نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند درآمدهای حاصله از سیگار، برای پیشگیری از اعتیاد هزینه شود.

 درآمدهای مصرف سیگار برای پیشگیری از اعتیاد هزینه می‌شود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ اسفند) پارلمان و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، بندهایی از تبصره (۶) این لایحه را تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس،   متن زیر به جزء ماده (۱) بند (پ) ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اضافه می‌شود:

شاخص‌های مناطق و شهرستان‌های غیربرخوردار از اشتغال موضوع این جزء با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد؛ همچنین طبق مصوبه مجلس، محل أخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی محل استقرار واحد تولیدی است.

مجلس مقرر کرد که منابع وصولی تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰) ریال از محل ردیف ۴۵-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار می‌گیرد تا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور (ایجاد تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش خصوصی  مصرف شود. آیین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر میزان عوارض هر کالا،  فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرآیند اجرایی به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین می‌­شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

طبق بند الحاقی ۳ لایحه بودجه ۹۸ که در آن آمده بود: "دولت مکلف است به ازای هر نخ سیگار، مبلغ پنجاه (۵۰)ریال اضافه دریافت و منابع حاصله از آن را به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. " ولی نمایندگان چند روز گذشته در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، این بند را حذف و بازگشت به برنامه ششم توسعه را مصوب کرده بودند.

در ادامه این بند الحاقی آمده است: منابع حاصله از محل ردیف هزینه­ای مربوط به‌صورت یک دوازدهم ماهانه به سازمان بهزیستی و سازمان بسیج مستضعفین به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها با اولویت پیشگیری و درمان معتادین متجاهر اختصاص می‌یابد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.