مارتین نیورایترز گفت: هر سازمانی باید خود مستلزم رعایت مسئولیت اجتماعی باشد و اهرم زور تاثیری ندارد.

اهرم زور در مسئولیت اجتماعی کاربرد ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، پنج شنبه، ۹ اسفند ماه مارتین نیورایتر، نماینده مسئولیت اجتماعی در اتحادیه اروپا درحاشیه دومین سمینار بین المللی مسئولیت های اجتماعی که در حال انجام است، اظهار کرد: خوزستان را نمی شناختم حالا می دانم این استان  پتانسیل های زیادی دارد که می تواند در بحث مسئولیت های اجتماعی شرکت کند.

نیورایتر منابع طبیعی در خوزستان را چرخه توسعه دانست و گفت: بدون اجبار کاری صورت نمیگیرد اما به نظر من اهرم زور نمیتواند موثر باشد و هر سازمانی باید خود را مستلزم به رعایت مسئولیت های اجتماعی کند.

وی افزود: در سراسر دنیا قوانینی برای تبعیت شرکت ها از مسئولیت های اجتماعی وجود دارد اما مواقع اعمال زور موجب کتمان حقیقت می شود.
نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه رابطه تعاملی که بین زنجیره تامین و سازمان باید دوستانه باشد، اذعان کرد: به این شکل فعالیت های مسئولیت اجتماعی به روشنی خود را نشان می دهد.

مسئولیت اجتماعی در میزان موفقیت صنایع ارزیابی می شود

در ادامه اردشیر گراوندی،  مشاور رئیس سازمان اجتماعی کشور و ناظر عالی طرح های توانمند سازی مناطق حاشیه نشین؛ بحث مسئولیت اجتماعی را یک موضوع توسعه یافته مربوط به افراد، کارگاه ها، سازمان ها، نهادها، صنایع و خدماتی در یک کشور دانست و گفت:  هر انسان نسبت به جامعه و محیط زیست خود مسئولیت دارد. مسئولیت اجتماعی ما هیچ وقت در جامعه از بین نمیرود.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت هر خدمت، تخصص یا مسئولیت اجتماعی برای سعادت انسان است؛ اظهار کرد: استخراج نفت، ساخت فولاد و یا هر اقدامی برای سعادت انسان است و کسی به غیر از همان افراد بخواهد این مسئولیت اجتماعی را انجام دهد، نمی تواند.

 مشاور رئیس سازمان اجتماعی کشور و ناظر عالی طرح های توانمند سازی مناطق حاشیه ای، در خصوص علت کوتاهی در زمینه مسئولیت های اجتماعی، تصریح کرد: بعد از پیوست های زیست محیطی به مسئولیت های انسان در این زمینه اشاره می شود و پس از توسعه نیز، مسئولیت های اجتماعی در میزان موفقیت صنایع ارزیابی می شوند.

 گراوندی در خصوص مهجور ماندن مسئولیت های اجتماعی صنایع، با تاکید بر اینکه این برنامه در دو مقطع آغاز شده گفت: در دوره ای مسکوت ماند و  بحث پیوست زیست محیطی  باید به قانون تبدیل شود تا شرکتها به انجام آن وظایف ملزم شوند. 

 مشاور رئیس سازمان اجتماعی کشور و ناظر عالی طرح های توانمندسازی مناطق حاشیه نشین تاثیر همایش را فرهنگ سازی در جامعه خواند و ادامه داد: امیدواریم پس از گفت و گو ها به سمت نهادینه کردن، قانونی و درونی کردن مسئولیت اجتماعی گام برداشته و متوجه ضرورت آن باشیم.

CSR باج خواهی نیست

محمد صادق کریمی کیا، مدیر امور اجتماعی استانداری خوزستان در رابطه به اینکه  مسئولیت اجتماعی چطور می‌تواند در خوزستان به کار رود، تشریح کرد:  یکی از اهداف ما گفتمان سازی است اما با توجه به اینکه سی.اس.ار در کشور ما نوپاست، کارهای پراکنده ای که در حوزه اجتماعی شرکت ها  انجام می شود شیوه مناسبی نیست و این کار باید علمی تر و بروزتر انجام شود.
کریمی کیا با اعلام اینکه در حوزه سیاست، مسئولیت اجتماعی از سال ۲۰۰۰ و قبل آن دچار تغییر بوده ایم و اکنون می دانیم CSR امر خیری نیست، اظهار کرد: هیچ بنگاه اقتصادی، و کسب و کار را نمی تواند بدون مسئولیت اجتماعی کار کند چراکه بنگاه اقتصادی هر شرکت صنعتی و کسب و کاری به عنوان یک بازیگر در محیط پیرامون خود نقش دارد و به دنبال این هستیم این نقش چه تأثیرات اجتماعی فرهنگی اقتصادی در محیط دارد.
وی درباره هدف کلی این سمینار بیان کرد: مسئولیت اجتماعی تعامل بهتر محیط پیرامون صنعت،  با آن صنعت است و استراتژی صنایع برتر در دنیای پیشرفته به دنبال این هستند فضایی ایجاد کنند تا محور توسعه محیط پیرامون خود باشند نه اینکه CSR را به عنوان باج خواهی، هزینه یا امرخیر بدانند.
کریمی کیا گفت: صنایع بزرگی که به عنوان زیربنای محیط زیست هستند باید بدانند افکار عمومی در مورد آنها چه قضاوتی دارند و یک استراتژی اساسی در حوزه کسب و کارباشند اما به دلیل اینکه ما در الگوی اول آن هستیم احساس می‌کنیم حالت خیریه و توجه به محیط اجتماعی است.
وی در رابطه به اینکه مسئولیت اجتماعی در وجه صنعت مهم است و هیچ صنعتی نمی‌تواند در خلا ایجاد شود و بی تفاوت باشد، گفت:  کدام شرکت ها می توانند ادعا کنند این تعامل با محیط اطراف ندارند، حتی نیروی شاغل در صنایع نیز از محیط اجتماعی خوزستان تاثیر می‌گیرند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری تاکید کرد: ما به دنبال ساختارشکنی هستیم تا علاوه بر ایجاد مسئولیت و انجام وظیفه شرکت ها، شهروندان نیز توقع زیادی از صنایع نداشته باشند تا حالت برد-برد ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه بیشتر مناطق حاشیه ما در مناطق صنعتی است و در حالیکه خوزستان دومین استان به لحاظ تولید ناخالص ملی است و در صد سال گذشته خوزستان توسط طرح‌های صنعتی بدون پیوست های اجتماعی و فرهنگی شخم خورده است. 
وی نشان می دهد چرا در حالیکه به لحاظ قدرت اقتصادی در رتبه دوم هستیم در اجتماعی هم دارای رتبه ایم و این انجام نشدن مسئولیت اجتماعی را نشان می دهد.
کریمی کیا کمک های پراکنده پیرامون را بدون برنامه باعث آسیب می شود، گفت: صرف اینکه کمک کنیم و برنامه کوچکی را پیش ببریم انجام مسئولیت اجتماعی نیست.
وی در رابطه با بودجه انجام مسئولیت اجتماعی در سال ۹۸ خبر از تامین داد اما تاکید کرد: مهم این است بر اساس شناخت وضعیت استان مسائل شناسایی، پروژه تعریف و پشتیبانی کنند صنایع با برنامه جلو رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.