حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به هم افزایی و تعامل نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای پیشبرد اهداف نظام گفت: تعامل ناجا و قوه قضاییه لازمه تحقق عدالت ترمیمی است.

دادستان کل کشور: تعامل ناجا و قوه قضاییه لازمه تحقق "عدالت ترمیمی" است

به گزارش گروه باجتماعی قدس آنلاین، محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش ملی بلیس، عدالت ترمیمی و بیشگیری از جرم که صبح امروز در دانشکده علوم انتظامی امین برگزار شد، اظهارداشت: در آستانه میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) هستیم و به بیشگاه حضرت صاحب الزمان تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم در مرکزی که مسئولیت سنگینی در ارتقا سطح علم و دانش و به روز کردن نیروی انتظامی در سطوح مختلف دارد حضور یافتم.

منتظری گفت: دانشگاه و فضای حاکم بر مجموعه کلاس هایی که رسالت و مسئولیت سنگینی را در حوزه‌های مختلف به طور مطلق دارد خصوصاً در این مرکز علمی که تربیت کننده نیرویی است که مسئولیت های سنگین و گران سنگی را قانون بر عهده آن گذاشته و بخشی از آن به عنوان ضابط قوه قضاییه و یک بال در تحقق عدالت اجتماعی است که در این خصوص تعامل، همکاری و هم افزایی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط بسیار موثر و کارساز در تحقق عدالت می‌تواند باشد.

دادستان کل کشور با اشاره به نام همایش (عدالت ترمیمی) گفت:موضوع تعیین شده برای این همایش موضوعی است که درصد قابل توجهی از آن متوجه دستگاه قضایی است و درصد قابل توجهی هم متوجه نیروی انتظامی است و لذا برای تحقق این عدالت ترمیمی که عنوان این همایش است حتماً لازم است آن تعامل و هم افزایی به ظهور و بروز برسد. تنها با شعار و سخنرانی و حرف زدن و مقاله نوشتن اکتفا نکنیم.

وی افزود: مقاله نوشتن و تشکیل جلسه زیربنای تحقق خارجی است که اگرچه اینها در جامعه بروز و ظهور پیدا نکند اثری نخواهد داشت.

منتظری گفت: از منظر تاریخ نگری و هم از منظر قرآن و آنچه که ما امروز به آن به شدت نیازمندیم اساساً موضوع جرم و گناه که در همه جوامع مورد توجه اندیشمندان و خصوصاً رهبران و مدیران جامعه است و اختصاص به امروز و دیروز و فردا هم نداشته و ندارد؛ تاریخ به ما نشان می‌دهد که از روز خلقت آدم ابوالبشر و رانده شدن آدم به خاطر یک تخلف تا به امروز در سطوح مختلف و به انحاء گوناگون این واقعیت داشته و دارد، آثار و تبعاتی متوجه جرم و گناه و تخلف است.

وی با بیان اینکه جرم و گناه همان حریم شکنی الهی است. نادیده گرفتن قانون و آن مقرراتی است که برای اداره یک جامعه پیشرو اندیشمندانش در قالب قانون و مقررات تصویب و ابلاغ می‌کنند.

دادستان کل کشور گفت: جرم خط قرمزی است که خداوند برای بشر قرار داده،  خدایی که با هدف بشریت را آفریده خطوط قرمزی را تعیین کرده و این شکستن و عبور از یک خطوط قرمز همان گناه و معصیت است. نادیده گرفتن قانون و شکستن حریم ضوابط لازم الاجرا همان جرم، گناه و تخلف است. این عمل یعنی گناه، جرم و شکستن حریم‌ها و خطوط قرمز یک آثار و تبعات تکوینی دارد.

منتظری خاطرنشان کرد: همانگونه که خداوند آفریننده جهان هستی بر ماده یک آثاری را و تاثیراتی را قرار داده است که بحث آن مفصل است و میدانید که تاثیر موجودات روی یکدیگر چگونه است. یک گیاه یا موجود دیگری که انسان به صورت غذا آن را می‌خورد یا موجودات دیگری خود همین آثار و تبعاتی دارد. از آثار گرمی و سردی آن گرفته تا آن ویژگی‌های تقویتی و انرژی‌زایی که در آنها قرار داده شده است تا مسائل بالاتر.

وی گفت: در عالم عمل نیز حتماً تاثیر و تأثر از مصادیق بسیار مهمی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. چطور یک حرف در انسان اثر می‌گذارد یا انسان را خوشحال می‌کند و لبخند بر لب انسان می‌نشاند، شعف و شادی انسان درون خود احساس می‌کند و یا تاثر بیدا می‌کند و ناراحتی پیدا می‌کند و ناراحت می‌شود.

دادستان کل کشور گفت: یک فردی خدمت یک بزرگی آمد و بحث ارتباط زن و مرد و اینکه یک کلام منعقد شده ای از طرف زوجه و زوج می‌تواند آن را حلال یا حرام کند، همان صیغه محرمیت، اگر این را بگویند ارتباط حلال است و اگر آن آیه را نگویند حرام است  پرسید که این عالم وارسته برای اینکه عملاً به او نشان بدهد 2 تا بد و بیراه به او گفت و ناراحت شد و کلمات سنگینی که از عالم شنید در او اثر گذاشت و ناراحت شد، عالم به او گفت اگر حرف اثر ندارد تو چرا عصبانی می‌شوی. حرف اثر دارد، همین آیه‌ای که بین زوجه و زوج رد و بدل می‌شود اثرش این است که خط قرمز الهی را بر می‌دارد و می‌شوند زن و شوهر.

دادستان کل کشور بیان داشت: شما در قرآن اگر تطبق بفرمایید می‌بینید که وقتی خداوند تاریخ گذشتگان را نقل می‌کند نه برای اینکه سرگرمی باشد، برای این است که هر امت و جامعه‌ای با نگاه به بخشی از زندگی گذشتگان ببیند چه سرنوشتی بیدا کردند و چرا به آنجا رسیدند و از آن عبرت بگیرند.

وی افزود: خداوند بعضی از اقوام گذشته را اشاره می‌فرماید و می‌گوید ما طومار آن جامعه را در هم پیچیدیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.