این روزها بازار سکه وطلا از یکسو و بازار دلار وسایر ارزهای رایج از سوی دیگر دچارنوسان شده است به گونه ای که قیمتها از صبح تاعصر متفاوت است .

قیمت طلا ودلار از نیمه اسفند کاهش می یابد/ آیا مردم از روی اجبار سکه ودلار میخرند؟

قدس آنلاین – سعیدکوشافر: این روزها بازار سکه وطلا از یکسو و بازار دلار وسایر ارزهای رایج از سوی دیگر دچارنوسان شده است به گونه ای که قیمتها از صبح تاعصر متفاوت است .این درحالی است که این بازارها تاثیر خودرا خیلی سریع بر سایر بازارهای مرتبط با واردات وحتی غیر مرتبط با واردات گذاشته وقیمت های آنها را هم دچارنوسان میکند .

به نظر میرسد افزایش قیمت دلار تا 20هزارتومان طی ماههای گذشته باعث شده تا این فروشندگان منتظر چنین جهشهایی باشندو چشم به تابلو فروش دلار در صرافیها بدوزند.

بر همین اساس طی روزهای اخیر بسیاری از واردکنندگان وفروشندگان کالاهایی چون موبایل و لپ تاپ و سایر لوازم الکترونیک قیمتهای خودرا لحظه ای اعلام کرده یا فروش را بسته اند.این رویه دربرخی بخشهای بازار لوازم خانگی هم دیده میشود.

درمقابل اما این سازمانهای مسوول وناظر هستندکه دچار رخوت شده وانگار دیگر این گرانیها برایشان عادی شده است و اقدامی که حکایت از تلاش برای ایجاد ارامش دربازار باشد از خود بروز نمیدهند.

اکنون این پرسشها درذهن مردم شکل گرفته که  ایا این نوسان حاصل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و یک اتفاق طبیعی است یا واکنشی به اتفاقات سیاسی درعرصه بین الملل و داخلی است ؟ و آیا این روند افزایشی همراه با نوسان ادامه خواهد یافت یا همانند دور قبل افزایش غیر منطقی قیمت دلار با کاهش روبرو خواهدشد؟

*** نیمه دوم اسفند کاهش پیدا می‌کند

درهمین راستا ، رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بر اساس احتمالات امکان این وجود دارد که در نیمه دوم اسفند ماه با توجه به وابستگی قیمت طلا به دو متغیر قیمت جهانی طلا و برابری قیمت ریال و دلار، شاهد افت ارزش طلا و کاهش قیمت آن باشیم.

شهرام مرصعی ، با اشاره به اینکه تا پایان سال شاهد نوسانات در بازار طلا هستیم، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که نوسانات حاکم بر بازار طلا اثراتی از بازارهای خارجی داشته باشد بلکه می‌توان این نوسانات را به مشکلات مدیریتی داخل کشور ارتباط داد.

وی عنوان کرد: در این میانه گمانه‌هایی درست و یا نادرست تحت عنوان اینکه دولت در پایان سال قصد دارد کسری خود را از طریق نوسانات تامین کند، مطرح می‌شود، همچنین نداشتن انسجام صحیح و عدم برنامه‌ریزی مشخص را می‌توان از دیگر عوامل بروز نوسنات در بازار طلا عنوان کرد.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی استراتژیک نداریم، عنوان کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی صحیح و استراتژیکی در قبال قراردادهای خارجی و استانداردهای بین المللی نداریم و نمیدانیم چگونه عمل کنیم که در نتیجه باعث بروز اختلال و نوسان‌هایی در بازار می‌شود.

مرصعی با اشاره به اینکه نظارت دولت بر سیستم بازار باید در زمان‌های بحرانی صورت گیرد، گفت: زمانی که بازار شرایط بحرانی و خاص  دارد، باید دولت ورود پیدا کند، در غیر این صورت باید از قوانین بازار آزاد پیروی کنیم، در حالی که در سیستم بازار ما چنین تعریفی وجود ندارد، بنابراین گفته ‌می‌شود که تمامی مشکلات از سوی یک نهاد بخصوص مقصر و یا غیر مقصر است.

***چرا مردم سکه میخرند؟
طی روزهای اخیر کلیپهای زیادی از برخورد متفاوت مردم دیگر بلاد وکشورها با مساله گرانی درفضای مجازی منتشر شده است که نشان میدهد گزینه مردم سایر کشورها درمقابل گرانی ، نخریدن است درحالیکه این رویه درکشور ما متفاوت است ومردم بجای نخریدن گزینه هجوم بیشتر برای خرید را انتخاب میکنند . اما چرا؟

یک کارشناس اقتصادی دراین خصوص میگوید : مسلما اگر شرایط اقتصادی موجود در کشور نرمال شود، دیگر کسی به سراغ خرید سکه نخواهد رفت زیرا قیمت طلا نوسان و ریسک‌پذیر است اما به هر حال مردم ناچار به خرید سکه هستند که این امر قیمت آن را با مشکل مواجه کرده است.

محمدجواد پیش بین در رابطه با علت افزایش قیمت طلا اظهار کرد:علت افزایش قیمت طلا را می‌توان در نوسانات قیمت دلار، تغییر قیمت جهانی و بی ثباتی اقتصادی در داخل کشور جستجو کرد.

 وی در رابطه با پیش‌بینی خود از کاهش یا افزایش قیمت طلا در آینده، افزود: نمی‌توان پیش‌بینی درستی از قیمت طلا داشت اما به عقیده من  در دراز مدت روند کاهشی نخواهد داشت.

پیش‌بین تصریح کرد: همیشه یک قیمت تعادلی بین طلا و سکه وجود دارد و افراد برای اینکه پول خود را در بانک قرار ندهند و امنیت آن را حفظ کنند، اقدام به خرید سکه می‌کنند که این امر قیمت سکه را غیر منطقی کرده است.

همچنین  حیدری رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهددرباره دلایل هجوم مردم برای خرید خودرو از کارخانجات برغم افزایش قیمتها گفت : متاسفانه تقاضا برای خرید خودرو زیاد است چرا که خودرو به جای اینکه جنبه مصرفی داشته باشد، جنبه سرمایه‌ای پیدا کرده و چون این کالا سرمایه‌ای شده متقاضی بیشتری پیدا کرده و برخی از سرمایه گذاران هزینه های هنگفتی را برای خرید خودرو صرف می‌کنند که این سرمایه ای شدن خودرو تورم و افزایش قیمت‌ها را بدنبال دارد.

***قوانین کافی نیست

ازسوی دیگر وقتی مساله نظارت بر قیمتها وگرانیهای بازار مطرح میشود مقامهای مسوول از نبود قوانین کافی و تاثیر گذار سخن به میان میاورند. درهیمن خصوص معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما در حوزه نظارتی به قوانین بالادستی استناد می‌کنیم تا با یک تخلف اقتصادی برخورد نماییم که این قوانین برای برخورد با یک جرم یا تخلف اقتصادی کافی نخواهد بود. 

علی باخرد در خصوص مشکلات حوزه نظارت و بازرسی، اظهار کرد: ما پرونده‌ای را در فضای موجود به تعزیرات حکومتی ارسال می‌کنیم و قاضی در تعزیرات حکومتی باید بر اساس قانون تعزیرات حکومتی تصمیم‌گیری و برخورد کند. که آیا این کفایت می‌کند؟ قانونی که سال 73 نوشته شده و جرایم هم بر اساس ارزش ریالی سال 73 دریافت می‌شود.

باخرد بیان کرد: قاضی نیز در تعزیرات حکومتی بابت قوانین بالادستی محدودیت دارد. قانون به او اجازه نمی‌دهد که خودش رایی را صادر کند، بنابراین این موارد جای بحث دارد که در حوزه نظارتی ما نیاز داریم و بارها هم پیگیری کردیم که واکاوی کنیم آیا قوانین تعزیراتی که در حال حاضر داریم کفاف میزان تخلفات و جرایم را می‌کند یا نیاز به قوانین به روزتر داریم؟

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حتما در حوزه برخوردی نیاز به وحدت رویه داریم که باید محاکم قضایی به آن فکر کنند، یعنی اگر یک پرونده را در شعبه اول می‌فرستیم و با آن برخورد می‌شود، آیا شعبه دوم و سوم نیز همین دیدگاه را دارند؟ همگرایی در دیدگاه در تخلفات اقتصادی بسیار مهم است که در حدود دو ماه اخیر تعزیرات اصرار زیادی دارد که نگاه‌ها و برخورد با تخلفات یکسان باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.