خوزستان- علیرضا جمشیدیان آتش سوزی های شهرستان جنگلی اندیمشک را عمدی خواند و گفت: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی، اقدامات قضایی و انجام تمهیدات آتش سوزی ها در آنجا ادامه دارد...

جنگل‌های اندیمشک را به عمد آتش می‌زنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست مطبوعاتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان که صبح امروز ۱۲ اسفند انجام شد، علیرضا جمشیدیان، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان  با اشاره به آمار آتش سوزی جنگلها در سال ۹۶ اظهار کرد: به میزان ۱۶۳ فقره آتش سوزی اتفاق افتاده که از این آتش ۳ هزار و ۲۶۳ هکتار وسعت عرصه آتش‌سوزی است، البته این بدان معنا نیست که تمام این جنگل ها می سوزد فقط ممکن است بر پوشش کف آسیب برساند.

جمشیدیان آتش سوزی های شهرستان جنگلی اندیمشک را عمدی خواند و گفت: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی، اقدامات قضایی و تمام تمهیدات و کم شدن محدوده آتش سوزی اما آتش سوزی ها در آنجا ادامه دارد و به جز این شهرستان باقی آتش‌سوزی‌ها سهوی بوده است.

۸۶ درصد کاهش سطح آتش‌سوزی

وی این میزان را  در سال ۹۷،  میزان آتش سوزی ها را ۸۶ فقره اعلام کرد و خاطر نشان کرد: وسعت آنها چهارصد و ۸۶هکتار بود که ۸۶ درصد کاهش سطح آتش‌سوزی را داشتیم، که یکی از دلایل آن ۳ ساله شدن قرارداد  اطفاء حریق ها است، از طرفی اقدام آموزش و ترویج یگان در بحث مشارکت جوامع محلی در اطلاع‌رسانی و اطفاء حریق بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی آتش سوزی های اتفاق افتاده را از چند منظر قابل تحقیق خوانده و با بیان این که برخی از آتش سوزی ها به واسطه اختلافات بین اهالی صورت می گیرد، تصریح کرد: امسال با توجه به بارندگی و پوشش خوب گیاهی باید آماده آتش سوزی بیشتری باشیم بنابراین دستگاه ها موظف شده اند ابزار و ماشین آلات ارایه دهند و از سازمانهای مردم نهاد نیز برای مشارکت درخواست داشته ایم چراکه به غیر از این راهی برای اطفاحریق جنگلها وجود ندارد.

۶۱۰ هزار اصله نهال در اختیار شهرستان ها قرار گرفت

وی درباره کاشت نهال ها نیز با  تاکید بر اینکه میزان مورد نیاز نهالها اعلام شده گفت: بر این اساس میزان نیاز نهال ۶۱۰ هزار اصله نهال در اختیار شهرستان ها قرار گرفت، مطابق با بند ماده ۲۷ قانون هوای پاک دستگاه‌های اجراییی که باید بحث توسعه هوای پاک را انجام دهند مشخص شده و منابع طبیعی نیزموظف است نهالها را تهیه و دبیری این مسئله را بر عهده گیرد، ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم.

جمشیدیان رسالت کلی سازمان منابع طبیعی را حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی اعلام کرده و توضیح داد: آبخیزداری نیز مجموع عملیات بیولوژیک، بیومکانیک برای حفاظت از خاک، جلوگیری از فرسایش و حفاظت از آب های زیرزمینی که در نهایت منجر به کنترل سیل می شود همه از جمله وظایف سازمان هستند.

وی گفت: بیابان زدایی یکی دیگر از وظایف سازمان است که منجر به تثبیت شن های روان و کنترل کانون های گرد و غبار می شود، و ادامه داد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی بیابانی یا تپه های شنی در خوزستان داریم که در ۱۱ شهرستان واقع اند.

اثبات بی زیان بودن مالچ پاشی

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه با توجه به بافت خاک برخی خاک ها شور و غلیایی هستند که نمی توان عملیات کاشت نهال را در آن انجام داد، با اشاره به حضور این اداره کل در ۸۰ درصد عرصه استان اظهار کرد: کلیه مسئولان و دستگاه ها تلاش کردند تا اعتباراتی را برای ساماندهی بحث ریزگرد تخصیص دهند و از این سال اقدامات خوبی را برای کنترل کانون های گرد و غبار انجام دادیم.

جمشیدیان با اطلاع به اینکه بزرگترین کانون فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز با ۱۱۲ هزار هکتار است، گفت: عرصه گرد و غبار با مساحت ۳۵۰ هزار هکتار در هفت کانون فوق بحرانی شناسایی شده که از نقطه صفر مرزی چذابه شروع و تا هندیجان ادامه دارد و در سال ۹۵ و ۹۶ عمده کارها را برای همین منطقه انجام داده ایم.

وی با اشاره به تداوم عملیات بیولوژیک و جنگل کاری در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بیان کرد: در برخی نقاط تپه های ماسه ای و شن های روان عملیات مالچ پاشی انجام می شود؛ برخی از عملیات های اجرایی که برای کانون های ریزگرد پیش بینی شده مالچ پاشی است که در نقطه صفر مرزی در شهرهای دشت آزادگان، شوش و اهواز در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تأکید بر اینکه برای کنترل کانون های خارجی به توافقات بین المللی نیاز داریم، عنوان کرد: به خاطر بارندگی های خوب امسال تمام محدوده های بحرانی و فوق بحرانی مرطوب و گرد و غباری از آنها بلند نشده، بنابراین برای مهار ریزگردها در خصوص تخصیص آب و مدیریت منابع آب هم باید کار کرد.

کمبود نیرو برای محیط بانی

وی در خصوص یگان حفاظت و کمبود نیرو برای محیط بانی، بیان کرد: برای هر پنج هزار هکتار جنگل به یک جنگل بان و برای هر ۱۰ هزار هکتار مرتع به یک قرقبان نیاز است، یعنی با این وجود برای خوزستان به ۴۵۰ نیرو نیاز داریم که فعلا فقط ۴۵ نفر هستند.

جمشیدیان در خصوص مالچ پاشی با اشاره به اینکه همه کارها را بر اساس تحقیقات انجام شده مراکز تحقیقاتی انجام می دهیم، گفت: مالچ پاشی یکی از راهکارهای مؤثر است و هیچ مرکز تحقیقاتی در کشور آن را رد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات مالچ که در سازمان حفاظت از محیط زیست مستقر است و خودشان مزایا و یا مضرات آن را تصویب می کنند، افزود: ساکنان عرصه های محدوده شن های روان باید مورد سؤال واقع شوند تا محاسن مالچ پاشی قابل لمس باشد، مثلا در روستای الباجی داخل سه یا چهار دهه اخیر روستا سه یا چهار بار قبل از مالچ پاشی جابجا شده است.

جمشیدیان با عنوان این که در مناطق حفاظت شده محیط زیست تحت هیچ شرایطی مالچ پاشی انجام ندادیم؛ اذعان کرد: اگر محدوده شن های روان با کمتر از ۱۰ درصد پوشش گیاهی باشد مالچ پاشی انجام می دهیم ولی برای محدوده های با بالای ۱۰ درصد پوشش گیاهی این کار را انجام نمی دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی خبر از تحویل مناطق حفاظت در چند شهرستان مثل دزفول، دشت آزادگان و شوش داد و اظهار کرد: طرح جامعی را در خصوص احیای جنگل های زاگرس و جلوگیری از زوال آنها تهیه و برآورد اولیه هزینه هم انجام شده است؛ سیاست گذاری سازمان به این سمت می رود که زاگرس را از آفات، بیماری و خشکیدگی حفاظت کند، قول تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی را داده اند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آسیبهای مالچ پاشی تاکید کرد: اگر مالچ آسیبی داشت اصلاً درخت رشد نمی‌کرد و اضافه کرد: تابه‌حال ۱۲۷ هکتار مالچ پاشی در خوزستان انجام و امسال هم ۱۱ هزار هکتار مالچ پاشی توأم با نهال‌کاری در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مالچ پاشی روی تپه‌هایی که دیگر راهی برای تثبیت فوری آن‌ها نیست انجام می‌شود، می‌گوید: با مالچ می‌توانیم روستا، جاده، باغ، مزرعه و منابع آب را حفظ کنیم و چون بارندگی هم طی این روزها مناسب بوده ما هم بعد از اولین بارندگی مالچ پاشی را شروع و حدود ۲۰ روز بعد هم نهال‌کاری را انجام می‌دهیم چراکه بعد از اولین بارندگی رطوبت خوبی ایجاد می‌شود.

همکاری سازمانها در آبرسانی برای نهال کاری

عبدالرضا دانایی، معاون منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه مالچ پاشی توأم با نهال‌کاری است، اضافه می‌کند: با اجرای پروژه مالچ پاشی بخش زیادی از کانون‌های فرسایش بادی (بیشتر در نقاط مسکونی، جاده‌ها، باغات و زمین‌های زراعی) که تحت ماسه‌های روان هستند را تثبیت کردیم.

دانایی با اشاره به اینکه در بحث ریزگردها تعهد نجام کار برای امسال پیش‌بینی شده بود که بخشی در کانون چهارم بخشی در سایر کانون هاست؛ تصریح کرد: در این زمینه همکاری های لازم در بحث آبرسانی توسط سازمان آب و برق، شرکت نفت کانال کوت امیر، پرورش ماهی آزادگان انجام شده و ما انتظار داریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

تشریح برنامه های هفته منابع طبیعی

لازم به ذکر است جمشیدیان درتشریح برنامه های هفته منابع طبیعی که هر ساله از ۱۵ اسفند تا ۲۱ همین اسفند اجرا می شود، عنوان کرد: اولین روز هفته به نام ملی درختکاری (در این روز یگان حفاظت مانوری در جنگل دست کاشت غیزانیه اجرا می کند که عملیات نمادین اطفای حریق است، همچنین کارگاه آموزشی برای قانون منابع طبیعی برای قضات برگزار می شود)، روز دوم به نام منابع طبیعی، مردم، احیا و توسعه جنگل ها و مراتع (کشت نهال در منطقه ریزگردها مختص خانواده منابع طبیعی و اصحاب رسانه)، روز سوم نیز به نام منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات (مانور کاروان سبز، توزیع نهال رایگان در مصلای نماز جمعه و دیدار با نماینده ولی فقیه خوزستان و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه است) نامگذاری شده است.

وی برنامه روز چهارم را به نام منابع طبیعی، مردم، حفاظت و حمایت خواند و ادامه داد: در این روز (برگزاری جشن درختکاری در منطقه مشخص شده ریزگرد جنوب شرق اهواز با حضور کلیه مسئولان استانی، سازمان های مردم نهاد و عموم مردم و اجرای مراسم نمادین درختکاری) انجام و همچنین روز پنجم به نام منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی (در شهرستان اندیمشک یکی از پروژه های آبخیزداری را اجرا می کنیم؛ حوزه آبخیز قلاسوره که این بند امسال اجرا شده) نامگذاری شده است ...

جمشیدیان از روز ششم به نام منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت نام برد و اضافه کرد: (غرس نهال به صورت نمادین در پادگان، سپاه و ارتش با حضور همیاران طبیعت) در این روز صورت گرفته و همچنین روز آخر نیز به نام منابع طبیعی، مردم، مجامع علمی و دانشگاهی نامگذاری شده که برای این روز هم برگزاری یک سمینار علمی درنظر گرفته شده و از جامعه هدف برای ارائه مقالات علمی در حوزه منابع طبیعی آبخیزداری دعوت شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.