داریو مولینا می‌گوید کشورش برای هر حمله‌ای آمادگی دارد و علاوه بر آن ارتش به مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا کاملاً وفادار است.

 برای هر حمله‌ای آمادگی داریم؛ ارتش به مادورو وفادار است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ونزوئلا از یک ماه قبل شاهد بحرانی سیاسی در نتیجه دخالت آشکار آمریکا و کشورهای غربی شد. ماجرا از آن‌جا شروع شد که نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری توانست پیروز شود و طبق برنامه‌ریزی سوگند دور دوم خود را یاد کرد. اما خوان گوایدو، رئیس مجلس ونزوئلا و رهبر مخالفان با پشتیبانی آمریکا خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرد. پس از آن درگیری‌ها در برخی شهرهای ونزوئلا مشاهده شد و غربی‌ها با هدف سرنگونی دولت قانونی مادورو اقدام به موضع‌گیری‌های گسترده کردند. پس از آن سعی کردند نظامیان و ارتش ونزوئلا را مقابل دولت قرار دهند و در این امر ناموفق بودند چرا که فرماندهان ارشد ارتش وفاداری خود به دولت مادورو را مجدداً اعلام کردند، در این میان مقامات ارشد آمریکایی مانند مایک پنس معاون رئیس جمهور و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلاش‌های خود را متوقف نکردند و در برخی پیام‌ها علناً خواستار کودتا و سرنگونی مادورو شدند.

اما کشورهای حامی ونزوئلا مانند چین،‌ روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران کنار بسیاری کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین حمایت همه‌جانبه خود از حکومت قانونی ونزوئلا را اعلام و مداخلات آمریکا را محکوم کردند.

بر همین اساس «روبن داریو مولینا» معاون وزیر خارجه ونزوئلا ظهر یکشنبه پنجم اسفند با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات اخیر در ونزوئلا رایزنی کرد.

خبرنگار ما در فرصتی کوتاه پیش از بازگشت آقای داریو مولینا در مصاحبه‌ای نظر وی درباره تحولات اخیر در ونزوئلا را مورد بررسی قرار داد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید؛

 قبل از هر چیز حضورتان در ایران را خیرمقدم می‌گویم و ممنون از اینکه به خبرگزاری تسنیم برای مصاحبه وقت دادید. سؤال اول این است که؛ هدفتان از سفر به ایران و دیدارتان با آقای ظریف وزیر امور خارجه چه بود؟

داریو مولینا: تشکر می‌کنم از رسانه ارزشمند و گرامی شما که هدفش اطلاع‌رسانی حقیقت به مردمی است که به‌دنبال این حقیقت هستند.

جلسه‌ای که با جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتیم جلسه بسیار خوبی بود. ما در این جلسه به تبادل نظر و اطلاعات در زمینه شرایطی که در حال حاضر امپریالیسم و دوستان آنها در آمریکای لاتین و جامعه اروپایی ما را در آن شرایط قرار دادند به آن پرداختیم.

ایران کشوری است که از نظر ژئوپولیتیک جهانی و رهبری در جایگاه بسیار مهمی قرار گرفته و در طی این 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی همیشه مورد احترام بوده و از نظر سیاسی و دیپلماتیک هم همواره به دفاع از حقوق بشر در سازمان ملل پرداخته و مورد احترام بوده است.

این اقداماتی که مخالفین انجام دادند حتی حقوق بین‌الملل و قوانینی را که در منشور سازمان ملل آمده را زیرپا گذاشتند. ما در گفتگویی که با جناب آقای دکتر ظریف داشتیم در خصوص برقراری صلح هم در ایران و ونزوئلا و در تمام دنیا صحبت کردیم.

به‌طور خاص می‌توانند بگویند چه مواردی را بررسی کردند؟ آیا ونزوئلا از ایران کمکی خواسته؟ ایران و چند کشور دیگر مثل روسیه، ترکیه و چین از دولت آقای مادورو به‌صورت خاص حمایت کردند و ضد اغتشاشات و ناآرامی‌ها بیانیه صادر کردند.

داریو مولینا: بله، ونزوئلا با این کشورهای بسیار مهم مثل ایران، روسیه، ترکیه و چین همواره گسترش و پیشرفت روابط داشته و خواهد داشت و علاوه بر این کشورهایی همیشه در صف اول حمایت از ونزوئلا بودند، یک سری از کشورهای آفریقایی، آسیایی، حوزه کارائیب،  آمریکای لاتین و اقیانوسیه هم حمایت خودشان را ابراز کردند و من قبلاً هم گفتم و باز هم تأکید می‌کنم، حمایت از حقوق بین‌الملل در واقع حمایت از صلح است و حمایت از صلح هم حمایت از ونزوئلاست و اگر از حقوق بین‌الملل و صلح و ونزوئلا حمایت شود در واقع از استقلال ونزوئلا و از اینکه ونزوئلا بتواند حق تعیین سرنوشت و حاکمیت سرنوشت خودش را داشته باشد حمایت شود.

 در چند روز اخیر شاهد این بودیم آمریکا تلاش کرده کمک‌های به‌اصطلاح انسان‌دوستانه خودش را اجباراً از مرزهای ونزوئلا وارد کند که موفق نشده است. این کمک‌ها را اجباری هم خطاب و توصیف می‌کنیم و خیلی از کشورها آن را محکوم کردند و گفته‌اند اهداف شومی پشت آن هست. نظر ایشان در این مورد چیست؟ قبلاً اخباری آمده بود مبنی بر اینکه آمریکا سعی دارد از طریقی محموله نظامی وارد ونزوئلا کند، دلیل اینکه ونزوئلا با این محموله‌ها مخالفت کرد آیا همین هست؟

داریو مولینا: این‌که این‌طور القا می‌کنند که می‌خواهند کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا کنند کاملاً دروغ و اشتباه است. کمک‌های بشردوستانه در شرایطی پیشنهاد می‌شود که یک کشوری یا در حال جنگ داخلی باشد یا جنگ خارجی باشد. هر کشوری این حق را دارد قبول کند یا قبول نکند. ما در ونزوئلا به هیچ کمک بشردوستانه‌ای نیاز نداریم و ما در شرایط جنگ نیستیم که حتی بخواهیم پیشنهاد به‌اصطلاح "بشردوستانه" شود. هر کشوری حق دارد که قبول کند یا نکند، ونزوئلا هم این حق را دارد که قبول نکند.

ایالات متحده آمریکا یک سری اقدامات اجباری یکجانبه‌ای را به ونزوئلا تحمیل می‌کند تحریم‌های مالی و بانکی ونزوئلا باعث شده که 30 میلیارد دلار ونزوئلا بلوکه شود و در خرید دارو و مواد غذایی دچار مشکل شود و به‌خاطر همین آمریکا می‌خواهد نشان بدهد که ونزوئلا الآن به این کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد، در واقع این شرایط را خودشان ایجاد کردند و خودشان هم می‌خواهند بگویند که ونزوئلا به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد در صورتی که این تحریم‌ها باعث شده کشور نتواند در برنامه‌های منظم و دقیقی که برای تأمین مواد غذایی ملتش در نظر داشته و برنامه‌ریزی کرده بتواند موفق شود و خودشان این تحریم‌ها را ایجاد کردند حالا می‌خواهند بگویند کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد.

واقعاً اگر کشورهای امپریالیستی می‌خواهند به ما کمک کنند این 30 میلیارد دلاری را که بلوکه کردند، آزاد کنند، در واقع کمک نیست و حقی است که همه کشورها دارند باید با هم همکاری احترام‌آمیزی داشته باشند و در زمینه تجارت و اقتصاد و سیاست و روابط ونزوئلا دخالتی نکنند اگر واقعاً می‌خواهند کمکی کنند.

 صحبت از دخالت کردند، چند روز اخیر شاهد بودیم که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در فضای مجازی و به‌ویژه در حساب توئیتری خودش از نظامی‌ها می‌خواست که به مردم بپیوندند یعنی به آقای مادورو پشت کنند و در توئیتی صریحاً اعلام کرد که "به مردم بپیوندید"، یعنی تلویحاً می‌گوید که "کودتا کنید"، این دخالت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنند آیا ونزوئلا در مجامع بین‌المللی برای مقابله با این دخالت‌ها اقدامی کرده است؟

داریو مولینا: اول اینکه این حرف‌هایی را که آقای جان بولتون در توئیتر منتشر کرده است ما محکوم می‌کنیم چون اصلاً این آقا در مقامی نیستند که بخواهند و حق ندارند در امور داخلی کشور دیگری دخالت کنند و همین جا می‌خواهیم از مداخله در یک کشور دست بردارند و به امور داخلی کشور خودشان بپردازند.

 آقای بولتون در ادامه گفته بودند که اگر تغییر رژیم در ونزوئلا صورت بگیرد شرکت‌های نفتی آمریکایی می‌توانند به ونزوئلا بروند و همکاری کنند.

داریو مولینا: این دقیقاً همان چیزی است که آمریکای شمالی می‌خواهد یعنی یک سری شرکت‌های نفتی خودشان را به ونزوئلا بیاورند با هدف چپاول منافع طبیعی، نفتی، گازی، طلا، الماس و مواد معدنی و به آن دسترسی داشته باشند. ما خودمان مسئول اداره این منابع طبیعی هستیم و ما براساس قانون اساسی خودمان مسئول هستیم و این ثروت طبیعی و خدادادی‌مان را حفظ می‌کنیم. این شانتاژ را نمی‌پذیریم که آمریکایی‌ها نماینده‌هایی را از خودشان به ونزوئلا بفرستند تا بخواهند ثروت‌های ما را چپاول کنند. ما تحت مذاکرات بین‌المللی و قانونی حاضر به همکاری‌های برد ــ برد در سطح بین‌الملل هستیم ولی هیچ وقت زیر بار خواسته‌های اپوزیسیون که آقای جان بولتون این را می‌خواهد نمی‌رویم.

 ما شاهد تلاش‌های رسانه‌های غربی و رسانه‌های طرفدار آمریکایی‌ها در خصوص القا اختلاف بین نظامیان ارتش و دولت ونزوئلا هستیم. جان بولتون به‌طور خاص اشاره کردند که چهار تا از نظامیان از ارتش جدا شدند و بقیه هم جدا شوند و این را چطور ارزیابی می‌کنید. ارتش ونزوئلا سفت و محکم پشت آقای مادورو می‌ایستند؟

داریو مولینا: این کاملاً اشتباه است. ارتش ملی، نیروهای مسلح بولیواری ونزوئلا، نیروهای دریایی، هوایی و گارد ملی همواره وفادار و محکم تحت قانون اساسی ایستادند و از رئیس جمهور قانونی نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند و ما به جامعه بین‌الملل می‌خواهیم این پیام را انتقال بدهیم که گول تبلیغات منفی را نخورند که می‌شنوند ارتش یا نیروهای مسلح جدا می‌شوند هیچ‌گاه اینطور نیست و ارتش ونزوئلا همواره در جهت حمایت و مراقبت از ملت ونزوئلا با رئیس جمهور متحد است.

به‌عنوان آخرین سؤال؛ آیا ونزوئلا قصد دارد از کشورهای مهم دیگر حامی خودش هم اگر شرایط وخیم‌تر شود البته امیدواریم که این‌طور نشود، مثل کشور روسیه کمک بگیرد؟

داریو مولینا: ما از هر نظر برای هر حمله‌ای آمادگی داریم. ونزوئلا 20 سال است تحت مداخله‌ها و حمله‌های سیستماتیک و بسیاری از دخالت‌ها بوده و 20 سال است برای آزادی‌مان مبارزه می‌کنیم و می‌جنگیم. یک شعار  مهم داریم و آن اینکه اگر صلح می‌خواهیم باید خودمان را برای صلح آماده کنیم. هر کشوری که صلح و آرامش را دوست دارد مثل همین کشور روسیه حتماً حامی حقوق بین‌الملل هم هست. نیروهای مسلح بولیواری ونزوئلا صددرصد این آمادگی را دارند و رهبری ونزوئلا آمادگی مقابله و دفاع از خود در شرایط حمله را دارد. تاریخ آزادی‌خواهانه ونزوئلا این را نشان داده و می‌دهد که تا آخرین نفر از کشورمان دفاع خواهیم کرد.

اگر نکته‌ای به‌نظرشان می‌رسد بفرمایند خوشحال می‌شویم.

داریو مولینا: کشور ونزوئلا همواره یک کشور صلح‌دوست بوده است. دکترین نظامی ما دفاع از قلمرو کشور هست و دیپلماسی ما یک دیپلماسی صلح‌جویانه است. همچنین ما باور داریم که همه مشکلات با گفتگو حل می‌شود. به‌دنبال صلح و استقلالمان هستیم و می‌خواهیم که این صلح و استقلال ونزوئلا و حقی که ونزوئلا دارد همواره مورد حمایت قرار بگیرد که کلاً معنی آن حمایت از صلح است.

 سپاسگزار هستیم از اینکه این فرصت را در اختیار تسنیم قرار دارید. آرزوی موفقیت و پیروزی برای دولت و مردم ونزوئلا داریم.

داریو مولینا: خیلی ممنون.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.