رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد، اروپا درباره آوارگان سوری تصمیم‌های سیاسی می‌گیرد و این در حالی است که تصمیم‌های لبنان به دلایل اقتصادی و اجتماعی است.

عون: بازگشت آوارگان سوری نباید به راه‌حل سیاسی مشروط شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دوشنبه شب (دیشب) وارد لبنان شده،‌ امروز با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

بر اساس گزارش صفحه توئیتری ریاست‌جمهوری لبنان، عون در این دیدار بر ضرورت ادامه بازگشت آوارگان به مناطق امن سوریه تأکید کرد و گفت نباید این موضوع مشروط به راه‌حل سیاسی شود.

وی افزود، لبنان بر این موضوع که آوارگان سوری درحال بازگشت به کشورشان با هیچ خطری روبرو نشوند، تأکید دارد و اتحادیه اروپا می‌تواند از نظر میدانی از این موضوع مطمئن شود.

عون ادامه داد: دو رویکرد متناقض در مسأله آوارگان سوری وجود دارد؛ اتحادیه اروپا تصمیم‌های سیاسی می‌گیرد و این در حالی است که تصمیم‌های لبنان به دلایل اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور لبنان سپس بر همکاری میان ارتش و «یونیفل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) برای حفظ ثبات مرزهای جنوبی لبنان (مرز با فلسطین اشغالی) تأکید کرد.

موگرینی هم بر آمادگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ادامه ارائه کمک‌ها به لبنان تأکید کرد.

موگرینی دیشب با جبران باسیل هم دیدار داشت. باسیل پس از این دیدار اعلام کرد: تروریستی اعلام کردن (شاخه سیاسی) حزب‌الله از سوی بریتانیا، تأثیر منفی بر لبنان ندارد و این موضوعی است که به آن عادت کرده‌ایم؛ بریتانیا به اطلاع لبنان رسانده که مُصِر به روابط دوجانبه (میان لندن و بیروت) است.

وزیر خارجه لبنان افزود: اگر تمام جهان بایستند و بگویند مقاومت، تروریسم است، این باعث نمی‌شود که مقاومت برای لبنانی‌ها، تروریسم محسوب شود؛ تا زمانی که سرزمین، اشغال‌شده باشد (در اشاره به بخش‌هایی از خاک لبنان که هنوز در اشغال رژیم صهیونیستی است) سازمان‌های دولتی و تمام ملت لبنان، مقاومت را در آغوش خواهند گرفت.

معاون نبیه بری: موضع باسیل، موضع دولت لبنان است

«ایلی الفرزلی» معاون رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد، موضع باسیل درباره تروریستی اعلام کردن حزب‌الله از سوی انگلیس، همان موضع دولت لبنان و متناسب با بیانیه وزارتی است.

بر اساس گزارش «النشره»، وی گفت: آیا به عنوان یک لبنانی می‌پذیریم شاخه سیاسی مقاومت که لبنان را از اشغالگری اسرائیل نجات داد و همچنان این دشمن را از تجاوز به لبنان بازمی‌دارد، تروریستی بخوانند؟ ما می‌دانیم انگلیس همان مواضع آمریکا را تکرار می‌کند. مهم‌تر از موضع خارجی، وحدت و ثبات داخلی ماست، این اولویت، اولویت «سعد الحریری» نخست‌وزیر هم هست که در تمام مواضعش بر اهمیت حفظ این ثبات تأکید کرده است.

الفرزلی تأکید کرد، صحبت عده‌ای را که مخالف با گفت‌وگو میان سوریه و لبنان است، درک نمی کند؛ زیرا اکنون یک و نیم میلیون آواره سوریه در لبنان هستند که در نتیجه زاد و ولد در حال افزایش هستند و این موضوع رای لبنان، خطرناک است.

وی افزود: روابط دیپلماتیکی میان دو کشور وجود دارد و تأخیر رد بازگشت آوارگان سوری، جنایتی در حق لبنان است.

الفرزلی  تأکید کرد، پس از تجربه آوارگان فلسطینی در لبنان که 70 سال است ادامه دارد، باید از فرصت کنونی برای بازگشت هر چه بیشتر آوارگان سوریه به کشورشان استفاده کرد.

معاون رئیس پارلمان لبنان عزم این کشور برای مقابله با فساد و محاکمه عاملان آن هم تأکید کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.