۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 646881

نمایشگاه بهاره مشهد در حالی از جمعه گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی این شهر آغاز به کار کرده که چند سالی می‌شود نمایشگاهی با همین عنوان قبل از شروع سال جدید برگزار می‌گردد.

نمایشگاه بهاره؛ هیاهو برای هیچ

هرچند که گلایه‌هایی از جنس صنوف مختلف فعال در بازار شهر مشهد و خورده‌ای که به نحوه برگزاری آن گرفته می‌شود، نتوانسته مانع از برپایی آن شود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که باوجود شلوغی روز ابتدایی نمایشگاه (روز جمعه) مردم چندان رضایتی از این نمایشگاه ندارند. فصل مشترک مردم و غرفه‌داران بالا رفتن قیمت اجناس و کاهش قدرت خرید بوده که هم دست خریدار را بسته و هم اینکه میزان فروش غرفه‌داران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

فروش‌ها اکثراً در حیطه موادغذایی و مایحتاج روزمره مردم است و کیفیت پایین برخی از اجناس بخصوص در صنف پوشاک موجب شده تا مردم اقبالی نسبت به خرید از این غرفه‌ها نداشته باشند! رد پای اجناس خارجی نیز در برخی از غرفه‌ها دیده می‌شود در حالی که اجناسی از همین دست در بازار داخلی تولید می‌شود.

 رضایت‌ها و نارضایتی‌های مردمی

صاحبی یکی از مراجعان به نمایشگاه که مردی میانسال است در خصوص نمایشگاه بهاره امسال به خبرنگار ما گفت: ابتدا حسن نمایشگاه را می‌گویم که دوستان مسئول برداشت بدی از گفته‌هایم نداشته باشند آن هم اینکه من از خریدی که از غرفه‌های موادغذایی داشتم رضایت دارم، اجناسی که اینجا خریدم اختلاف قیمتی مناسبی با بیرون از نمایشگاه داشت که این برای من قابل تقدیر بود، اما از این که بگذریم مابقی نمایشگاه به هیچ عنوان چندان مورد توجه من حداقل نبود. اجناسی که در غرفه‌های فروش پوشاک به مردم عرضه می‌شود بیش از ۹۰ درصد آن‌ها قدیمی است که به وضوح حس می‌شود اجناسی به نمایشگاه آورده شده که بازاریان بیرون از نمایشگاه نتوانسته‌اند بفروشند و اینجا آورده شده تا به فروش برسد. دوستان کاش به این نکته هم توجه داشتند که خریدار ضمن اینکه قیمت برایش مهم است، کیفیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و قرار نیست هر چیزی که در بازار مانده و فروش نرفته در نمایشگاه به فروش برسد.

فرد دیگری نیز با ابراز گلایه از پایین بودن کیفیت برخی از اجناس بویژه در غرفه‌های عرضه پوشاک، به نکته‌ای در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه اشاره می‌کند. او می‌گوید: نخستین هدفی که برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در پی آن هستند این است که مردم بتوانند اجناسی را که لازم دارند با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند. ما در این نمایشگاه اجناسی که بیشتر در زمره مواد خوراکی و غذایی بودند را یافتیم که تقریباً قیمت‌هایی متعادل‌تر از بیرون داشتند مثلاً من برخی از اقلام شیرینی (شکلات) و آجیلی را که برای شب عید لازم داشتیم را از اینجا خرید کردم، اما سایر موارد بخصوص بخش پوشاک به هیچ عنوان چنگی به دل نزد و فقط وقت ما را گرفت!

وی در ادامه می‌افزاید: پیشنهاد من این است که مسئولان به جای اینکه نمایشگاه بهاره را در یک جا و در زمانی خاص برگزار کنند به تناوب نقاط مختلفی از شهر مشهد را به مردم معرفی کنند و ضمن هماهنگی با کسبه برای آن بخش از شهر فروش فوق‌العاده آخر سال در نظر بگیرند تا هم کسبه و بازاریان شهر رضایت داشته باشند و هم اینکه مردم مجبور نباشند از همه جای شهر در یک مکان جمع شوند برای دیدن اجناسی که معلوم می‌شود برخی از آن‌ها زمان فروشش گذشته و از مد افتاده‌اند.

 گلایه غرفه‌داران از زد و بندها

اما شرایط برگزاری نه تنها برای مراجعان بلکه برای غرفه‌داران نیز چندان قابل قبول نیست و آن‌ها نیز گلایه‌هایی در این زمینه دارند.

یکی از صاحبان غرفه در سالن عرضه محصولات شیرینی و شکلات ضمن اشاره به افزایش اجاره غرفه‌ها نسبت به سال گذشته، می‌گوید: روز دوم ثبت نام از درخواست کنندگان برای شرکت در نمایشگاه من نیز ثبت‌نام کردم و پولم را هم کامل پرداخت نمودم با اینکه من درخواست داشتن غرفه در نبش لاین را داشتم، اما این کار برایم میسر نشد و کسانی که من خودم به آن‌ها زمان برگزاری نمایشگاه را اطلاع دادم بعد از من آمدند و رفتند با زد و بند غرفه‌هایی که می‌خواستند را گرفتند! این اصلاً عادلانه نیست من که جزو نخستین نفرات بودم باید این غرفه را به من بدهند و آن‌هایی که بعد از من آمدند هر جایی که بخواهند بگیرند.

غرفه دار دیگری که در بخش پوشاک فعالیت دارد در پاسخ به این پرسش که چرا اجناسی که در بازار وجود دارد در نمایشگاه یا نیست یا خیلی اندک وجود دارد، می‌گوید: بازار محل عرضه محصولات دست اول و به روز است و مغازه دار مجبور است برای اینکه مشتری هایش را از دست ندهد اجناس به روز برای مغازه‌اش تهیه کند، اما اینجا چون همه جور خریدار با هر سطحی از درآمد مراجعه می‌کند امکان فروش اجناسی با کیفیت پایین‌تر نیز وجود دارد ضمن اینکه نباید فراموش کرد تمامی اجناسی که به نمایشگاه آورده می‌شود با نظارت مسئولان برگزاری نمایشگاه بوده و قیمت‌هایی هم که دارد قیمتی است که مورد تأیید واقع شده است حالا خریدار مختار است که این اجناس را بخرد یا نه.

 صاحب غرفه‌ای در بخش کیف و کفش با اشاره به کاهش حضور غرفه داران این صنف در نمایشگاه بهاره، عنوان می‌کند: سال گذشته گفته می‌شد بیش از ۱۵۰ غرفه کیف و کفش در نمایشگاه حضور داشتند، اما امسال کمتر از یک سوم آن‌ها در نمایشگاه هستند این یعنی خیلی از تولیدکنندگان از کار تولید خارج شده‌اند این بماند که اگر توجه کرده باشید بدترین مکان ممکن را امسال به بخش کیف و کفش اختصاص داده‌اند، چگونه می‌شود با این شرایط کاسبی کرد؟

ناصری ادامه می‌دهد: سال گذشته من روز جمعه بیشتر از ۴ میلیون فروش داشتم، اما الان شاید فروشم به زور به یک میلیون برسد. نکته بعدی که آقایان قرار بود هشتم تا نهم غرفه را تحویل بدهند که این اتفاق نیفتاد و روز آخر تحویل شد که کار ما را خیلی عقب انداخت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.