سید حسین نقوی حسینی گفت: تعلیق یا عدم تعلیق ایران از لیست سیاه FATF برای غربی‌ها هیچ تفاوتی ندارد چون تحریم‌های ثانویه آمریکا فراتر از CFT و FATF است. اینکه اروپایی‌ها با ایران همکاری ندارند بدلیل عدم تصویب لوایح نیست بلکه عدم همکاری آنها به این خاطر است که در صورت برقراری روابط اقتصادی با کشورمان، آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه این کشورها اعمال می‌کند.

تحریم‌های ثانویه حتی با تصویب FATF  کماکان بر جای خود باقی هستند

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، با تاکید بر عدم تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در شرایط کنونی و تصمیم گیری سرنوشت ساز مجمع تشخیص مصلحت در این باره، گفت: واقعیت این است که تصمیم گیری مجمع تشخیص درباره سی اف تی و پالرمو، تصمیم سختی است و چنانچه از اسم مجمع مشخص است وظیفه تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد. بدین ترتیب مجمع باید معایب عضویت در این کنوانسیون ها را در یک کفه و محاسن آنرا در کفه دیگر قرار بدهد و قضاوت کند کفه محاسن عضویت ایران سنگینی می کند یا معایب آن.

نقوی حسینی اظهار داشت: مجمع در این برهه وظیفه مهم برعهده دارد و اختلاف نظرها هم در این زمینه جدی است. مخالفان تصویب لوایح استدلالات محکمی دارند و از سوی دیگر موافقین نیز دفاعیاتی برای خود دارند بنابراین تصمیم گیری درباره این مسئله دشوار است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: معتقدم تحریم های ثانویه فراتر از پالرمو، سی اف تی و FATF  است. در حال حاضر که ایران در لیست سیاه نیست و نام کشورمان در این لیست به مدت دوازده ماه است که به حالت تعلیق درآمده هیچ فایده ای برای کشور نداشته است. چنانچه شاهدید یک دلار هم جابجا نشده و اتفاق خاصی در حوزه اقتصادی نیفتاده است. بنابراین اگر تعلیق نام ایران از لیست سیاه لغو شود و ما دوباره در لیست سیاه قرار بگیریم هیچ گونه تغییری با وضعیت الان که در لیست سیاه نیستیم، رخ نمی دهد.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: اینکه اروپایی‌ها با ایران همکاری ندارند بدلیل عدم تصویب لوایح نیست بلکه عدم همکاری آنها با ایران به این خاطر است که در صورت برقراری روابط اقتصادی با کشورمان، آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه این کشورها اعمال می‌کند. در چنین شرایطی چرا باید تعهدات کشورمان بیشتر شده و دولت به دنبال دادن تعهدات بیشتری باشد، دولت باید دست خود را برای اقدامات متقابل باز بگذارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایط کنونی عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو و سی اف تی به نفع مصلحت و منافع کشور نیست. عضویت ایران در این کنوانسیون ها تنها دست و پای جمهوری اسلامی را در پوست گردو می گذارد و هیچ سودی را تامین نمی کند زیرا تحریم های ثانویه محکم سر جای خود باقی هستند و کشورها از ترس آمریکا با ایران روابط تجاری و اقتصادی ندارد.

وی ابراز کرد: کشورهایی همچون روسیه، چین و عراق مایل به همکاری های اقتصادی با ایران نیستند و دلیل آن تنها ترس از آمریکاست. گرچه این دولت ها اسمی از FATF نمی برند اما می گویند که در صورت همکاری با کشورمان آمریکا آنها را مورد تحریم قرار می دهد و اقدامات تقابلی را برای مجازات درنظر می گیرد.

نقوی حسینی ادامه داد: چینی ها مدعی اند آمریکا سالانه ۳۷۰ میلیارد تومان کالا از آنها خریداری می کند و در واقع چین بزرگترین کشور صادر کننده اجناس به آمریکاست. چینی ها به صراحت مطرح می کنند اگر با ایران همکاری کنند خرید اجناس شان از سوی آمریکایی ها قطع می شود بنابراین مسئله اصلی ترس از تحریم ها و اقدامات آمریکاست. بدیهی است در چنین شرایطی نباید تعهدات خود را بیشتر کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تلاش دولت برای تحت فشار گذاشتن مجمع برای تصویب این لوایح، اظهار داشت: دولت مجری مسائل کشور است و حق دارد در اجرا از مواضع خود دفاع کند و تلاش هایی را داشته باشد تا موانع امور اجرایی را از سر راه خود بردارد. همه دارایی دولت آقای روحانی بهبود مناسبات بین المللی است و اگر این دارایی از دست برود دولت ایشان دستاورد دیگری جز نابودی و تخریب ممکلت ندارد و تنها می تواند به همین روابط بین المللی متکی باشد بنابراین همه تلاش های خود را برای تصویب این لوایح به کار می گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.