عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره گام دوم انقلاب گفت: این پیام، نگاه دقیقی به آینده دارد و باید مفاهیم نهفته و کلید واژه های آن را استخراج و مبنا قرار دهیم.

 حجت‌الاسلام مبلغی: بیانیه "گام دوم" نگاه دقیقی به آینده دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ۴۰ سال انقلاب اسلامی و جهادگران در مصلی تهران خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا مدت نه چندان زیادی، بتوانیم اعطای گواهی حلال را در یک چارچوب منضبط، اساسی و مرتبط با شرع از یک سو و تکنیک های فنی از سوی دیگر، توسعه دهیم و در نتیجه، خلاء های موجود در این زمینه به حول و قوه الهی برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود، ما در زمینه حلال در نقطه انفعال قرار داریم و دچار خلاء می باشیم، درست است ولی کشور ما می تواند تحرک بیشتری در این زمینه پیدا کند و با قانون اخیر مجلس شورای اسلامی، زمینه رفع خلاء ها فراهم شده است.

مبلغی ادامه داد: این قانون این مجال را فراهم کرده و اعطای گواهی حلال در یک چارچوب منضبط قرار می گیرد و باید با جهاد کشاورزی هماهنگی لازم در این زمینه صورت بگیرد تا این حرکت به نفع کشور زودتر به سامان برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون گام دوم انقلاب نیز گفت: پیام معظم له در ارتباط با گام دوم انقلاب، نگاه دقیقی به آینده دارد و باید مفاهیم نهفته و کلید واژه های آن را استخراج و مبنا قرار دهیم.

 مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصولا منطق قرآن مفاهیم اجتماعی بلندی دارد که به صورت گسترده، عمیق، پرلایه و به شدت اجتماعی ارائه شده است، ولی گاهی ما در ذهنیت مان، این مفاهیم بلند اجتماعی را به صورت متمرکز بر یک یا چند بعد محدود نگاه می‌کنیم و ابعاد عظیم، وسیع و گسترده آن را در نظر نمی گیریم.

وی به عنوان نمونه به مساله شهادت، صدقه و جهاد اشاره کرد و گفت: شهادت در نگاه قران، مفهوم بسیار گسترده ای است که هیچ مفهومی به اندازه آن بعد اجتماعی تاثیرگذاری ندارد، از شهادت به معنای حقوقی آن گرفته(واشهدوا ذوی عدل منکم) تا شهادت در راه خدا(ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله) و تا شهادت اجتماعی به معنای انضمام اجتماعی همه به همه ابعاد و اضلاع این مفهوم اجتماعی را شک می دهد.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: در این مفهوم مجموعه ها به هم متصل می شوند و حتی یک ملت یا امت می تواند عنوان شاهد به خود بگیرد. (وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً ) و متصف شدن پیامبر اسلام (ص) به عنوان شهید از همین خاستگاه برمی خیزد.

مبلغی به مفهوم صدقه اشاره کرد و گفت: ما به صدقه به چشم مفهومی تک بعدی می نگریم در حالی که صدقه در اسلام یک مفهوم عظیم، وسیع و شامل فعالیت های اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: در اسلام مفاهیم، با ابعاد اجتماعی، اخلاقی، تربیتی، دنیوی و اخروی شکل گرفته اند ولی ما گاه یک بعد از این ابعاد را می گیریم و آن مفهوم را از خاصیت و اعتبار می اندازیم و تاثیرگذاری و بالیدن آن در مسیر جامعه را از آن می گیریم.

مبلغی به مفهوم جهاد اشاره کرد و گفت: جهاد در نگاه اسلام گسترده ترین دامنه ها را به خود اختصاص داده است، جهاد یعنی بذل تمام جهد، وسع و کوششی که در اختیار انسان است که با خیرخواهی و با تمام اقتدار و امکانات آن را به انجام می رساند.

وی ادامه داد: این جهاد در همه عرصه ها می تواند حضور پیدا کند از زندگی پاک گرفته که در روایات آمده "بهترین جهاد عفت است"، تا فعالیت های اقتصادی، تهذیب نفس، ...و، و مبارزه در برابر ظلم ما باید مفاهیم اسلامی را آنگونه که قران می خواهد باز تعریف کنیم.

عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: در ابتدای انقلاب، به درستی جهاد را به سازندگی مرتبط کردند، جهاد در اسلام یک بخش آن، ساختن است و این ساختن جز جهاد مقدس تلقی می شود و امروزه که جهاد سازندگی را مرور می کنیم نمی توانیم ابعاد این خدمات را تقدیر، شناسایی، عرضه و منعکس کنیم.

مبلغی افزود: جهاد سازندگی و کشاورزی بزرگتر از آن است که در یک نمایشگاه بگنجد، آنقدر در کوی و برزن، روستاها، شهرها، جهادگران مخلص بی ادعا، شب و روز این همه زحمات طاقت فرسا را به عمل آورده اند که قابل نمایش در یک نمایشگاه نیستند.
وی گفت: جهاد کشاورزی از افتخارات انقلاب اسلامی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.