احمد حاج رشید تأکید کرد که تهران و بغداد نقش غیر قابل انکاری در مقابله با گروهک‌های تروریستی ــ تکفیری در منطقه دارند.

سربلندی ایران در آزمون ۴۰ساله تحریم‌ها

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، احمد حاج‌رشید عضو پارلمان عراق در خصوص سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد گفت: نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس انتظار داشتیم این سفر زودتر انجام می‌شد تا بر اساس اشتراکات فراوان و مرزهای طولانی مشترک، زمینه توسعه روابط تهران ــ بغداد فراهم شود، بنابراین چنین سفری دارای تأثیرات مثبتی است که به‌عنوان پارلمان عراق هم از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: عراق با کشور جمهوری اسلامی ایران دارای منافع مشترکی است که مهمترین آن به نقش و مشارکت دو کشور در تأمین امنیت منطقه و مقابله با گروهک‌های تروریستی ــ تکفیری برمی‌گردد. از سوی دیگر، تحقق منافع اقتصادی مشترک در تحکیم روابط دوجانبه تأثیرگذار خواهد بود.

این عضو پارلمان عراق تأکید کرد: با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، عراق از مرحله تهدیدات داعش به مرحله بازسازی گام می‌نهد و در این راه باز هم نیازمند حمایت‌ها و استفاده از تجربیات این کشور هستیم.

حاج‌رشید تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مرحله بازسازی عراق خواهد داشت، زیرا سربلندانه از آزمون ۴۰ساله تحریم‌ها بیرون آمده و با وجود دشمنی‌های شماری از کشورها به مسیر پیشرفت و توسعه خود ادامه داده است.

وی گفت: معتقدم که نقش و همکاری ایران برای عراقی‌ها بیشتر از هر کشوری خواهد بود منوط به آنکه روابط تهران ــ بغداد در چارچوبی راهبردی و قابل اجرا تعریف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق به موضوع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران هم اشاره کرد و گفت: قانون اساسی عراق به‌صراحت تأکید کرده است که خاک و امکانات این کشور نباید علیه هیچ کشوری استفاده شود، با وجود تصریح قانون اساسی، دولتمردان و کمیسیون‌های مختلف پارلمان عراق بر این نکته اتفاق نظر دارند که کشورهای همسایه و تداوم روابط موجود بر اساس اشتراکات فراوان یک اولویت غیر قابل انکار است.

احمد حاج‌رشید در عین حال گفت: عراق در این مرحله از پروسه سیاسی ضمن اینکه بر عدم پایبندی به تحریم های آمریکا علیه ایران تأکید کرده است، اما به داشتن روابط با دیگر کشورهای منطقه و جهان هم بر اساس اصول سیاست خارجی و کسب جایگاه شایسته خود معتقد است.

عضو پارلمان عراق اعلام کرد: منافع عراقی‌ها برای دولت و پارلمان این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و بخش زیادی از تحقق این هدف به داشتن روابط حسنه با کشورهای همسایه وابسته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.