یک حقوقدان آمریکایی تأکید کرد دولت ونزوئلا نه‌تنها به‌لحاظ قانونی می‌تواند از ورود کمک‌های آمریکا به خاک خود جلوگیری کند، بلکه حتی باید جلوگیری از ورود این کمک‌های مشکوک را وظیفه خود بداند.

حقوقدان آمریکایی: جلوگیری از ورود کمک‌های آمریکا حق قانونی دولت ونزوئلاست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «دانیل کوالیک» استاد حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه پیتزبورگ آمریکا و نویسنده کتاب «توطئه برای حمله به ایران» کمک‌های به‌ظاهر بشردوستانه ارسالی از سوی آمریکا و سایر کشورهای مخالف دولت قانونی ونزوئلا را یک اسب تروآی واقعی برای نفوذ به این کشور خواند و تأکید کرد اقدام دولت مادورو در جلوگیری از ورود این کمک‌ها به خاک ونزوئلا نه‌تنها یک حق قانونی بلکه یک وظیفه است.

این حقوقدان آمریکا با تأکید بر اینکه حمایت آمریکا از مردم ونزوئلا صرفاً بهانه‌ای برای توجیه دخالت نظامی احتمالی در این کشور است به تسنیم گفت: «وقتی آنچه را در حال حاضر بین آمریکا و ونزوئلا می‌گذرد ارزیابی می‌کنیم، نباید ماجرای خلیج تانکین، سلاح‌های کشتار جمعی خیالی عراق، ادعاهای دروغین غربی‌ها مبنی بر اینکه قذافی سربازانش را به تجاوز جنسی به مخالفنش ترغیب می‌کند و سایر بهانه‌های آمریکا و متحدانش را از یاد ببریم. ما بارها و بارها دیده‌ایم که آمریکا چگونه از این بهانه‌ها برای توجیه جنگ استفاده می‌کند. ما باید این بهانه‌ها را تشخیص دهیم تا از وقوع جنگ بعدی جلوگیری کنیم».

دانیل کوالیک در ادامه این مصاحبه، به سؤالات خبرنگار ما این‌گونه پاسخ گفت:

 در پی بروز درگیری بین مخالفان دولت مادورو و نیروهای امنیتی ونزوئلا، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برای حمایت از معترضان ونزوئلایی وارد عمل خواهد شد. شما تحولات اخیر ونزوئلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوالیک: تاکنون نیروهای مسلح ونزوئلا توانسته است با تکیه بر حمایت بخش وسیعی از جمعیت ونزوئلا همچنان متحد بماند و تلاش‌های گروه‌هایی را که به‌دنبال بی‌ثبات کردن ونزوئلا هستند خنثی کند. اگرچه در مرزهای ونزوئلا شاهد بروز خشونت‌ هستیم ــ و این خشونت ناشی از برنامه‌های آمریکا برای فراهم ساختن بهانه حمله به ونزوئلا است ــ اما نیروهای مسلح ونزوئلا نظم خود را حفظ کرده‌اند و اجازه نداده‌اند هیچ‌گونه تجاوزی به مرزهای این کشور انجام شود. به‌طور خلاصه باید گفت کودتای تحت حمایت آمریکا فعلاً شکست خورده است. در حال حاضر هم کلمبیا و هم برزیل مخالف استفاده از خشونت برای تحقق اهداف آمریکا در منطقه هستند. این‌ها همه تحولات مثبتی محسوب می‌شوند اما مسلماً آمریکا هنوز قید براندازی حکومت ونزوئلا را نزده است.

روسیه هشدار داده است که آمریکا به‌بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا مشغول طرح‌ریزی برای مسلح‌سازی مخالفان مادورو است و در عین حال نیروهای خود را نیز به‌سمت مرزهای ونزوئلا حرکت داده است تا برای حمله احتمالی به این کشور آماده باشند. نظر شما در این خصوص چیست؟

کوالیک: صلیب سرخ جهانی هم موافق این است که اقدامات آمریکا در مرزهای ونزوئلا را نمی‌توان بشردوستانه قلمداد کرد. این اقدامات در واقع تلاش آشکاری برای دامن زدن به خشونت در ونزوئلا به‌منظور فراهم‌سازی بهانه حمله به این کشور هستند. کمک‌های آمریکا واقعاً مانند اسب تروآ [برای نفوذ] است و ونزوئلا کاملاً حق دارد و در واقع وظیفه دارد از ورود این کمک‌ها به خاک خود جلوگیری کند.

چین نیز اعلام کرده است کمک‌های آمریکا به ونزوئلا نباید به‌زور وارد خاک این کشور شود زیرا این کار بروز خشونت در ونزوئلا را به‌دنبال خواهد داشت. شما چه برداشتی در این زمینه دارید؟ آیا آمریکا سرانجام اقدام به مداخله نظامی در ونزوئلا خواهد کرد؟

کوالیک: قطعاً من هم با مقامات چین موافقم که این کمک‌ها نباید به ونزوئلا تحمیل شود. اگر آمریکا واقعاً به‌فکر مردم ونزوئلا بود، به‌جای ارسال این کمک‌های ناچیز به تحریم‌های مرگبار خود علیه ونزوئلا پایان می‌داد. با وجود اینکه متحدان آمریکا در منطقه از جمله برزیل و کلمبیا نگران اقدام نظامی آمریکا علیه ونزوئلا هستند، به‌نظر می‌رسد آمریکا خود را برای دخالت نظامی در ونزوئلا آماده می‌کند. حمله به ونزوئلا اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی است و حتی برای منافع خود آمریکا نیز خطرناک خواهد بود، اما متأسفانه در حال حاضر هدایت آمریکا را شخصیت‌های جامعه‌ستیزی مانند دونالد ترامپ، جان بولتون و الیوت آبرامز به‌دست گرفته‌اند. در چنین شرایطی حتی باورنکردنی‌ترین اتفاقات هم کاملاً امکان‌پذیر هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.