سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: بهترین بهره مندی از صرف هزینه ها، تجربه اندوزی و عبرت آموزی برای زمان حال و آینده است.

عبرت آموزی، بهترین بهره مندی از صرف هزینه مذاکره با آمریکا است

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه جامع رهبری و اشاره ایشان به شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه، اظهارداشت: این سخن رهبر معظم انقلاب، بیان یک واقعیت آشکار و غیر قابل انکار است.

وی گفت: این موضوع واقعیتی است که دوست و دشمن بر آن اذعان دارند، در میان دشمنان، صریحترین و شفاف ترین کلام درباره شکست سیاست های آمریکا را شخص آقای ترامپ ابراز داشته است.

حسینی افزود: دیگر مقامات آمریکا هم یا گفته او را تایید کرده یا مخالفت جدی با آن نداشته اند. هم پیمانان عربی، اروپائی و صهیونیستی آمریکا هم تایید کنند یا نکنند، تغییری در واقعیت های موجود منطقه را سبب نمی شوند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: آقای ترامپ در حالی با صراحت و عصبانیت در مقابل افکار عمومی جهان از شکست سیاست های کشورش در غرب آسیا سخن می گوید که از هزینه یا به گفته وی هدر دادن هفت هزار میلیارد دلاری آمریکا در منطقه سخن می گوید و تاکید دارد که با این وجود، وضعیت منطقه نیز به مراتب بدتر از ۱۷ سال گذشته است که ما (آمریکا) وارد این منطقه شده ایم.

وی ادامه داد: به گفته ترامپ، هفت هزار میلیارد دلاری که آمریکا به هدر داده است ،برای بازسازی زیر ساخت های کشورشان به شدت مورد نیاز بوده است. 

حسینی تصریح کرد: وضعیت همکاران و هم پیمانان منطقه ای آمریکا به مراتب بدتر و رقت بار تر از این است. آنها، هم هزینه مالی و اقتصادی فراوانتر داده اند و هم شکست همراه با ذلت، حقارت و نفرت را درو کرده اند. اینها واقعیات روشن و موجود منطقه ما است که قابل پرده پوشی و انکار نیست.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در خصوص بیان دیگری از رهبری مبنی بر اینکه مذاکره با آمریکا جز زیان مادّی و معنوی نخواهد داشت، گفت: در همین یک دهه اخیر، سابقه انجام چند دور مذاکره با طرف آمریکایی شامل جمهوری خواهان و دموکرات ها از یک سو و همزمان با شکل گیری سه دولت با سه گرایش مختلف سیاسی در ایران از سوی دیگر، در یک نقطه اشتراک و انطباق دارند و آن عهدشکنی، بداخلاقی، فریبکاری و دروغگویی طرف آمریکایی در تمامی این مذاکرات بوده است. 

وی بیان کرد: محورهای این مذاکرات موضوعات مهمی ازجمله تحولات مربوط به افغانستان، عراق و همچنین برنامه هسته ای منتهی به برجام بوده است.

حسینی تصریح کرد: در جریان مذاکرات برجام، مقام معظم رهبری علیرغم اظهار بدبینی و نا امیدی نسبت به نتیجه مذاکرات و ابراز بی اعتمادی به طرف آمریکایی، در عین حال فرمودند چنانچه آمریکایی ها در این مذاکرات حسن نیت نشان دهند و توافق خوبی صورت پذیرد، این شاهدی خواهد بود که می توان با آنان پیرامون برخی موضوعات دیگر نیز به مذاکره و گفتگو پرداخت.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: بیان این سخن که در حقیقت فرصتی به طرف آمریکایی برای اثبات حسن نیت و تعهدپذیری او بود را همه از جمله آقایان اوباما و جان کری شنیدند. اما نتیجه چه شد؟ طرف آمریکایی به ریاست اوباما از همان ابتدا با سوزاندن این فرصت تاریخی، بنا را بر بدعهدی و نقض برجام گذاشت و آقای ترامپ هم این عهد شکنی را تمام و کامل کرد. 

وی خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که آیا با این همه، می توان بهرهای مادی یا معنوی را برای مذاکره با آمریکا متصور بود؟ هزینه های مادی، سیاسی و معنوی ما در اثر پیمان شکنی و یاغی گری رژیم آمریکا در همین یک دهه اخیر فراوان بوده و مشخص کرده که پرداخت این همه هزینه، هیچ یک از مشکلات ملت ایران را نه تنها حل نکرده بلکه در مراحلی بر پیچیدگی آنها افزوده است. بهترین بهره مندی از صرف این هزینه ها، تجربه اندوزی و عبرت آموزی برای زمان حال و آینده است.

حسینی با اشاره به محور دیگر بیانات رهبری انقلاب مبنی بر اینکه، از جمله وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران این است که مرزبندی خود را با آمریکا و تعدادی از دولتهای اروپایی با دقّت حفظ کند، بیان کرد: «مرزبندی» یکی از ضروریات اساسی در حوزه های جغرافیا، سیاست، فرهنگ و اعتقادات است. در حوزه جغرافیایی مرزبندی برای مشخص کردن حدود سرزمینی یک کشور، جلوگیری از بی برنامگی در رفت و آمدها، پیشگیری از نفوذ عناصر بیگانه، رعایت حریم کشورها و صیانت از تمامیت ارضی و موضوعاتی مشابه آن به حساب می آید.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا افزود: این مرزبندی ها اولا در دنیا شناخته شده و پذیرفته شده، است، دوم، به معنای قهر با دیگران و قطع رابطه با سایر کشورها نیست و سوم اینکه، مانع همزیستی مسالمت آمیز، روابط دو یا چندجانبه مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و همچنین عقد قراردادهای مودت و همکاری در زمینه های مختلف نیست. 

وی ادامه داد: مرز بندی در حقیقت به ایجاد یک رابطه دو یا چند جانبه، متوازن و مورد توافق، کمک کرده و به آن نظم و ترتیب و سامان می دهد. اضافه بر این اگر یک طرف ناسازگار آغاز به دشمنی و یاغی گری کرد، مرزبندی شفاف، دقیق و صریح، تکلیف هر دولتی را به خوبی روشن می کند که در مقابل هرگونه تجاوز، شکستن حریم ها و تلاش برای عبور از مرزها چگونه از تمامیت ارضی خود دفاع کند. 

حسینی گفت: این در حالی است که اگر با سایر کشورها مرز بندی مشخص و دقیقی وجود نداشته باشد یا مرز بندی ها ضعیف و کمرنگ باشند، هر لحظه، امکان فریب نیروی خودی، وسوسه و گستاخی بیگانه، فراهم شدن فرصت برای نفوذ و تجاوز برای دشمن بوجود می آید و نیروی خودی اساسا تکلیف خود را در آن موقعیت نمی داند و هوشیاری لازم و انگیزه مقابله با این دسیسه ها را بطور جدی پیدا نمی کند.

سخنگوی اسبق ایران در سازمان ملل با بیان اینکه مرزبندی یک اقدام منطقی و حکمت آمیز بوده و مورد اقبال و پذیرش جامعه جهانی نیز هست، تصریح کرد: در حوزه سیاسی نیز قضیه به همین شکل و حتی روشنتر از این است. در بحث مربوط به آمریکا باید گفت، این کشور خود معترف به خصومت و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است.

وی ادامه داد: آمریکا طی چهل سال گذشته در این امر، ثابت قدم بوده؛ این دشمنی را پنهان نکرده بلکه به دفعات به آن تصریح کرده؛ از هیچ خباثت و شرارتی کوتاهی نکرده، به دنبال سرنگونی نظام بوده و هست و برای آن برنامه و بودجه ویژه ای دارد.

حسینی اشاره کرد: با چنین دشمن قسم خورده و لجوجی آیا نباید مرزبندی دقیق و بدور از از هرگونه ابهام و شبهه ای داشت؟ آیا نباید با اتخاذ مواضع صریح، قاطع و شجاعانه این مرزبندی را مشخص و روشن کرد؟ کمرنگ شدن این مرزبندی ها آیا باعث مخلوط شدن دو جبهه خودی و بیگانه ،حق و باطل یا دوست و دشمن نمی شود؟ قطعا بی توجهی و عدم رعایت این مرزبندی ها، غفلت نیروهای خودی و گستاخی دشمن برای نفوذ و تحریک و تخریب را سبب می شود. 

سفیر اسبق ایران در ایتالیا بیان کرد: برای کشورهای هم نفس و هم پیمان با دشمن آمریکایی و صهیونیستی نیز باید مرزها و حریم های ما روشن و شفاف باشد. آنان باید حساسیت و اهتمام جدی ما را نسبت به این مرزبندی ها به روشنی و وضوح بدانند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می کنم این مرزبندی ها نه تنها هیچگونه مانعی برای ایجاد، گسترش و تقویت روابط خارجی دوستانه و مسالمت آمیز با سایر کشورها به شمار نمی رود بلکه نظم و انضباط سازنده ای را بر تمامی مناسبات سیاسی کشورمان حاکم می کند و ضمن پیشگیری از هرگونه دسیسه دشمنان، به برقراری ثبات، امنیت و صلح ماندگار با کشورهای دنیا کمک و یاری می رساند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.