا امروز از این کانال استفاده نمی‌کند چون می گویند "ام الدبس" ریزش کرده و ما هنوز آب از کارون می‌گیریم.

او با تاکید بر اینکه مدیریت آب برای ما نگران کننده است رو به اردکانیان ادامه داد: مردم نگرانند سیلاب‌ها مقدمه‌ای برای انتقال آب باشد، ما به هیچ وجه زیر بار انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نمی رویم و در این مورد قول قاطع از فرهاد ایزدجو می‌خواهیم.

ناصری نژاد در پاسخ به ادعای مبنی بر پر کردن تالاب ها هم توضیح داد:  تالاب ها را از رودخانه جراحی پر کرده اید و مدعی شد: ذهاب کشنده وارد تالاب می شود که ضرر آن بیشتر است،  آب ها تبدیل به سیلاب شده و مردم را نابود می‌کند چون رودخانه ها ساماندهی نشده اند، سیل بندها می‌شکند در حالیکه استفاده بهینه از آب و ساماندهی رودخانه و تالاب ها از وظایف سازمان آب و برق بوده است.

وی در اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هم اذعان کرد: طرح رهبری در ابتدا ۸۰۰ هزار هکتار بود و کار بیست سال پیش را به نام خود زده در حالیکه تبدیل به ۵۵۰ هزار هکتار آنهم در دو قسمت شد، طرح اول ۳۵۰ هکتار آن انجام و فاز دوم که اصل طرح بوده هنوز هم تعطیل مانده است.

او در پایان گفت: از سال ۸۳ فریاد "العطش" شادگان برای رسیدن به گوش مسئولان بلند است امسال هنوز ما به دنبال تانکر برای آبرسانی هستیم، تالاب شادگان نیز محل پساب و فاضلاب های صنعتی و شهری،  پر از اسید و پساب آفت کش  با ای. سی بالای ۶۰ شده که کل زمین‌ها را از بین می‌برد، به داد مردم خوزستان برسید که صبر آنها بیش از این نخواهد بود.

کارون مدیریت واحد می خواهد

علی عسگر ظاهری، نماینده مردم مسجدسلیمان با اشاره به این مهم که قدمت  سازمان آب و برق از وزارت نیرو بیشتر است، عنوان کرد: ۷ هزار و ۵۱۰ مگابایت یعنی ۷۰ درصد بیشتر از برق تولیدی کشور در خوزستان تامین می‌شود که اهمیت مدیریت توانمند را بیشتر نشان می دهد.

ظاهری با تأکید بر اینکه پشتیبانی منابع مالی مهم است اظهارکرد: کارون ۴ مدیریت دارد و برای اختیار و پاسخگویی نیازمند مدیریت واحد است.

مشکلات کرخه ناشی از ۴۰ سال بی آبی است

در ادامه قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان، مشکلات کرخه را ناشی از ۴۰ سال بی آب ماندن آن دانسته، اظهار کرد: بحث فاضلاب استان خوزستان نیز یک چالش مهم است و طرح‌های آن نیاز به اعتبار دارد و تخصیص اعتبار به شهرک های برقی ویژه روستایی نیز انجام نشده و باید انجام شود تا مشکل مردم در تابستان کاهش یابد.

حجت الاسلام حسن  زاده، امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه فرهاد ایزدجو علاوه بر تحصیلات دانشگاهی و اجرایی حمایت وزارت نیرو را نیز دارد، خاطرنشان کرد: ایزدجو می‌تواند از تجارب شمسایی نیز بهره‌مند شود.

حسن زاده گفت: بحث انتقال آب تبدیل به یک موضوع سیاسی اجتماعی شده این مسئله باید حل شود و ما باید به سمت مدیریت علمی برویم اگر یک قطره آب هم منتقل نشود باز نمی توانیم به صورت سنتی کشاورزی کنیم.

منت اعتباری که سالهاست سهم دیگران است، بر سر ماست

وی پیاده روی ۱۵ کیلومتری تا اولین واحد آموزشی در کنار چاه های نفت و گاز را تلخ خوانده و با اشاره به اینکه خوزستان از لحاظ تولید برق و انرژی و منابع آب، مهمترین استان در کشور است، گفت: سابق بر این پیشرفت و توسعه استان‌ها با درآمد کم ممکن بود در حال حاضر ما باید با هزینه بالا به آنچه استان‌های دیگر سالهاست رسیده اند دست پیدا کنیم بعد بر سر ما منت می‌گذارند که بیشترین بودجه را در اختیار استان قرار داده ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.