رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه طولانی اخیر خود، به مرور مواضع علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران در جنگ کویت پرداخت.

روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت

به گزارش قدس آنلاین، شاهزاده «بندر بن سلطان» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با بخش عربی روزنامه «ایندیپندنت»، به موضوع رایزنی «سعود الفیصل» وزیر خارجه وقت سعودی با «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه وقت ایران درباره جنگ کویت اشاره کرد.

بندر بن سلطان درباره موضع ایران درباره آنچه جنگ دوم خلیج فارس یا جنگ آزادسازی کویت نامیده می‌شود، گفت‌: برای جلب حمایت برای قطعنامه‌ای جهت آزادسازی کویت در نیویورک بودیم. به طور تصادفی با علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران برخورد کردیم. به او گفتم، می‌خواهیم کویت را آزاد کنیم و از آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و شوروی خواسته‌ایم که با قطعنامه سازمان ملل مخالفت نکنند... موضع ایران چیست؟ ولایتی گفت، صددرصد شما را تأیید می‌کنیم. [بعد از این] شاهزاده سعود الفیصل به من گفت، این موضع ایران تقیه بود یا واقعا چنین موضعی دارند؟ گفتم، منطق حکم می‌کند که آنها [ایرانی‌ها] هر چیزی علیه صدام را تأیید کنند.

رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ادامه این ماجرا اظهار داشت که «دو روز بعد، یک خبرنگار غربی حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک از ولایتی سوال کرد، آیا ایران با اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی برای آزادسازی کویت موافق است که ولایتی هم پاسخ داد: ایران با هرگونه دخالت نظامی در منطقه بویژه اگر دخالت شیطان بزرگ (آمریکا) باشد، مخالف است».

بن سلطان افزود: «سعود الفیصل را در جریان این موضع ولایتی قرار دادم و به او گفتم که به نظر می‌رسد حدس شما درست است و موضع ایران در قبال مقوله آزادسازی کویت تقیه است. ولی در هر صورت موافقت یا عدم موافقت ایران چندان مهم نیست که سعود الفیصل پاسخ داد: "نه. فرصت را نباید از دست داد" و به همین دلیل از نماینده ایران در سازمان ملل خواست تا مقدمات لازم برای دیدار وی با آقای ولایتی را فراهم کند که طرف ایرانی گفته بود ولایتی در داخل ساختمان سازمان ملل است».

وی گفت: «در داخل ساختمان مقر سازمان ملل، قطعه‌ای از پرده کعبه که عربستان سعودی آن را به دبیر کل سازمان ملل هدیه داده بود، وجود داشت و ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، این دیدار کنار این تکه از پرده کعبه صورت بگیرد که من (بندر بن سلطان) گفتم «آیا دیدار مقدسی خواهد بود؟». خلاصه اینکه با ولایتی دیدار کردیم و گفتیم، شما چطور با اینکه ما دنیا را برای آزادسازی کویت جمع کنیم، مخالفت ندارید اما چنین موضعی می‌گیرید؟ وزیر خارجه وقت ایران پاسخ داد: ما نگرانیم که صدام عقب‌نشینی کند و اگر احساس کند که شاید ایران در خصوص حضور نیروهای آمریکایی با او هم‌نظر است، در کویت بماند. ما هم این موضع را گرفتیم تا عقب‌نشینی نکند و [بلکه] از کویت اخراج شود. سعود الفیصل پاسخ داد که این سیاست عجیب و غریبی است. (به هر حال) از شما سپاسگزارم».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.