حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی دامغانی گفت: گرانی گوشت به دلیل کمبود در بازار نیست، چرا که مجموع تولید و واردات گوشت ۱۳۵ درصد بیش از سال گذشته است.

تولید و واردات گوشت ۱۳۵ درصد بیش از سال قبل است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی دامغانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری وزارت جهاد کشاورزی درباره گرانی و کمبود گوشت در بازار، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، باید پاسخگو باشند و ما در این زمینه ورود نداریم، اما گرانی گوشت به دلیل کمبود در بازار نیست، چرا که مجموع تولید و واردات گوشت ۱۳۵ درصد بیش از سال گذشته است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز، عدم مدیریت در سیستم توزیع، فشارهای بین‌المللی و نفوذی‌ها عامل بالا رفتن قیمت گوشت در بازار شده است.

تقوی در توضیح مفهوم نفوذی‌ها، گفت: کسانی که گوشت وارداتی را انبار می‌کنند یا واردات را به دست گرفته‌اند و یا قاچاق می‌کنند، از جمله نفوذی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دشمن به هر طریقی دنبال جوسازی در کشور است،‌گفت: پیش‌بینی من این است که این رسانه‌ها چند روز دیگر آجیل شب عید را مطرح کنند و می‌خواهند اعصاب مردم را به هم بریزند و مشکل به وجود می آورند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به تصاویری که در شبکه‌های مجازی در مورد ذبح غیرشرعی مرغ منتشر شده بود، گفت: اطمینان می‌دهم گوشتی که از طریق سیستم وارد کشور می‌شود، اعم از سنگین  و سبک زیرنظر ناظران شرعی ذبح می‌شوند و بیشترین گوشت از برزیل وارد می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ کشتارگاه در این کشور وجود دارد، هر کدام از آنها یک دامپزشک و یک روحانی ناظر شرعی دارند که تمام مراحل ذبح شرعی در آنجا رعایت می‌شود و پس از بسته‌بندی و ممهور به مهر شدن به کشور می‌آید و اگر اینجا بسته‌بندی مهر نداشته باشد، عودت می‌خورد.

*تصویر ذبح غیر شرعی مرغ در شبکه‌های مجازی مربوط به ۴ سال گذشته است

تقوی در پاسخ به سؤال فارس که آیا صحت و سقم این تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی از ذبح نامناسب مرغ را بررسی کردید، گفت: بررسی‌ها انجام شد و مشخص شد که این تصاویر مربوط به ۳ تا ۴ سال گذشته است و هیچ صحتی ندارد.

*تمام دل و جگر دامهای وارداتی در کشور صادر کننده معدوم و پولش روی گوشت کشیده می‌شود

وی این را هم گفت که در کشورهایی که از آنها گوشت وارد می‌کنیم، به دستور سازمان دامپزشکی کشور تمام دل، جگر و کله‌پاچه گوسفندان دور ریخته می‌شود و برای معدوم کردن آنها از ما پول می گیرند و این پول روی قیمت گوشت کشیده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، بیان داشت: تذکر دادیم که با یک برنامه‌ریزی این کله‌پاچه و دل و جگرها که از میلیون‌ها عدد فراتر است با یک برنامه‌ریزی فرآوری شود و به داخل کشور بیاید و یا با هماهنگی به کشورهای دیگر صادر شود.

وی تأکید کرد: سازمان دامپزشکی نگران ورود بیماری از کشورهای دیگر است و به همین دلیل اجازه وارد شدن آنها را به کشور نمی‌دهد.

* تجارت حلال ایران ۷ دهم درصد جهان است

تقوی با بیان اینکه ایران سهم بسیار اندکی در تجارت جهانی غذای حلال دارد، گفت: متأسفانه سهم ایران در تجارت جهانی ۷ دهم درصد است و به پای ترکیه و مالزی اصلاً نمی‌رسیم.

وی در پاسخ به سؤال فارس که دلیل این عقب‌ماندگی در تجارت حلال چیست، گفت: آشفتگی در مسائل قانونی وجود دارد، یعنی قانون منسجم در کشور نیست، متولی مشخص و سازمان مشخصی هم برای این کار وجود ندارد. بخشی از کار را سازمان استاندارد، اتاق بازرگانی، نمایندگی ولی فقیه، بخش‌های خصوصی و دولتی انجام می‌دهند که کاملاً پراکنده است و به همین دلیل این تجارت خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: گردش مالی تجارت غذای حلال در دنیا ۴ هزار میلیارد دلار است و اخیراً سازمان کنفرانس اسلامی دفتری را برای مرکز حلال با نام اسمیک در ترکیه راه انداخته است.

*نطارت دامپزشکان خارجی برای نظارت واردات گوشت به خاطر کاهش هزینه‌ها

تقوی در پاسخ به سؤال فارس که هزینه‌هایی که ناظران شرعی و دامپزشکان برای واردات گوشت ایجاد می‌کنند، کم نیست. آیا نمی‌شود با از دامپزشکان و ناظران شرعی کشورهای صادرکننده استفاده کرد، گفت: قرارداد داریم که از دامپزشکان کشورهای صادرکننده استفاده شود و وزیر جهاد کشاورزی این را ابلاغ کرده است که در کشورهایی که پروتکل بهداشتی داریم از دامپزشکان آنها استفاده شود.

*ناظران شرعی از ایران می‌ روند

وی در مورد امکان استفاده از ناظران شرعی کشورهای صادرکننده گوشت، گفت: اگر روحانی شیعه‌ای که در قم تحصیل کرده و جامعه‌المصطفی آن را تأیید کرده باشد ما می‌توانیم از آن به عنوان ناظر شرعی در کشورهای صادرکننده گوشت استفاده کنیم، اما معمولاً چنین کسی را نداریم.

*دستور برای توقف پول هفتگی دامپزشکان و ناظران شرعی در کشتارگاه کشورهای دیگر

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: در کشتارگاه‌های برزیل به دامپزشکان و ناظران شرعی هر هفته مبلغی را به عنوان ویکند (تعطیلات آخر هفته) می‌دادند و پول آن را روی گوشت وارداتی ما می‌کشیدند و ما به تازگی ابلاغ کردیم که این هزینه‌ها قطع شود. هزینه‌هایی که دامپزشکان و ناظران شرعی از کشتارگاه‌های کشورهای خارجی دریافت می‌کردند، علاوه بر حق مأموریتی بود که آنها از ایران دریافت می‌کردند.

*طرح احیای نهاد مردمی انقلابی جهاد سازندگی

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، آیا طرح احیای جهاد سازندگی به نتیجه رسیده است، گفت: این طرح با عنوان نهاد مردمی انقلابی جهاد سازندگی آماده شده و تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد، اما بحث‌هایی وجود دارد که این نهاد به کجا وصل شود و آیا مصوبه مجلس می‌خواهد یا نمی‌خواهد و اینکه آیا قرار است مردمی باشد یا زیرنظر جایی باشد.

تقوی در ادامه به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان تولید کشاورزی کشور از آن زمان تا اکنون ۶ برابر شده است، کشاورزی علمی شده و اگر با این شتاب پیش برود طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به جایگاه نخست منطقه تبدیل می‌شویم. کشاورزی کشور ظرفیت تغذیه ۱۵۰ میلیون نفر را دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.