محمد طاهری با بیان اینکه به هیچ وجه امضافروشی مهندسان را قبول ندارم و در یکی دو سال گذشته کیفیت ساخت و ساز در تهران بهتر شده است، گفت: ورود سازنده‌های دارای صلاحیت قطعا روند افزایش کیفیت ساخت و ساز در تهران را سرعت خواهد بخشید.

امضا فروشی مهندسان را قبول ندارم

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در اسفندماه سال ۷۴ و پس از تصویب قانون نظام مهندسی در مجلس، سازمان نظام مهندسی تشکیل شد، گفت: تشکیل سازمان نظام مهندسی با هدف ایجاد بهبود کیفیت ساخت و ساز شهری و نظم دادن به امور مهندسان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۱۰ هزار عضو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های حرفه‌ای در حال فعالیت است، اضافه کرد: طی این سال‌های گذشته سازمان نظام مهندسی تهران گام‌های موثری در جهت بهبود طراحی و نظارت بر ساختمان‌ها داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی  استان تهران اظهار داشت:‌ در سال ۹۶ در بخش ارجاع کار نظارت مهندسان ناظر حدود ۹۴۰۰ مورد در قالب ۱۱ میلیون مترمربع ارجاع کار صورت گرفت و این رقم در سال ۹۷ با یک رشد مناسبی مواجه شده و تاکنون ارجاع کار نظارت به ۱۱ هزار مورد در قالب ۱۳ میلیون مترمربع افزایش یافته است.

طاهری با اشاره به اینکه در خصوص کنترل نقشه در سال ۹۶ حدود ۹۰۰ کنترل نقشه صورت گرفت و در سال ۹۷ به بیش از هزار پروژه افزایش یافت، اضافه کرد: در پروژه‌های بالای ۲۰۰۰ مترمربع هنوز با آرمان‌های قانون‌گذار در جهت بهبود کیفیت به نظام مهندسی فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ در دوره جدید هیأت مدیره نظام مهندسی تلاش ما این است که در پروژه‌های ۲۰۰۰ مترمربع به بالا نقشه‌های فاز دو در چهار رشته معماری، سازه و تأسیسات و برق و مکانیک با تمام مقررات ملی ساختمان اجرا شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی  استان تهران با اشاره به اینکه با نگاه به آمار مشخص می‌شود که تعامل با شهرداری تهران روبه افزایش است، گفت:‌ قطعا با افزایش تعامل میان سازمان نظام مهندسی تهران و شهرداری تهران، طراحی و نظارت بهبود خواهد یافت.

طاهری با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری ما این است که به اهداف تعریف‌شده و عالیه در خصوص کنترل نقشه برسیم، گفت: در بخش اجرا در چند سال گذشته در مقاطعی ساخت و ساز توسط سازندگان ذی‌صلاحی که سازمان نظام مهندسی می‌شناخت، احداث می‌شد، اما با اشتباه برخی از مدیران شهری، سازنده ذی‌صلاح تحت‌الشعاع قرار گرفت و با بازبینی‌های انجام‌شده مقرر شد سازنده‌های ذی‌صلاح وارد عرصه ساخت و ساز شوند.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان نظام مهندسی این است که از مداخله افراد فاقد صلاحیت در عرصه ساخت و ساز جلوگیری کند، تأکید کرد: قطعا با ورود سازنده‌های ذی‌صلاح ساخت و ساز وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و کیفیت ساخت و ساز افزایش خواهد یافت.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی  استان تهران آمار این ۱۳ میلیون مترمربع ارجاع کار به مهندسان ناظر نشان می‌دهد سازنده‌ها برای ساخت و ساز تمایل بیشتری پیدا کرده و صدور پروانه ساختمانی افزایش پیدا کرده است.

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید دلیل کاهش کیفیت ساخت و ساز چه می‌تواند باشد، گفت: در بخش ساخت و ساز شهری، سازمان نظام مهندسی به تنهایی به عنوان یک ارگان نمی‌تواند تمام عوامل ساخت و ساز را تحت کنترل خود قرار دهد. پس برای آنکه شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز شهری باشیم لازم است تمام ارگان‌های مربوط به مدیریت شهری مثل شهرداری تهران، شورای شهر، نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ قطعا آنچه که باعث افزایش کیفیت و جلوگیری از هدررفت منابع انسانی باشد، نیازمند این است که تمام عوامل از تهیه نقشه تا طراحی و اجرا در کنار یکدیگر و به تولید مصالح ساختمانی استاندارد اجرایی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی  استان تهران با اشاره به اینکه هدف هیأت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی تهران در تمام امورات شفاف‌سازی است، در پاسخ به این سوال که آیا امضافروشی مهندسان صحت دارد یا خیر، گفت: ‌امضافروشی مهندسان ناظر را قبول ندارم، اما باید اذعان شود وقتی راه برای ساخت و ساز توسط افراد غیر صلاحیت‌دار باز باشد، قطعا مشکلاتی رخ خواهد داد.

طاهری در مورد گودبرداری‌ها گفت: سازمان نظام مهندسی تهران در بازرسی‌های خود از گودبرداری‌های انجام‌شده در ۹ گرایش ورود کرده است و برای کاهش خطرات گودبرداری از بازرسان استفاده می‌کند. بنابراین از طریق ناظران گودبرداری‌ها شناسایی و اگر تخلفی باشد، گزارش‌های کارشناسی خود را به شهرداری برای اینکه این گودبرداری‌ها پرخطر هستند ارائه می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی اخیرا اعلام کرده است پس از ورود سازمان نظام مهندسی به شناسایی گودبرداری‌های پرخطر، تخلفات در گودبرداری‌ها به حداقل رسیده است، گفت: اگر ساخت و ساز بهترین نقشه و بهترین مصالح ساختمانی را داشته باشد، اما اگر توسط مهندسان متخصص اجرا نشود، ساخت و ساز کیفیت لازم را نخواهد داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.