البرز- حامد فرضی با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی بدون مشارکت و حضور مردم راه به جایی نخواهد برد، گفت: از محل صندوق توسعه جهت اجرای پروژه های آبخیز داری ۲۰ میلیارد تومان به البرز اختصاص یافت.

 پروژه‌های آبخیزداری البرز برای سال آینده ۲۰ میلیارد تومان اعتبار گرفت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حامد فرضی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، صبح امروز(چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: منابع طبیعی سرمایه ملی همه آحاد مردم است، از این رو در حراست و حفاظت  منابع ملی بایستی دقت ومراقبت بیشتری صورت بگیرد، این در حالی است که در استان البرز این همدلی و همراهی در تمام سطوح جامعه و بخش ها و ارگان ها دیده می شود.

وی افزود: منابع طبیعی بدون مشارکت و حضور مردم راه به جایی نخواهد برد و این حضور مردم می تواند و به اثر بخشی فعالیت های دستگاه منابع طبیعی عینیت ببخشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز  خاطرنشان کرد: آنچه در سال ۹۷ به عنوان یک گام بزرگی در مجموع سازمان جنگل و مراتع و آبخیز داری کشور رخ داد اعتباری بود که از محل صندوق ارزی (صندوق توسعه) جهت اجرای پروژه های آبخیز داری در کشور با تائید و تاکید مقام معظم رهبری صورت گرفت و رقم اعتباری ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ محقق شد.

فرضی با اعلام اینکه در سال ۹۸ نیز رقم  ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق ارزی (صندوق توسعه) جهت اجرای پروژه های آبخیز داری در کشور با تائید و تاکید مقام معظم رهبری برای فعالیت های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، گفت:سهم استان البرز از محل صندوق توسعه ملی ۱۹ میلیارد تومان است که تا پایان سال مالی ۹۷ به طور کامل محقق خواهد شد و در سال آینده نیز این سهم  به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این مسئول به اقداماتی که در راستای صندوق توسعه ملی در البرز صورت گرفت اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق این اعتبارات در نقاط بحرانی استان که سیل‌خیز بود اقدامات اساسی صورت گرفت همچنین در ۳۸ هزار هکتار از استان و ۲۰ حوزه آبخیز اقداماتی از قبیل حفاظت، کاشت درخت و جنگل‌کاری انجام‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه افزود: در حوزه بیابان‌زدایی استان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد  که ازاین میزان از مجموع اراضی بیابانی استان که ۵۴ هزار هکتار است و ۲۴ هزار هکتار از آن به کانون ریز گرد است تاکنون ۸ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی صورت گرفته است.

فرضی به اقدامات اداره کل منابع طبیعی البرزدر سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: اجرا همراه با مشارکت عمده ترین فعالیت مجموعه منابع طبیعی  است که ۳۰ درصد ازعملیات های آبخیزداری با مشارکت مردم صورت گرفت که یک افتخار بسیار بزرگی است چراکه یک فرهنگ سازی دراین حوزه بین اقشار مختلف مردم ایجاد می شود.

وی ادامه داد: از  ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه طبق سال های گذشته هفته منابع طبیعی است و در این هفته ۵۰۰ هزار اصله نهال برای کاشت در نظر گرفته‌شده است که نهال‌ها مطابق با اقلیم استان  و بومی است که مقاوم در برابر خشک‌سالی انتخاب شده است و تولید این نهال ها از یکم اسفند ماه شروع و مکان ها نیز برای کاشت مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخش دیگی از سخنانش  به پروژه راهسازی استان اشاره کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی بر اساس آنچه شورای عالی شهرسازی و معماری تکلیف کرده است بر پروژه‌های راهسازی نظارت می‌کند.

فرضی اضافه کرد: در خارج از حریم شهری و در روستاهایی که تراکم به‌قدری زیاد است که امکان توسعه وجود ندارد فضاهایی را برای توسعه مسکن، ایجاد فضاهای بهداشتی،    ورزشی و یا عرصه سبز در اختیار نهادهای مربوطه قرار داده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز بابیان اینکه برای عمران و آبادانی گاهی باید هزینه‌هایی پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: درزمینهٔ احداث جاده‌های جدید استان ازجمله جاده هشتگرد - طالقان، تهران - شمال، پروژه  همت و یا کنارگذر چرم شهر - آبیک در نقاطی از پروژه برای عرصه‌های طبیعی مشکلاتی ایجادشده است.

وی در پایان افزود: در پروژه تهران - شمال نیز طبق تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش با مجریان پروژه منعقدشده بنا است طرح‌های آبخیزداری و یا مرتع‌داری انجام شود تا شاهد تخریب عرصه منابع طبیعی نباشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.