رئیس اتحادیه تعمیرکاران وخدمات خودرویی مشهد با اشاره به اینکه نرخنامه ای که در اختیار تعمیرکاران گذاشته ایم مربوط به سال ۹۵است،اظهار داشت:از سال ۹۵به این طرف هیچ گونه افزایش نرخی برای خدمات اعضا نداده ایم وتعمیرکارانی که خلاف نرخنامه عمل کنند،غیر قانونی بوده و با آنها برخورد خواهد شد؛ این درحالی است که در حال تدوین نرخنامه جدید برای سال ۹۸هستیم که هنوز قطعی نشده است.

فعالیت بیش از ۱۰۰۰تعمیرگاه غیر مجاز/خدمات امدادخودروها به ما مربوط نمی شود/ ثبت بیش از ۱۰۰۰پرونده تخلف برای تعمیرکاران متخلف

محمد علی جامی در گفت وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه پارامترهایی را برای تعیین نرخ خدمات خودرویی برای تعمیرکاران گذاشته ایم، تصریح کرد: نرخنامه بر اساس درجه بندی تعمیرگاه‌ها از رتبه ممتاز تا سطح سه دسته‌بندی شده است به طوری که فردی که پروانه درجه یک دارد با تعمیرکاری که پروانه درجه ۲دارد نرخ متفاوتی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: تعمیرکاران موظف هستند بر طبق جدول نرخنامه  خدمات انجام دهند؛ همچنین در ابلاغیه اتحادیه نصب این نرخنامه در محلی که قابل رؤیت مشتری باشد، تأکید شده اگر بازرسان اتحادیه در بازدیدهای خود خلاف این امر را گزارش دهند با تعمیرگاه خاطی برخورد خواهیم کرد.

جامی پیرامون شکایات متعدد شهروندان و چگونگی رسیدگی و نظارت به این شکایات اظهار داشت: اتحادیه تعمیرکاران خودرویی مرجع رسیدگی به تخلفات این صنف، اعم از گران‌فروشی، تخلف یا ایراد خسارت است که تمامی این موارد توسط کارشناسان فنی اتحادیه بررسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به طور کلی تخلفات توسط تعمیرکارانی انجام می شود که دارای پروانه نیستند وتخلف از سوی تعمیرکاران دارای مجوز بسیار کم اتفاق می افتد،افزود: اکثر مشکلات در این حوزه ناشی از فناوری‌های جدید خودروهاست که تعمیرکاران به دلیل قبول کار با وجود عدم تسلط، سبب ضرر و زیان و خسارت بر خودرو می‌شوند.

بیش از ۱۰۰۰واحد صنفی غیر مجاز

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب این اتحادیه را حدود ۲۰۰۰ واحد مجاز برشمرد و در خصوص تعمیرگاه‌های غیر مجاز نیز اظهار داشت: ما طبق روال معمول خود بازرسی‌ها، اخطار پلمب و  باقی روال معمول برخورد را داریم با این حال در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی غیرمجاز در حال فعالیت هستند که متأسفانه اکثر این واحدهای غیرمجاز شاگرد تعمیرکارانی هستند که بدون تسلط فنی و صلاحیت اقدام به راه‌اندازی تعمیرگاه می‌کنند.

وی عدم تخصص از سوی برخی تعمیرکاران با توجه به حجم انبوه خودروهای متفاوت را از مشکلات این صنف که مردم با آن درگیر هستند،عنوان کرد وبیان کرد:تعمیرکاران به هیچ عنوان حق ندارند برای تعمیر خودرو هایی که تخصصی در آن ندارند اقدام کنند،ضمن اینکه کلاس های آموزشی برای اعضا برگزار می کنیم تا با تعمیر و فناوری خودروهای روز آشنا شوند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران وخدمات خودرویی مشهد با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از ۱۰۰۰پرونده تخلف برای تعمیرکاران متخلف تشکیل داده ایم، ادامه داد:عمده تخلف ها در مورد دریافت دستمزد های خارج از عرف، عدم تخصص و تقلب و... بوده که این افراد به بازرسی وتعزیرات ارجاع داده شده اند.

قطعات تقلبی وتعمیرکاران غیر مجاز

جامی با تأکید به افزایش ۲۰۰تا ۳۰۰ درصدی قطعات یدکی خودرو به وجود فراوان قطعات تقلبی در بازار واز طرفی تعمیرکاران غیر مجازی که از این قطعات استفاده می کنند،اشاره کردو  اظهار داشت: بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی و به خدماتی است که دریافت کرده اند و مشتری رضایت ندارند که علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.

وی با بیان اینکه گارانتی قطعات از وظایف قطعه سازان است و باید توسط قطعه سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهند،عنوان کرد: به عنوان مثال تسمه تایم یکی از قطعاتی است که نوع تقلبی و تاریخ گذشته آن در بازار فراوان وجود دارد و باعث ایجاد مشکل هم برای مشتریان و هم تعمیرکاران شده است.

امدادخودروها به ما مربوط نمی شوند

وی درخصوص خدمات امدادخودروها  ونرخ های بسیار بالایی که برخی از آنها دریافت می کنند با اشاره به اینکه ما هیچ گونه دخل و تصرفی در خدمات آنها نداریم، بیان کرد: خدمات امدادخودروها زیر نظر اتحادیه کشوری هستند و نرخنامه آنها با نرخنامه ما متفاوت است؛ضمن اینکه صحبت هایی مبنی بر اینکه این خدمات هم تحت پوشش ما قرار بگیرند شده است،که هنوز قطعی نشده است.

رئیس اتحادیه خدمات خودرویی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و آغاز مسافرت ها خانواده ها این روزها خودروهای خود را برای مسافرت آماده می کنند و یا هنگام مسافرت ممکن است خودرویشان به تعمیر نیاز داشته باشد،تأکید کرد: شهروندان چنانچه هرگونه شکایت، اعتراض، سؤال و ابهامی در حوزه تعمیر خودروی خود دارند با شماره تلفن اتحادیه خدمات فنی خودرویی تماس حاصل و یا جهت مشاوره با کارشناسان فنی این اتحادیه به اتحادیه مذکور مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.