رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: افزایش قیمت که طی دو هفته گذشته در نرخ ارز اتفاق افتاده باعث افزایش قیمت‌ در بازار آجیل و خشکبار شده که اصلا به نفع مصرف کننده نیست.

قیمت دلار بازار آجیل را بهم ریخته است/نخودچی هم گران وکمیاب شد/آجیل چینی وافغانی ساخته فضای مجازی است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: درآستانه فرا رسیدن سال نو بازار آجیل و خشکبار نیز داغ شده است. رسم دیرینه ایرانیان برای پذیرایی از مهمان که سابقه‌اش به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

ولی در این شرایط بررسی‌های وضعیت بازار نشان می‌دهد که آجیل و خشکبار در فاصله کمتر از دو هفته به پایان سال افزایش چشمگیر قیمتی داشته است تا جایی که پیش بینی می‌شود امسال در سفره عیدانه مردم آجیل جایی نداشته باشد. به این انگیزه با محمدرضا ارزانی‌ رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز آیا امسال قیمت آجیل با جیب مردم همخوانی دارد؟

ارزانی:کدام مردم؟ اگر منظور شما از این مردم قشر کارگر و حقوق بگیر است که  باید بگویم نه . ولی اگر منظورتان اقشار مرفه است ، این‌ها همین الان خریدهای نوروزیشان را انجام داده‌اند.

قدس آنلاین: هم اکنون وضعیت بازار آجیل چگونه است؟ آیا نوسانات قیمت دلار تاثیری بر بازار دارد؟

ارزانی:متاسفانه ماهیچ پیش بینی برای افزایش قیمت ارز را نداشتیم حتی یک بازار خیلی آرامی را هم برای سال جدید مردم پیش بینی می‌کردیم چون قیمت آجیل از بعد از شب چله تقریبا ثابت شده بود و حتی کاهش قیمتی خیلی زیادی را هم به خاطر بازار نامساعد آجیل داشتیم و کسبه به فکر آن بودند که جنسشان را برای شب عید رد کنند و تقریبا همه جوانب را سنجیده بودیم و به تنها چیزی که اصلا فکر نمی‌کردیم همین افزایش قیمت بود.

این افزایش قیمت که در دو هفته گذشته اتفاق افتاده باعث افزایش و قیمت‌های متفاوتی در بازار آجیل و خشکبار و در انواع مختلف شده است که این قضیه اصلا به نفع مصرف کننده نیست.

تا جایی که ارزان‌ترین و مناسب‌ترین جنس ما نخود چی بود اما همین هم ازیکی دو روز قبل گران شده است.

قدس آنلاین: نظارتی هم بر روی فروش آجیل شب عید وجود دارد؟

ارزانی: بله. ما تمام تیم‌های بازرسی و کمیسیون بازرسی اتحادیه را به این منظور فعال کرده‌ایم و هر روز واحدهای صنفی را چک می‌کنیم تا جایی که واحدهای صنفی ما از این همه کنترل خسته شده‌اند. می گویند از طرفی بازار مان خراب است از طرفی مردم برای خرید مراجعه نمی‌کنند شما هم که مرتب نظارت دارید ما توان تهیه جنس را در بازار نداریم چون مرتب در حال تغییر قیمت است و تقریبا تمام واحدهای صنفی ما این مدت خیلی متضرر شده اند. هر جنسی را که می فروشند دیگر توان خریدش را ندارند.

قدس آنلاین: آیا صادرات محصولات خشکبار در افزایش قیمت‌ها نقش دارد؟ مردم می‌پرسند آجیل که در داخل کشور تولید میشود چرا باید وابسته به نرخ دلار باشد؟

ارزانی:کمی قبل دولت پیش نهاد کرده بود عوارض گمرکی برای صادرات درنظر بگیرد که اگر این اتفاق می افتاد حتما قیمت ها در بازار داخلی کاهش پیدا می کرد ولی به هر شکل این اتفاق رخ نداد  والان و با توجه به خرابی بازار داخلی خیلی سعی داریم که بازار خارجی آجیل و خشکبارمان دیگر صدمه ای نبیند. ما الان باید مواظب سهم بازارهایی باشیم که به خاطر سالها تلاش صادر کنندگان ایجاد شده است که متاسفانه با این وضعیت داریم کم کم آنها را هم از دست می دهیم.

قدس آنلاین: آیا راهکاری دارید که مردم بتوانند حداقل آجیل را در شب عید بر سر سفرشان داشته باشند؟

ارزانی: تمام تلاشمان این بوده و هست که بتوانیم آجیل مرغوب و قابل استفاده را با حداقل قیمت بر سر سفره مردم بگذاریم همه کسبه را تحت فشار گذاشته ایم که از سود قانونی خودشان کم کنند تا مردم بتوانند از آجیل در شب و روزهای عید استفاده کنند.

قدس آنلاین: آیا نرخ های مصوبی مانند شب چله اعلام خواهد شد یا بازار رقابتی خواهد بود؟

ارزانی:با توجه به اینکه آجیل یک محصول کشاورزی است نمی شود یک قیمت مصوب داد چون واقعا کیفیت ها فرق می کند و از آن طرف ما زمانی می توانیم بازار رقابتی داشته باشیم که یا کاهش قیمتی وجود داشته باشد یا قیمتها ثابت باشد ولی با این همه آمده ایم و کار را به سمت رقابتی کردن برده ایم در حالیکه با افزایش نرخ دلار کارخیلی سختی است .

قدس آنلاین: کیفیت محصولات ارائه شده چگونه است؟ آیا افزایش قیمت سبب شده تا کیفیت کاهش یابد؟

ارزانی:با همه کم محصولی که امسال داشته ایم کیفیت اجناس خیلی خوب است. البته بجز گردو که متاسفانه امسال خیلی آسیب دید.

قدس آنلاین: لطفا درباره شایعات آجیل افغانی و چینی توضیح دهید.

ارزانی: متاسفانه این فضای مجازی بازی هایی راه انداخته است که همه اش به ضرر مصرف کننده است می گویند آجیل افغانی، آجیل چینی ولی ما تنها محصولی را که از افغانستان وارد می کنیم چلغوز است و در بقیه محصولات ما از افغانستان توانمند تر هستیم. محصول چینی هم فقط بادام زمینی و تخمه آفتابگردان است که با مجوز وارد می شود.

قدس آنلاین: الان این که می بینیم می گویند آجیل خارجی چیست؟

ارزانی : اتفاقا خود ما هم برخورد داشته ایم و در جواب شنیده ایم که چون در بالای شهریم مردم جنس خارجی را بهتر می خرند. در حالیکه عملا همچین چیزی نداریم در همه دنیا ترجیحشان استفاده از آجیل ایران است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.