رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطان‌های گوارش، سرطان سینه و تخمدان در این مرکز خبر داد.

اجرای طرح پژوهشی از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
 
 به گزارش قدس آنلاین  و به نقل از وبدا، محمدرضا عباس زادگان، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات ژنتیک در محور ژنتیک سرطان و بیماری‌های مختلف فعالیت می کند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات ژنتیک در سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه تصویب رسید و موفق به کسب موافقت اصولی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۳ گردید.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ژنتیک سرطان با شناسایی سلول های بنیادی سرطان های گوارشی و سرطان تخمدان و سرطان سینه زنان سعی در بهبود شرایط بیماران دارد زیرا سلولهای بنیادی سرطان تنها ۵ درصد از سلولهای تومور ها را تشکیل می دهند و باعث عود بیماری می شوند که با شناسایی و نابودی این سلولها شرایط بیمار بهبود پیدا می کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ژن درمانی بیماری تالاسمی و اصلاح جهش ژنتیکی این بیماری از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات ژنتیک است، خاطر نشان کرد: در خصوص مکانیزم مولکولی و جهش هایی که رخ می دهد اساتید بسیاری فعالیت می کنند و ما امیدواریم که بتوانیم در خصوص بیماریهای نوروژنیک مانند بیماری پارکینسون و مغز و اعصاب در حوزه تشخیص ودرمان موفق باشیم.
رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اساتید حوزه علوم بالینی ارتباط خوبی با مرکز تحقیقات دارند، ابراز کرد: در خصوص سفارش تحقیقاتی روی بیماریهای مختلف اقدامات زیادی انجام شده است به عنوان نمونه همکاری با پزشکان روان پزشکی داریم تا در خصوص این بیماریها و ریشه ژنتیکی آن تحقیقات مشترک انجام دهیم.
دکتر عباس زادگان با تاکید بر اینکه در خصوص بیماریهای چشم مانند آب مروارید وآب سیاه، بیماری های نوزادان مانند دیابت نوزادی و بیماری های گوارشی پروژه هایی انجام شده است، اظهار کرد: پیدا کردن ریشه جهش ژنتیکی این بیماران به ما برای درمان و پیشگیری از تولد کودکان بیمار کمک می کند تا در صورت تشخیص این بیماری در دوران بارداری با مجوز قانونی و شرعی سقط جنین بیمار انجام شود.
وی با بیان اینکه در خصوص تشخیص قبل از لانه گیری نیز اگر جهش ژنتیکی در یک خانواده وجود داشته باشد می توانیم در تک سلول جنین این جهش را بررسی کنیم، عنوان کرد: فعالیت در حوزه اصلاح ژن و ژن درمانی از جمله برنامه های آینده مرکز تحقیقات ژنتیک است.
رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در جشنواره رازی سه سال قبل رتبه دوم در حوزه ژنتیک سرطان حائز رتبه شدیم، ادامه داد: در حوزه سرطان تخمدان نیز به سمت درمان آزمایشگاهی می رویم و امید داریم در سال ۹۸ به درمان بیماران برسیم.
وی با اشاره به اینکه بیماران نوزاد دیابتی که با دیابت به دنیا می آیند و مقاوم انسولین هستند ، دچار جهش ژنتیکی هستند اما با شناسایی مشکلات ژنتیکی با یک قرص خوراکی مشکل این نوزادان حل می شود ، ادامه داد: علاوه براین در حوزه بیماران مبتلا به ابهام جنسی که مربوط به جهش ژنتیکی غده فوق کلیوی  است نیز این علم می تواند از ترشح زیاد هورمون جنسی جلوگیری کند و کودک با ابهام جنسی و عدم تنظیم اب ونمک بدن به دنیا نیاید چراکه در اکثر اوقات با تصور اینکه این کودکان دچار مشکلات گوارشی شدند درمان شروع می شود  و به دلیل پیدا نکردن دلیل اصلی مشکل بیمار بعد از دو هفته از دنیا می رود در حالی که با اصلاح ژنی کودک سالمی به دنیا می آید.
عباس زادگان با بیان اینکه در خصوص همکاری با مراکز تحقیقات خارج از کشور نیز در خصوص شناسایی مکانیزم مولکولی ژنتیک نیز فعالیت داریم، ابراز کرد: تکنولوژی پیشرفته ngs توانایی رمز یابی کلیه قسمت های کد کننده ژنی انسان را دارد ولی با توجه به اینکه ما این دستگاه را نداریم با همکاران در کانادا ولندن طرح های مشترک را انجام می دهیم.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه در اینده نیز سعی داریم تا مدل موشی ترا ریخته را درباره سرطان تولید کنیم ودرمان های نوین را بر روی آن امتحان کنیم،گفت: در حوزه مقالات نیز از سال ۲۰۱۳ که این مرکز تحقیقات ایجاد شد تاکنون ۳۰ مقاله تولید شده است در حوزه تولید مقاله با ضریب نفوذ مناسب در حد مطلوبی هستیم و امیدواریم با افزایش دانش علمی در ارتقا وضعیت سلامت جامعه نقش ایفا کنیم زیرا هدف مرکز تحقیقات ژنتیک انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی در زمینه پلی مور فیسمهای جمعیتی و بیماریهای ژنتیکی در جهت اصلاح و  بهبود کیفیت ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به بیماران و جامعه است.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تعداد ۲۴ طرح درزمینه های مختلف از جمله طرح های مصوب مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی است، ابراز کرد: بررسی تاثیر میزان بیان ژن ها در ابتلا به سرطان، کارآزمایی بالینی، شناسایی ژن های جدید درگیر در بیماریها، بررسی تاثیر بیان ژن ها در ابتلا به دیابت، ایمونوتراپی سرطان از جمله طرح های مصوب است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.