مقامات نیروهای کُرد سوریه از کشورهای غربی خواستند همه تروریست‌های خارجی داعش را به همراه همسر و فرزند به کشورهای متبوعشان بازگردانند.

درخواست کُردهای سوریه از غرب برای بازگرداندن عناصر داعشی به کشورهایشان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالکریم عمر» یکی از مقامات ارشد نیروهای کُرد سوریه، سعی کرد مسئولیت اخلاقی غرب را به سوی توجه به کودکان داعشی که «تفکر تروریستی» در ذهن آن‌ها ریشه دوانده است و مراقبت  از آن‌ها سوق دهد.

او در گفتگو با یک خبرگزاری نروژی اظهار داشت «این کودکان با ذهنیت تروریستی پرورش می‌یابند و این افکار در ذهن آن‌ها ریشه می‌دواند».

مقامات کُرد در این خصوص گفتند به دلیل ترس از پیدایش گروه‌های تروریستی جدید که ممکن است جانشین داعش در عراق و سوریه شوند، باید همه عناصر داعشی و خانواده آن‌ها به کشورهای خودشان بازگردانده شوند.

بنابر گفته عمر، باید عناصر خارجی که به داعش پیوسته‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند و غیرنظامیان به کشور خودشان بازگردانده شوند. این شامل حال مردان، زنان و کودکان می‌شود. اگر آن‌ها به مدت طولانی در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های مستقر در مناطقی که پیش از این تحت اشغال داعش بود حضور داشته باشند، جنبش‌های افراطی جدید ممکن است شکل بگیرد. عمر بر مسئولیت اخلاقی غرب در قبال مسئله صادرات تروریست به منطقه تاکید کرد. او در این‌باره گفت: «شما باید مسئولیت قانونی و اخلاقی شهروندان خودتان را بپذیرید. اگر آن‌ها مجرم هستند باید به دست قانون سپرده شوند و اگر مسئله زنان و کودکانی است که عضو داعش بودند باید  به کشورهای خودشان بازگردانده شوند».

موضوع بازگشت احتمالی عناصر داعش به اروپا و چالش‌های مربوط به آن چندین سال است که مسئله‌ای بغرنج برای اروپایی‌ها شده است. چند روز پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و از کشورهای اروپایی خواست بیش از ۸۰۰ عنصر داعشی را که در سوریه بازداشت شده‌اند در اروپا بپذیرند و آن‌ها را محاکمه و زندانی کنند. اما بیشتر کشورهای اروپایی واکنش مثبتی به این خواسته ترامپ نشان نداده و آن را به گونه‌ای رد کرده‌اند. برای مثال، هاینتس کریستین اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش، ضمن مخالفت با بازگرداندن تروریست‌های اتریشی‌تبار از سوریه به کشور خود، سلب تابعیت آن‌ها را خواستار شد.

هفته گذشته، کارین کالر سوتر، وزیر دادگستری سوئیس نیز اعلام کرد این کشور تمایل دارد تمامی شهروندان سوئیسی که در صفوف گروه تروریستی داعش جنگیده‌اند، به جای محاکمه در سوئیس، در خاک سوریه و عراق محاکمه شوند.

پیش از این نیز در خبری به نقل از خبرگزاری آناتولی، شارل میشل، نخست وزیر بلژیک تاکید کرده بود تروریست‌های خارجی باید در سوریه بمانند و همانجا محاکمه شوند. «نیکل بیلوبت» وزیر دادگستری فرانسه هم اعلام کرده بود پاریس در حال حاضر آمادگی لازم را برای بازگرداندن داعشی‌ها ندارد. او در گفتگو با شبکه «فرانس ۲۴» اظهار داشت: «با خروج آمریکا از سوریه، شرایط ژئوپلیتیک تازه‌ای به وجود آمده است. اما در حال حاضر ما سیاستمان را تغییر نخواهیم داد. در این مرحله، فرانسه به خواسته ترامپ پاسخ نخواهد داد».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.