ایرج حریرچی گفت: استفاده از مدل باروری به نام «رحم جایگزین » زمانی که برای واسطه‌گری و دریافت پول مازادی صورت بگیرد تخلف محسوب شده و باید برخورد شود.

اصطلاح "رحم اجاره‌ای" صحیح نیست

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعدادی از زوج‌ها به دلیل مشکلات ناباروری و نازایی ناچارند با بهره‌گیری از آخرین تکنیک‌های روز دنیا بدون تجربه حاملگی و استفاده از رحم جایگزین دارای فرزند شوند گفت: برخی از خانم‌ها به دلیل خارج کردن رحمشان یا اینکه رحم آن‌ها در نگهداری جنین توانایی لازم را ندارد، ناچارند از روش رحم جایگزین استفاده کنند؛ کاربرد اصطلاح  رحم اجاره‌ای صحیح نیست چرا که ناخواسته موضوع صاحبخانه و مستاجری را مطرح و به گونه‌ای نفع مالی را القا می‌کند.

حریرچی ادامه داد: تعدادی از کشورهای توسعه یافته از این تکنولوژی برای رفع این نقیصه استفاده می‌کنند؛ در کشورهای پیشرفته این مدل باروری به نام مادر جایگزین نام برده می‌شود که در فارسی به رحم اجاره‌ای تبدیل شده است. استفاده از رحم جایگزین، خیلی شایع نیست و در کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی حدود چند صد مورد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: استفاده از این روش اشکال شرعی و قانونی ندارد و از اکثر مراجع استعلام شده است، در کل کار بسیار مثبتی است و مشکل زوج‌های نابارور را برطرف می‌کند، اما باید در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: زمانی که برای اجرای این روش، واسطه‌گری و دریافت پول مازادی صورت بگیرد تخلف محسوب می‌شود و باید برخورد شود، رحم جایگزین با پیوند عضو بی شباهت نیست در حالیکه اهداء عضو کاری مقدس به شمار می‌رود.

حریرچی اظهار کرد: کدهای اخلاقی بین المللی در این حوزه تاکید دارند که دهنده و گیرنده عضو همدیگر را نشناسند، در این روند تسهیل گرانی شامل پزشکان و روانپزشکان هستند که افراد را قانع کنند تا پیوند صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه کدهای اخلاقی باید در خصوص مادر جایگزین هم رعایت شوند تا معاملات مالی حذف شود؛ استفاده از رحم جایگزین در مقایسه با آمار یک میلیون و ۵۴۰ هزار زایمان رقم قابل ملاحظه‌ای نیست گفت: بهره گیری از روش‌های درمان ناباروری به صورت اهدا و درمان‌های جایگزین از طریق افزایش آگاهی مردم و هم‌گامی با توسعه سریع این تکنیک‌ها می‌تواندروش موثری باشد.

وی در برنامه پارک شهر رادیو گفت‌وگو گفت: مراکز ناباروری علمی، مطمئن و معتبر با کادر پزشکان و کمیته‌های اخلاق در گسترش و استفاده صحیح از روش رحم جایگزین می‌توانند بسیار تاثیر گذار باشند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.