رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ۶ دلیل نوسانات بازار ارز را تشریح کرد و گفت: التهابات بازار ارز موقت است و قیمت ارز مجددا کاهش می‌یابد.

پورابراهیمی:دولت با یک مصوبه بازار را ملتهب کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز، گفت: عواملی در روزهای اخیر موجب نوسانات بازار ارز شده است که باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود تا شاهد افزایش سطح قیمت‌ها نباشیم.

 نماینده مردم کرمان در مجلس «ایجاد تقاضا در بازار ارز به موجب مصوبات دولت» را یکی از علل افزایش قیمت ها خواند و گفت: هیئت وزیران اخیراً مجوزی صادر کرد که بخشی از اتومبیل های گذر موقت که در مناطق آزاد هستند ، تعیین تکلیف و آزاد شوند.

افزایش تقاضای ارز به موجب مصوبه آزاد سازی اتومبیل های موجود در مناطق آزاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: به واسطه این مصوبه تقاضا برای ارز جهت تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای آزادسازی اتومبیل های موجود در مناطق آزاد تشدید شد.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه بانک مرکزی با این پیشنهاد مخالف بوده است، گفت: علی رغم مخالفت بانک مرکزی به دلیل اصرار بعضی از اعضای دولت این موضوع به تصویب رسید و به التهابات بازار ارز دامن زد.

افزایش تقاضای ارز به موجب مصوبه مجوز واردات ۱۰۰ قلم کالا توسط مرزنشینان

وی اظهار داشت: هیئت دولت در مصوبه دیگری در ۲۴ بهمن ماه اجازه داد ۱۰۰ قلم کالا توسط مرزنشینان به کشور وارد شود و با توجه به اینکه برای خرید این کالاها باید ارز پرداخت شود تقاضای ارز تشدید شد و بر بازار ارز تاثیر منفی داشت.

ورود نقدینگی به بازار با کاهش سود سپرده های بانکی

پورابراهیمی سر رسید برخی سپرده‌های بانک ها با سود ۲۰ درصد و تمدید آن با سود ۱۸ درصد را عامل ورود نقدینگی به بازار ارز خواند و گفت: سپرده های بانک مرکزی که سال گذشته با نرخ ۲۰ درصد باز شده بود آخر بهمن ماه سر رسید شد و بانک مرکزی با نرخ کمتری اقدام به تمدید این سپرده ها کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی گفت: ما موافق افزایش نرخ سود نیستیم اما کاهش سود سپرده ها موجب خروج نقدینگی از بانک ها شد و این منابع آزاد شده به عنوان تقاضای جدید به حوزه بازار ارز منتقل شده است.

تقاضاهای ارز برای سفرهای خارجی پایان سال

پورابراهیمی تقاضاهای ارز برای سفرهای پایان سال را یکی از علل نوسانات بازار ارز خواند و اظهار داشت: پیش بینی می شود نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار تقاضای ارز، بابت مسافرت‌های خارجی شب عید در بازار ایجاد شود.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: این رقم در مقایسه با میزان ارز اختصاص یافته به مسافرت‌های خارجی در سال‌های گذشته پایین تر است اما به هر حال در نوسانات بازار ارز اثر گذار است.

تقاضای ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم برای شب عید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس واردات کالاهای مورد نیاز مردم برای شب عید را یکی دیگر است، علل نوسانات بازار ارز خواند و گفت: واردکنندگان علاقه دارند که به صورت فشرده و در یک بازه زمانی خاص کالاهای خود را وارد بازار کنند لذا سرعت گرفتن واردات کالاهای مرتبط با ایام عید نیز در نوسانات بازار اثر گذاشته است.

تقاضای کاذب ارز به دلیل فضای روانی

وی تقاضای کاذب را یکی دیگر از علل نوسانات بازار خواند و گفت: این تقاضای کاذب در اثر فضای روانی ایجاد شده است.

پور ابراهیمی اظهار داشت: بانک مرکزی با بخشنامه که اخیراً صادر کرد، تسهیل در امر تسویه ارز ناشی از صادرات را مبنا قرار داد و مقرر کرد تا سقف ۴ میلیون دلار امکان عرضه نقدی ارز از طریق سامانه «سنا» برای صادر کنندگان وجود داشته باشد.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: صادرکنندگان ماه‌هاست که دنبال چنین راهکاری هستند. آنها معتقد بودند که باید ارز خود را در بازار و به نرخ روز عرضه کنند، لذا این بخشنامه گام مهمی برای تحقق نظرات صادرکنندگان است. مجلس پیشنهاد داده است که سقف ۴ میلیون دلار برداشته شود تا عددهای بالاتر ارز به بازار عرضه شود و بانک مرکزی نیز پذیرفته است.

راهکارهای بانک مرکزی برای ورود ارز ناشی از صادرات به کشور

وی این بخشنامه را ظرفیتی برای حل مشکل ارز خواند و گفت: صادرکنندگان معتقد بودند که عرضه ارز ایشان در سامانه نیما غیرعادلانه است زیرا مجبورند ارز خود را با نرخ پایین در این سامانه عرضه کنند اما با نرخ بالا از بازار ارز بخرند لذا با بخشنامه جدید بانک مرکزی نظر صادرکنندگان نیز جلب شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این بخشنامه سریعا می تواند موجب افزایش حجم صادرات، ورود ارز به بازار و کاهش نرخ ارز شود.

پورابراهیمی اظهار داشت: تشویق صادر کنندگانی که ارز خود را وارد کشور می کنند یکی از موضوعات مورد نظر مجلس است بنابراین مقرر شد صادرکنندگان خوش حسابی که منابع ناشی از صادرات خود را وارد کشور کرده اند با اولویت مشمول مشوق‌های ناشی از تسویه ارز شوند. این افراد می توانند منابع خود را بر اساس سامانه سنا وارد بازار کرده و مواد اولیه خود را تامین کنند.

پورابراهیمی انتقال ارز به صورت نقدی، افزایش سقف آن، تسویه از سامانه سنا را از مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان خوش حساب خواند و گفت: باید به سمت ایجاد بازار متشکل ارزی برویم، بانک مرکزی نیز به دنبال این موضوع است. بازار متشکل ارزی می‌تواند موجب اتفاقات مثبتی در بازار ارز شود، اجرای این ساز و کار موجب کاهش تقاضای کاذب شده و انگیزه قوی برای صادرات شفاف ایجاد می کند در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های ناشی از تسویه، بخشی از ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور باز نمی‌گردد.

وی ادامه داد: طبیعتا صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانند نیز بدحساب خواهند بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوسانات اخیر در بازار ارز را مقطعی خواند و گفت: نرخ ارز در التهاب اوایل سال جاری نیز متناسب با شرایط اقتصادی نبود و پس از مدتی کاهش یافت.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: در حال حاضر نیز هیچ رابطه منطقی بین نرخ ارز و مولفه های اقتصادی وجود ندارد و با مدیریت بانک مرکزی و با توجه به مکانیزم‌هایی که در کشور اجرا شده است نرخ ارز کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: قطعاً با نظارت بانک مرکزی و تسهیل امور در تامین نیازهای ارزی کشور و تشویق صادرکنندگان نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

از محل صادرات غیر نفتی نیاز ارزی کشور برای واردات تامین شده است

  پور ابراهیمی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تحقق یافته است بنابراین بدون احتساب صادرات نفتی، از محل صادرات غیر نفتی نیاز ارزی کشور برای واردات تامین شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: میزان منابع و مصارف ما در حوزه ارز مشهود است لذا اگر یک بشکه نفت هم نفروشیم می‌توانیم از محل صادرات غیرنفتی، منابع ارزی مورد نظر برای واردات در حوزه کالاهای اساسی و غیر اساسی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: تراز بازرگانی تعریف‌شده ظرفیتی است که موجب می‌شود بتوانیم در آینده تصمیم های کارشناسی و منطقی اخذ کنیم.

پور ابراهیمی در پایان با تأکید بر اینکه التهابات  بازار ارز موقت است گفت: در هفته‌های آینده و در سال آینده شاهد ایجاد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.