یزد - فاطمه دانش یزدی گفت : زنان از یک سو به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و از سوی دیگر به عنوان بخش قابل توجهی از نیروی انسانی جامعه، نقش مهمی در فرآیند توسعه و پیشرفت جامعه دارند.

زنان نقش مهمی در فرآیند رشد و توسعه جامعه دارند

فاطمه دانش یزدی مدیرکل دفتر امور بانوان خانوده استانداری یزد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، در خصوص نقش و جایگاه زنان در جامعه، اظهارداشت: زنان ازیک سو به عنوان پایه های اصلی خانواده و از سوی دیگر به عنوان بخش قابل توجهی ازنیروی انسانی جامعه نقش مهمی درفرایند توسعه دارند هم ازاین فرایند تاثیر پذیرفته واز نتایج آن بهره مند می گردند و این تاثیرات دوسویه درچارچوب ارزیابی شاخص های زنان قابل ارزیابی است و امروزه نمی‌توان نقش جایگاه زنان را در جامعه که امروزه دوشادوش مردان درجامعه فعالیت می کنند، را نادیده گرفت و نمی شود پیشرفت حضور زنان درعرصه های مختلف را درچهل سال اخیر، نادیده گرفت، چرا که حضور درخشان زنان درعرصه ورزش سیاست وحتی علم اقتصاد با آمار و ارقام  مشخص و قابل بررسی است .

وی افزود: قبل ازانقلاب به واسطه پایین بودن سطح سواد ، تحصیلات و مهارتها ، زنان کمتری توانمندی های لازم را برای حضوردرعرصه ها ی مدیریتی داشتند و تحولات فکری و روحی مهمی که در پرتو انقلاب اسلامی در آحاد مردم به ویژه زنان روی داد، موجبات رشد و شکوفایی هرچه بیشتر زنان را فراهم آورد .

 دانش تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان با پیشرفت درهمه عرصه ها توانمندی های خود را در حوزه های مختلف برای حضور در عرصه‌های مدیریتی ارتقا دادند و از سوی دیگر، بسترهای اجتماعی و فرهنگی و نوع نگرش رهبران نظام به حضور و نقش آفرینی زنان در جامعه نیزبه این موضوع  کمک کرد تا حضور خود را درعرصه های مدیریتی به تدریج افزایش دهند .

توجه به توانمندی های زنان می تواند اقتصاد مقاومتی را سرعت ببخشد

وی افزود: با توجه به فشارهای اقتصادی تحمیل شده به کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیاد توجه به توانمندی های زنان در ایجاد فرصت‌های شغلی و رنق تولید می تواند تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را سرعت ببخشد.

 دانش گفت: ضروری است میدان ایده پردازی ، مسئولیت پذیری و تسهیل در سرمایه‌گذاری برای ورود زنان به عرصه های خرد و کلان اقتصادی کشور، به ویژه در استان صنعتی، معدنی و گردشگر پذیریزد فراهم شود زیرا توسعه اقتصادی وقتی رخ می دهد که همه اقشار جامعه در آن مشارکت داشته باشند.

 مدیرکل بانوان استانداری یزد افزود : مهارت های ارتباطی و به کارگیری تفکر شبکه ای از جمله توانمندی های زنان کار آفرین است و استان یزد می تواند با سرمایه گذاری بر این موضوع جریان جدیدی از کارآفرینی به ویژه درمشاغل دانش بنیان و خرد را آغاز، و از اثرات مثبت آن سایر بخش ها نیز بهره مند می شوند. 

مقوله کارآفرینی درحال گسترش است

وی ادامه داد : مقوله کار افرینی درحال گسترش است و زنان کارآفرین موضوع مورد توجه بسیاری ازکشورها است و ما نباید از این مسیر پیشرفت منحرف شویم و زنان کارآفرین جامعه به عنوان قشری مبتکر وبا پشتکار نقش تعیین کننده ای در حوزه های کارآفرینی، اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی دارند و تجاری سازی و راه اندازی ایده های جوانان می تواند درمسیر رفع مشکل اشتغال جامعه اثرگذار باشد.

دانش یزدی درخصوص اشتغال بانوان دراستان یزد گفت: یکی از دغدغه های مهم امروز کشورواستان یزد رونق اشتغال و پویایی اقتصادی است و از آنجایی که بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و پتانسیل های متعددی دارند و توجه به این ظرفیت  می تواند اثرات پایداری را با خود به همراه داشته باشد .

اشتغال بیش از ۴۷هزار بانوی یزدی

مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان افزود : براساس سرشماری انجام شده درسال ۹۵ ،بیش از ۴۷هزارو ۲۷ نفر از بانوان استان درحاضر دارای شغل هستند و خوشبختانه  بانوان توانمندی دراستان وجود دارند که در حوزه فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی  مشغول به کار هستند .

وی درخصوص ساماندهی پارکهای بانوان وفرهنگسراهایی مخصوص بانوان افزود: در سطح محلات با هدف توانمندسازی بانوان، کلاسهای آموزش خانواده ، مهارت های  زندگی، مهارت های اجتماعی، تربیت فرزند و تربیت جنسی کودکان انجام شده وهمچنان این برنامه ها درحال انجام است.

برگزاری ورزش صبحگاهی در پارک های بانوان

این مسئول درمورد برنامه های گرامیداشت هفته مقام مادر افزود: درراستای نشاط اجتماعی بانوان سازمان فرهنگی و شهرداری یزد، جشن هایی به مناسبت های مختلف را درسطح  شهر برگزار می‌کند و همچنین ورزش های صبحگاهی در۳پارک بانوان وحدت امامشهر، بوستان طوبی درشهدای محراب و بوستان چهارده معصوم، زادشهر زیر نظرمربی در روز زن برگزار خواهد شد.

دانش یزدی تصریح کرد: همچنین درفصل تابستان جهت نشاط و شادابی وسلامت بانوان ورزش ایروبیک به صورت رایگان در بوستان طوبی اجرا شد وهمایش هایی در پارک‌های بانوان جهت ایجاد  نشاط و توانمندسازی بانوان برگزار می شود.

مدیرکل بانوان استانداری یزد گفت: برپایی نمایشگاه محلی صنایع دستی و توانمندی های زنان روستایی بخش مرکزی ، برگزاری یادمان مادران متوفی شهدا ، افتتاح جشنواره بومی محلی دا درمحل ورزشگاه ملا باشی، برگزاری جشنواره ملزومات ازدواج در راستای پویش ازدواج پایدار در اسفند ۹۷، برگزاری نسشت های بصیرتی در رابطه با سبک زندگی اسلامی ، دیداربا مادران و همسران شهدا و جانبازان و تکریم آنها از مهمترین برنامه بزرگداشت مقام مادر و زن است. 

وی افزود: طرح آموزشی بافت گیوه ، آموزش وپرورش زالو، آموزش زیلو بافی، پرداخت وام اشتغالزایی به زنان سرپرست خانواده از مهمترین فعالیت‌های این معاونت درحوزه اشتغال بانوان سرپرست خانواده است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.