کارت گرافیک GeForce GTX ۱۶۵۰ بنا بر اخبار و شایعاتی که وجود دارد، به احتمال زیاد جایگزین کارت Geforce GTX ۱۰۵۰ در بازار سخت‌افزار خواهد شد.

احتمال عرضه کارت گرافیک GeForce GTX ۱۶۵۰ در ماه آینده

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، از هنگامی که شایعات در مورد ساخت کارت گرافیک GeForce GTX ۱۶۶۰ Ti انویدیاشروع شد، گمانه‌زنی‌هایی هم در مورد عرضه‌ی قریب‌الوقوع کارت‌های رده پایین‌تر GeForceGTX ۱۶۶۰ و GTX ۱۶۵۰ وجود داشت. درحالی‌که هنوز انویدیا اخبار رسمی در تأیید عرضه‌ی کارت GeForce GTX ۱۶۶۰ منتشر نکرده، منابع خبری سایت VideoCardz's industry تأیید کرده‌اند که انویدیا در حال آماده‌سازی کارت گرافیک GeForce GTX ۱۶۵۰ است. 

بنابر اخبار رسیده، کارت گرافیک GTX ۱۶۵۰ جانشینی برای کارت کنونی Geforce GTX ۱۰۵۰ خواهد بود. درست مثل دیگر کارت‌های GTX سری ۱۶ انویدیا، کارت گرافیک GTX ۱۶۵۰ هم با معماری جدید تورینگ ساخته شده؛ اما از ویژگی رهگیری پرتو آنی بی‌بهره است. شایعاتی در مورد استفاده از تراشه‌ی سیلیکون TU۱۱۷ در این کارت گرافیک وجود دارد؛ تراشه‌ای که بافناوری ساخت ۱۲ نانومتری توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته شده است. 

geforce gtx

با وجود این اخبار، تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی از کارت پایین‌رده‌ی GTX ۱۶۵۰ افشا نشده است. مشخصات این کارت در حد حدس و گمان باقی مانده، اما کارشناسان بر سر وجود ۸۹۶ یا ۱۰۲۴ هسته‌ی CUDA در این کارت اتفاق نظر دارند. بنابر آخرین توییت تیم TUM_APISAK، سرعت کلاک پایه‌ی این کارت ۱۴۸۵ مگاهرتز است که ۱۵ مگاهرتز کمتر از GeForce GTX ۱۶۶۰ Ti محسوب می‌شود. این کارت گرافیک ممکن است مجهزبه ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR۵ باشد، حافظه‌ای که احتمالاً با فرکانس ۲۰۰۰ مگاهرتز و پهنای باس ۱۲۸ بیتی کار خواهد کرد. 

با این فرض که شرکت انویدیا از همان توان طراحی حرارت  GTX ۱۰۵۰ در این مدل جدیدتر نیز استفاده کند، کارت گرافیک GTX ۱۶۵۰ ممکن است با توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۷۵ وات، توان مورد نیاز خود را بدون نیاز به کانکتورهای خارجی و مستقیماً ازطریق اسلات PCIe تأمین نماید. 

بنابر ادعای سایت HardOCP در ماه گذشته، انویدیا این کارت گرافیک را در اواخر ماه مارس با قیمت ۱۷۹ دلار عرضه خواهد کرد. درحالی‌که قیمت اولیه‌ی کارت گرافیک GeForce GTX ۱۰۵۰ حدود ۱۰۹ دلار بود، باید منتظر ماند و دید که توجیه‌پذیری اقتصادی کارت گرافیک جدید GeForce GTX ۱۶۵۰ نسبت به برادرش چگونه خواهد بود.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.