رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: از نظر من این کنوانسیون اشکالات فراوانی دارم و معتقدم قرارداد خوبی امضا نکرده ایم و متضرر شده ایم؛ البته وزارت خارجه با این نظر موافق نیست.

کنوانسیون خزر اشکالات فراوانی دارد

به گزارش قدس آنلاین، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح امروز در همایش تخصصی بررسی تحولات ژئوپلیتیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، گفت: موضوع مرزها بسیار اهمیت دارد. در زمان‌های گذشته از واژه سرحدات برای مرزها استفاده می‌شد و از آن یک مفهوم برداشت می‌کردند و اکنون هم از واژه مرز استفاده می‌شود. 

 وحیدی با اشاره به اینکه در ذهن ما مرز به عنوان یک خط فرض می‌شود؛ افزود: مرز یک خط نیست و هنگامی که از مرز صحبت می‌کنیم از یک منطقه و مجموعه به هم پیوسته سرزمینی صحبت می‌کنیم. به همین دلیل  مهم است تا با کارکردهای مختلف مرز آشنا شویم.

وحیدی در خصوص کارکردهای مختلف مرز تصریح کرد: مرزها کارکردهای مختلفی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی دارند. ما در دوران دفاع مقدس به مرزها تنها دو نوع نگاه دفاعی و امنیتی داشتیم. نتیجه این نوع نگاه ما باعث شده تا همه بارها بر دوش مرزبانی قرار گیرد در حالی‌که حل مسائل مرزی وابسته به حل مسائل اجتماعی و فرهنگی آن است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به  فرصت‌های بزرگ موجود در مرزها گفت: تمامی اقوامی که در مرزهای مجاور قرار دارند روزی جزء ایران بودند و اگر در مرزها درست کار کنیم نه تنها مرزنشینان ما حافظ مرزهای ما هستند؛ بلکه مرزنشینان در مرزهای کشورهای مجاور نیز مرزبان‌های ما هستند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: ما با هیچ کدام از قومیت‌ها و مذاهب مشکل نداریم و آن‌ها از اعماق وجود با ما همراه هستند. دشمن به دلیل عدم همراهی مردم با خود در مناطق مرزی از گروه‌های تروریستی  استفاده می‌کند و ما باید ظرفیت عدم همراهی قومیت‌ها با دشمن را به خوبی بشناسیم و از آن استفاده کنیم.

وی افزود: مسائل مرزی ما باید در حوزه شناخت، سیاست گذاری و اقدام و اجرا کار شود و باید در این حوزه کار بیشتری انجام دهیم. نکته مهم این است که ما باید  ابعاد صحیح مسائل مرزی  را در سطوح بالای راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی بررسی کنیم. در حال حاضر به مرزها نگاه تاکتیکی داشته و گاهی نیز به صورت گذرا به آن‌ها نگاه عملیاتی  داریم.

وزیر اسبق دفاع درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر خاطر نشان کرد: ما جزو منتقدین به کنوانسیون دریای خزر هستیم؛ از نظر من این کنوانسیون اشکالات فراوانی دارد و معتقدم قرارداد خوبی امضا نکرده ایم و متضرر شده ایم؛  البته وزارت خارجه با این نظر موافق نیستند.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.