معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در صدد هستیم اقامتگاه‌های بوم گردی را با توجه به کیفیت افزایش دهیم ، خصوصا برای گردشگران خارجی که تمایل به مکان‌های سنتی دارند و اخیرا جذب خراسان رضوی شده اند.

ماندگاری زائران ایرانی مشهد فقط سه روز است/ علاوه بر فرهنگ زیارت روی بوم گردی هم کارمیکنیم/ زائران خارجی توجه ویژه ای به بوم گردی خراسان رضوی دارند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: خراسان رضوی سالانه میزبان حجم انبوهی از زائران ایرانی و خارجی است .آمار میراث فرهنگی نشان از رشد هر ساله گردشگران دارد ولی اینکه مشهد و خراسان رضوی تا چه میزان می‌توانند در ماندگاری این زائران موثر باشند بحثی است که در گفت‌وگوی قدس آنلاین با یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی خراسان رضوی بررسی شده است .

قدس آنلاین: چه تعداد زائر امسال وارد مشهد شده‌اند. با ذکر داخل و خارجی... اینکه هرکدام چند روز ماندگاری داشته‌اند. ایرانیها میانگین چند روز خارجیها میانگین چند روز را داشته اند؟

بیدخوری: هر چند آمار ما فقط مربوط به مبادی ورودی استان است ولی بنا بر تجارب ما و بررسی‌های انجام شده در سال گذشته بیش از ۳۱میلیون و ۵۰۰هزار نفر زائر ایرانی وارد خراسان رضوی شدند که ازاین تعداد ۵میلیون گردشگر خارجی بوده‌اند و حدود ۳میلیون نفر آن‌ها برای زیارت به مشهد آمده‌اند . از این تعدادگردشگر خارجی  ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر عراقی هستند که به مشهد سفرکرده اند و استان خراسان رضوی از این نظر مقام اول در کشور را دارد.

اما در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که تعداد روزهایی که زائران ایرانی در مشهد حضور دارند سه روز و این رقم برای گردشگران خارجی‌ پنج الی شش روز است.

قدس آنلاین: این ماندگاری طی سالهای گذشته ، حداقل دو دهه گذشته چه مقدار تغییر داشته و  چند روز کاهش داشته است؟

بیدخوری: در سالهای نه چندان دور افرادی که به مشهد می‌آمدند به خاطر مشکلات رفت و آمدی مجبور بودند حداقل ده روز درمشهد اقامت کنند،  اما الان با توجه به سهل شدن رفت و آمد و سرعتی که وسایل نقلیه در جابه جایی زائران و مسافران دارند ، ماندگاری در حوزه گردشگری خیلی موثر است .خوشبختانه در این دو سه سال اخیر کارهای خیلی خوبی برای افزایش ماندگاری زائران در استان خراسان رضوی انجام شده است مثل یکسری رویدادها، نمایشگاه‌ها و برنامه هایی که در مشهد اتفاق افتاده است وکمک کرده که مردم علاوه بر بحث زیارت بخشی از زمانشان را به این رویدادها اختصاص دهند.

قدس آنلاین: در این خصوص در حوزه شهرستان‌ها چه کارهایی انجام داده اید؟

بیدخوری: الان درسطح استان ۴۵اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز داریم که دفاتر خدمات سفر آمده‌اند و در قالب تورهایی به مقاصد رادکان، گناباد، کلات، سبزوار و... از زائران و مجاوران برای بازدید ثبت نام می‌کنند و این‌ها باعث شده که افراد علاوه بر بحث زیارت وارد مباحث بوم گردی هم بشوند. البته نا گفته نماند که امسال به صورت کاملا ویژه به بحث نوروز گاه‌ در ایام نوروز خواهیم پرداخت که در اکثر شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد و برنامه هایی نظیر موسیقی سنتی و هنرهایی آیینی برای بهبود نشاط اجتماعی  خواهیم داشت.

قدس آنلاین: چه مسایلی در ماندگاری زائر تاثیر دارد ؟ آیا فقط مسایل اقتصادی است یا شاخصهای دیگری هم تاثیر دارند؟

بیدخوری: مسائل اقتصادی بی تاثیر نیست ولی به هر شکل زمینه‌های دیگری هم مثل رویدادهای فرهنگی و اماکن تفریحی و...را باید برای حضور بیشتر گردشگران خارجی ایجاد کنیم تا به این ماندگاری کمک بیشتری بشود.

قدس آنلاین: آیا فقط سازمان گردشگری باید برای افزایش ماندگاری کار کند یا سایر سازمانها هم دخیلند؟

بیدخوری:قطعا سازمان گردشگری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. گردشگری یک امر بین بخشی است و اگر سازمان میراث فرهنگی آمده و به عنوان متولی این کار را انجام می‌دهد به این معنی نیست که خودمان بخواهیم به تنهایی این کار را انجام بدهیم .ما در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر که استاندار در صدر این ستاد است در کنار تمام دستگاه‌های اجرایی استان پای کار هستیم.

قدس آنلاین: چه کسانی از افزایش ماندگاری زائر سود میبرند؟

بیدخوری: سازمان‌های دولتی تا حدی منافع مالی برایشان متصور است. میراث فرهنگی در این میان سود چندانی نمی‌برد حتی ورودی هایی که برای موزه‌ها پرداخت می‌شود به خرانه دولت وارد می‌شود و در واقع بخشی از درآمد دولت به حساب می‌آید.

قدس آنلاین: چه طرحهایی برای افزایش ماندگاری زائر دارید و به نظر شما چند روز ماندگاری زائر نرمال است؟

بیدخوری: مقدار سه روزی که اعلام کردم برای ماندگاری زائران مقدار کمی نیست ودرواقع یکی از وظایف ما این است که همین مقدار را حفظ کنیم. ما باید به سمت فضاهایی برویم که حضور گردشگر را زیاد کند که این فضاها در اطراف مشهد مانند طرقبه و شاندیز در حال توسعه است. ما در استان خراسان رضوی برنامه‌های مناسبتی خوبی داریم که این‌ها باید به مرور افزایش پیدا کند.

نمونه‌اش اینکه در خصوص اقامتگاه‌های بوم گردی در صدد هستیم به حسب کیفیتی که دارند آن‌ها را افزایش دهیم خصوصا برای گردشگران خارجی که به سراغ مکان‌های سنتی می‌روند که اخیرا هم به خراسان رضوی خیلی اقبال نشان می‌دهند.

قدس آنلاین: آیا ماندگاری زائر را فقط برای مشهد محاسبه میکنید یا ماندگاری زائر در کل استان وشهرهای دیگر را هم محاسبه میکنید؟

بیدخوری: ما در سال آینده بحث نمایشگاه مشهد را دوباره تکرار خواهیم کرد. در اکثر شهرستانهایمان برنامه مفصلی را با توجه به قابلیت هایی که دارند اجرا خواهیم کرد. رالی‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگی متعدی را خواهیم داشت. وکلی برنامه دیگر که به صورت خیلی گسترده‌تر در سطح استان برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.