دومین محفل شعر طنز «نارنجک» با حضور استاد پرویز روحبخش و جمعی از طنزپردازان خراسانی و اجرای مصطفی صاحبی در حوزه هنری استان برگزار شد.

دومین محفل طنز «نارنجک» با حال و هوای بهاری

به گزارش قدس آنلاین مضمون اشعار این نشست باتوجه به سالگرد کودتای رضاخان در اسفند ماه ۱۲۹۹ اکثرا مقابله با تطهیر پهلوی به بیانی طنزآمیز و گزنده و بعضا با لهجه شیرین مشهدی بود.همچنین بنا به نزدیک شدن به روزهای آخر سال برخی آثار حال و هوای نوروزی و بهاری داشت.
در این برنامه، استاد پرویز روحبخش از پیشکسوتان و افتخارات طنز خراسان درباره فعالیت‌هایش در این عرصه و به ویژه طنز مطبوعاتی، گفت: اولین کتابی که نوشتم «نوشخند» نام داشت که سال ۱۳۷۱ توسط انتشارات کتابستان منتشر شد. پس از آن مجموعه مثنوی‌ها و غزلواره‌های طنز من در کتاب «شطحیات کارمند الشعرا و غزلواره‌های مهتاب الادبا» در سال ۱۳۷۶ توسط نشر سیاوش به چاپ رسید.
وی افزود: کتاب «ماهواره طنز» اثر دیگری است که شامل مجموعه آثاری می شود که از بنده در نشریه «گل آقا» و روزنامه «خراسان» منتشر شده است.  این اثر قالب‌های کلاسیک و نو را دربرمی‌گیرد ومجموعه ای از شعر نوی گل آقایی است که در آن بیشتر روی تصویرها و سوررئالیسم در شعر طنز تمرکز داشتم.
استاد روحبخش با اشاره به روزهای پایانی سال و فرارسیدن بهار طبیعت و عید نوروز ادامه داد: در سالهای اواخر جنگ تحمیلی، با ماهنامه «گل آقا» که به تازگی آغاز به کار کرده بود،همکاری داشتم و مسئولیت صفحه «جُنگ اجتماعی» روزنامه خراسان را برعهده داشتم که یکی از قطعات بهاری که در آن سالها در گل آقا به چاپ رسید این چنین بود:
«یاران دوباره فصل دل‌انگیز آمده
باد بهار، خرم و گلریز آمده
همراه چند نامه تبریک عید
آه، این برگه عوارض من نیز آمده»
استاد روحبخش که در ستون طنز مشهدی نشریه گل آقا با امضای “مهتاب الادبا” فعالیت داشت برای حسن ختام این بخش شعر زیر را که در گل آقا نیز منتشر شده بود به لهجه شیرین مشهدی برای حضار خواند:

«کلاغ شعر"مهتاب" از رو زمین پا مِره

بستنی شعرمو بدو دره وا مِره

آق رمضون بزاز واستِدَه توخیابون

تو تاکسی حقوقم یکی دگه جا مره

کِلپسه گرونی دندونامه شمرده

کِوَزن سفته وچک تو مغزمو را مره

سولاخ سوزن قرض گنده گنده رِفته

نخ حقوق ما توش با قرقره جا مره

رو پوشت مو کی چینده سه چارتا کیسه‌گونی

سنگینه ای کیسه‌ها پوشت مو دولا مره

ای آقای تورم با شکم لُهُرتیش

حق موره نشسته دوبوچی بالامره

آخ دگه بسه ول کن یک کم بگوبخندم

شُل شده پیچ اشکُم، دس بزنی وا مره»

در ادامه، آقایان راد، قاسم رفیعا، محمدحسین رحیمی، صالح دلیلی، عارفی، فرامرز اکبری، ناصر جوادی، مجتبی فدایی، مصطفی صاحبی، یاور مهربان و سید امین موسوی و خانم‌ها راضیه رجایی، منیژه رضوان، جمیله کراماتی، عالیه رجبی و مهدوی از دیگر شاعرانی بودند که در این محفل طنز به شعرخوانی درباره موضوعات مختلفی نظیر رژیم پهلوی و رضا خان، مسائل اجتماعی و اقتصادی امروز جامعه، روز زن، چهارشنبه سوری و عید نوروز پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.