روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با تشبیه وضعیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وضعیت «ریچارد نیکسون» تاکید کرد زمان برکناری نتانیاهو فرارسیده است.

فصل آخر زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان "زمان کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت فرا رسیده است" نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب در یک سخنرانی اعلام کرد طرح اتهام فساد، وی را مجبور به کناره‌گیری نخواهد کرد.

زمانی که فصل آخر زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو نوشته می‌شود، احتمال می‌رود قدرت وی به عنوان ریچارد نیکسون ِاسرائیل: فردی حیله‌گر به لحاظ سیاسی با نقاط ضعفی خطرناک پایان یابد.

این نقایص روز پنجشنبه پس از آن بیشتر نمایان شد که آویخای مندلبلیت Avichai Mandelblit دادستان کل اسرائیل اعلام کرد قصد دارد درباره سه اتهام ارتشاء، کلاهبردای و خیانت در امانت برای بنیامین نتانیاهو تشکیل پرونده دهد.

بنیامین نتانیاهو نیز در اظهاراتی این تحقیقات را "شکار جادوگر" خواند و مندلبلیت را به عنوان فردی "ضعیف" توصیف کرد، درست همان طور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، جف سشنز، دادستان کل پیشین این کشور را درباره تحقیقات مرتبط با روسیه فردی ضعیف دانست.

قوانین اسرائیل به نتانیاهو اجازه می‌دهد تا در جلسه استماع به اتهامات مطرح شده علیه خود اعتراض کند، فرایند قضایی که ممکن است تا یکسال نیز به طول بیانجامد. وی قصد کناره‌گیری از قدرت ندارد و امیدوار است بتواند در انتخابات نهم آوریل برای پنجمین دوره نخست‌وزیری، به پیروزی دست یابد.

شاید وی بتواند به این هدف دست یابد و شاید هم نتواند. این به آن دلیل نیست که وی لزوما فردی مجرم است یا با اتهامات زیادی روبه‌رو است. مقامات سابق اسرائیل از جمله اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز تحت بازجویی و پیگردهای قانونی قرار گرفته بودند.

اتهامات علیه نتانیاهو - که جدی‌ترین آن‌ها درباره ارائه تسهیلات مالی وی به یک شرکت بزرگ در ازای جلب حمایت رسانه‌ای است - هنوز قطعی نشده است.

درست همان طور که جرم واقعی واترگیت، سرپوش گذاشتن و سرهم‌بندی کردن ناشیانه بود، رسوایی واقعی "بی بی گیت" (رسوایی سیاسی افشاء شده در سال ۱۹۹۷ مربوط به نتانیاهو) نیز در واقع نوعی رفع و رجوع سیاسی نفرت انگیز بوده است. تا ماه گذشته این طور به نظر می‌رسید که بنیامین نتانیاهو بار دیگر در انتخابات پیروز خواهد شد، اما این رقابت انتخاباتی با تشکیل حزب آبی و سفید راست میانه به رهبری بنی گانتز، فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش و یائیر لاپید، وزیر دارایی سابق اسرائیل بسیار سخت‌تر شد. تعویق صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو تنها مخاطرات سیاسی برای وی را افزایش می‌دهد.

راه حل نتانیاهو برای با دوز و کلک به دست آوردن آراء از خیلی قبل‌تر از حالا آغاز شده است. شمار اندکی از این آراء از حزب "اوتزما یهودیت" (یا قدرت یهود) یک حزب نژادپرست برگرفته از حزب منحله کاچ متعلق به خاخام مئیر کاهان Meir Kahane به دست خواهد آمد.

آمریکا از صدور روادید برای میخائیل بن - آری Michael Ben-Ari رهبر این حزب سر باز زد چرا که واشنگتن به درستی کاچ را یک نهاد تروریستی در نظر می‌گیرد. اگر نتانیاهو بتواند به سرعت یک ائتلاف حاکم سرهم‌بندی کند؛ بن - آری می‌تواند یک دلال و واسطه قدرت در آن شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.