رای‌الیوم در گزارشی اظهارات یک پژوهشگر نظامی صهیونیست درباره توان بسیار پایین رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های محور مقاومت را بررسی کرد.

رژیم صهیونیستی و کابوس موشک‌های محور مقاومت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: ژنرال ذخیره «عاموس گلبوع» پژوهشگر اسرائیلی در امور امنیتی و نظامی اعلام کرد سیاست حاکم بر نهادهای امنیتی و مراکز پژوهشی مختلف در اسرائیل و حتی رسانه‌های آن، این است که نوار غزه بیشترین قابلیت انفجار و شعله‌ور شدن را دارد، اما در عمل منطقه‌ی خطرناکتر شمال است در جایی که صدها هزار موشک و راکت تهدید خطرناکی برای اسرائیل به شمار می‌رود.

گلبوع افزود: از چند سال قبل تاکنون عموم مردم این نظریه را پذیرفتند که اسرائیل قادر است با همه موشک‌ها و راکت‌ها مقابله کند. آیا واقعا اینگونه است؟ آیا مردم می‌توانند به نیروی هوایی و سامانه‌های مختلف ما اعتماد کنند؟

وی در مقاله‌ای به مهندس دان راگل اشاره کرد که ده‌ها سال در شرکت «رافائل» فعالیت کرده است. دان راگل می‌گوید دو دسته توجیه وجود دارد که ثابت می‌کند اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی از شمال آمادگی ندارد و جایز نیست فقط به نیروی هوایی و سامانه‌های دفاعی چند لایه برای مقابله با موشک‌ها تکیه کرد.

راگل می‌افزاید: دسته نخست توجیه‌ها، براساس واقعیت‌هایی است که نهاد امنیتی مطرح کرده است و بطور خلاصه می‌توان گفت اسرائیل به اندازه کافی موشک در اختیار ندارد که با مقادیر زیادی از موشک‌ها مقابله کند. به عنوان مثال «دشمن» هر روز بیش از دو هزار موشک و راکت با بُردهای مختلف پرتاب خواهد کرد که تعداد زیادی از آن‌ها به مناطق خالی (از سکنه و تاسیسات) اصابت خواهد کرد، اما باید چند صد فروند از این موشک‌ها را رهگیری (و منهدم) کنیم. رهگیری به این معناست که (به ازای هر موشکی که شلیک می‌شود) باید از سکوهای مختلفی که داریم، دو موشک پرتاب کنیم.

دسته دوم به موضوع مالی مربوط می‌شود که لرزه به تن انسان می‌افتد. براساس برآوردها، اگر در یک روز هزار و چهارصد موشک برای رهگیری پرتاب شود هزینه‌اش یک میلیارد و سیصد میلیون دلار خواهد بود. به عبارت دیگر ده روز جنگ برای اسرائیل تقریبا پانزده میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. بنابراین اگر جنگ بیست یا سی روز به طول انجام چه اتفاقی خواهد افتاد.

در همین زمینه پایگاه عبری والا (WALLA) به نقل از منابع بلندپایه در تل آویو اعلام کرد فرماندهی جبهه داخلی ارتش دشمن وضع داخلی را در صورتیکه موشک‌ها و خمپاره‌ها از نوار غزه پرتاب شود، ارزیابی کرده است.

این پایگاه اینترنتی افزود در پی شدت گرفتن تهدیدها، جبهه داخلی تصمیم گرفت توصیه‌هایی را منتشر کند با این مضمون که خانه‌های جدیدی که اکنون در شهرک‌های صهیونیست‌نشین «اطراف غزه» ساخته می‌شود نیاز به اتاق‌های امن با دیوارهای چهل سانتیمتری دارد در حالیکه طبق معمول این دیوارها با ضخامت بیست و پنج سانتیمتری ساخته می‌شود.

این پایگاه اینترنتی به نقل از منابع یاد شده افزود این دستورالعمل‌ها بطور کیفی استحکام اتاق‌های امن را افزایش داد.

این پایگاه اینترنتی عبری با تروریستی نامیدن گروه‌های فلسطینی در نوار غزه نوشت این گروه‌ها تلاش می‌کنند ذخایر موشک‌ها و خمپاره‌های خود را از راه قاچاق از دریا و تونل‌های زیر محور فیلادلفیا در مرزهای مصر بهبود بخشند. آن‌ها همچنین به این منظور با نظارت مهندسان جنبش «حماس» صنایع نظامی خود را نوسازی می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است یک منبع نظامی اسرائیلی سه‌شنبه گذشته گفت جنبش حماس صدها موشک دوربُرد در اختیار دارد که می‌تواند شهرهای اسرائیلی را هدف قرار دهد و در قدرت بازدارندگی اسرائیل خلل ایجاد کند. وی تاکید کرد این موشک‌ها از شهر حیفا در شمال اسرائیل نیز فراتر می‌رود.

پایگاه اینترنتی خبری عبری مفزاک لایف به نقل از همین منبع اعلام کرد جنبش حماس بطور گسترده‌ای توان نظامی‌اش را ترمیم می‌کند و به توسعه ظرفیت‌های نظامی‌اش از جمله ساخت موشک‌ها، خمپاره و سلاح ادامه می‌دهد.

این پایگاه اینترنتی افزود برآوردهای نظامی ویژه ارتش تاکید می‌کند جنبش حماس در این اواخر بیش از پانزده هزار موشک از جمله راکت‌های دوربُرد و دارای قدرت انفجاری به دست آورده است که تا حیفا و تل آویو بُرد دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.