دبیر هیئت شطرنج خراسان رضوی گفت: مسابقات جام فردوسی امسال از ۱۰ اسفندماه برگزار شده و تا ۱۷ اسفندماه ادامه دارد، این مسابقات بدون اسپانسر برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین ، شطرنج یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار خراسان رضوی بوده و ورزشکاران با توجه به تعدد برنامه‌ها به طور همیشگی در حال تمرین هستند، تاکنون اقدامات بسیاری در خراسان رضوی انجام شده و برنامه‌های مطلوبی نیز در پیش رو است.

ورزشکاران نیز فعالیت بسیاری داشته و به طور مداوم تمرینات خود را اجرا می‌کنند، مسابقات بسیاری در استان برگزار می‌شود که از آنها می‌توان به مسابقات جام فردوسی اشاره کرد، هیئت شطرنج خراسان رضوی یکی از فعال‌ترین هیئت‌های استان و حتی در کشور است.

محمدعلی طالبی؛ دبیر هیئت شطرنج خراسان رضوی در ارتباط با اقدامات هیئت شطرنج از ابتدای سال، برنامه‌های در پیش روی هیئت و همچنین وضعیت ورزشکاران شطرنج ساکن خراسان رضوی نسبت با سایر استان‌ها توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

هیئت شطرنج خراسان رضوی در چند سال اخیر برنامه‌ای خود را متراکم کرده و با در نظر گرفتن کیفیت، سعی بر برگزاری تمامی آنها داشته است، این هیئت برنامه‌های سنگینی را در پیش رو داشته و ورزشکاران نیز با مهارت و قدرت خود از این پس نیز مانند گذشته در برنامه‌های گوناگون افتخارآفرینی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مسابقات، رقابت‌های جام فردوسی بوده که از 10 اسفندماه آغاز شده و 17 اسفندماه به پایان می‌رسد، ورزشکاران بسیاری از سراسر دنیا در این مسابقات حضور دارند و به رقابت با حریفان خود می‌پردازند، در دوره پیشین این مسابقات 308 نفر شرکت کننده داشت.

در این دوره شرکت کنندگان این رقابت‌ها به 400 نفر می‌رسد، 350 نفر از تعداد مذکور ایرانی و  150 نفر از آنها خراسانی هستند، 50 نفر از خارج از کشور برای این مسابقات ثبت نام کردند، در دوره گذشته یکی از مشکلات، عدم توجه به ورزشکاران بومی بود که این اصل در این دوره رعایت شد.

مسعود مصدق‌پور از مدعیان نخست جام فردوسی است، همچنین مهرداد خداشناس نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان حرفه‌ایدر این مسابقات معرفی شد، این مسابقات با بهترین شکل ممکن پیش می‌رود و در نهایت جوایز نفیسی به برندگان این رقابت‌ها اهدا می‌شود.

یکی از موارد حائز اهمیت هیئت شطرنج خراسان رضوی، موضوع داوری است، حضور داوران خراسانی در مسابقات جام فردوسی برای وی فرصت خوبی حساب می‌شود، دو نفر از داوران در این رقابت‌ها شرکت کردند و به همین شکل می‌توانند به درجه بین‌المللی ارتقاء یابند.

شطرنج در خراسان رضوی با وجود دارا بودن مقام‌های متعدد کمتر از سایر ورزش‌ها در استان دیده می‌شود و این ورزش در مقایسه باسایر ورزش‌ها از توجه کمتری برخوردار است، در صورت حمایت از این ورزش، ورزشکاران با دلگرمی به مسابقات اعزام شده و نتایج بهتری را کسب می‌کنند.

هر هفته پنجشنبه و جمعه مسابقات شطرنج برگزار می‌شود، افراد ورزشکار در سنین مختلف دور هم گرد آمده و به رقابت می‌پردازند، همچنین مدرسه شطرنج در کنار هیئت راه اندازی شده است، این هیئت امور این چنینی را ادامه می‌دهد و برنامه‌های خود را افزایش می‌دهد.

کلاس‌های مربی‌گری و داوری برگزار شده است، همچنین کارگاه آموزشی در دو نوبت شکل گرفته و نوبت سوم آن از 24 تا 26 اسفندماه شکل می‌گیرد، همچنین جوایز معوق گذشته نیز اهدا شده و هم‌اکنون هیئت در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

با آموزش و پرورش نیز ارتباطاتی برقرار شده و اقدامات خوبی در حال انجام است، مسابقاتی نیز با همکاری شهرداری برگزار شده و نتایج خوبی به دست آمده است، ارگان‌هایمختلفی تاکنون همکاری داشتند و هیئت توسط آنها برخی از برنامه‌های خود را برگزار کرده است.

برگزاری مسابقات استانی نیز از سایر اقدامات هیئت بوده که از ابتدای فعالیت اعضای هیئت تاکنون هیچکدام از آنها لغو نشده است، مکان ورزشی در اختیار ورزشکاران قرار داشته و آنها به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در این مورد مشکلی برای ورزشکاران وجود ندارد.

اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تاکنون همکاری شایانی در ارتباط با جام فردوسی داشته و امکانات مورد نیاز فراهم است، این مسابقات با قدرت زیاد در حال برگزاری است، البته باید در نظر گرفت که تاکنون اسپانسری برای حمایت از هیئت شطرنج خراسان رضوی در این مسابقات یافت نشده است.

شهرداری وعده حمایت از هیئت شطرنج خراسان رضوی را داده اما تاکنون این امر محقق نشده است، در صورت همکاری این ارگان با هیئت، می‌توان چوایز بهتری را به ورزشکاران اهدا کرد، این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و به نحوی آبرو و شأن خراسان رضوی با اهدای جوایز حفظ می‌شود.

اعضای هیئت شطرنج خراسان رضوی بدون هیچ چشمداشتی به پا گرفتن این ورزش کمک کردند و تا حد امکان هیچ کم و کاستی را باقی نگذاشتند، این افراد برنامه‌هارا به طور جدی پیگیری کرده و برای رشد و گسترش این ورزش تاکنون تلاش بسیاری را به کار بردند.

هزینه جوایز مسابقات هنوز تأمین نشده و در صورت مساعدت یکی از ارگان‌ها نظیر شهرداری، می‌توان عملکرد بهتری در این مسابقات داشت، 50 نفر از روسیه و سایر کشورها به این مسابقات آمدند و در صورت عدم اهدای جوایز، خراسان رضوی شأن و منزلت خود را از دست می‌دهند.

هنوز بودجه‌ای برای رید جوایز در نظر گرفته نشده و خواستار کمک‌های سازمان‌های ورزشی و سایر ارگان‌ها هستیم، باید نهادهای مختلف چتر حمایتی خود را بگسترانند تا ورزشکاران با امید بیشتری به ورزش خود ادامه دهند و شطرنج در استان و کشور گسترش یابد.

استاندار نیز مسئولان ورزشیرا مورد حمایت قرار دهد و در جام فردوسی نیز آنها را یاری کند، همچنین رسانه‌ها نیز می‌وانند در این امر ما را یاری کنند و در این امر شریک باشند، امید است پایان مسابقات به نفع ورزشکاران خراسان رضوی باشد و آنها مقام‌های بسیاری در این مسابقات کسب کنند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.